فرق غنا با موسيقي واحکام ان 3

سـؤال: با تـوجه بـه تـرويج مـوسيقي از طـرف بعضي مراکز فرهنگي، برخي مي گويند: غنا حرام است و موسيقي اشکال ندارد، لطفاً فرق بين غنا و موسيقي را بيان فرماييد و برخي مي گويند: موسيقي اصيل و سنتي اشکال ندارد لطفاً نظرتان را بفرماييد.
حضرت آيه اللهالعظمی الامام خامنه اي روحی فداه :
غنا خوانندگي مطرب و ملهي متناسب با مجالس عيش و نوش است و موسيقي نوازندگي با همان اوصاف است و در حکم با هم فرقي ندارند و هر دو حرام است.
حضرت آيه الله العظمی تبريزي:
غنا (آوازه خواني مناسب مجالس خوشگذراني که در مضمون باطل باشد) و گوش دادن به آن حرام است و بنابر احتياط واجب بايد از مطلق خواندني که با ترجيع صوت (چهچه) است ولو در مضمون باطل نباشد اجتناب نمود و نيز موسيقي لهوي (نواختن با آلات مخصوصه که مناسب خوشگذراني باشد) و گوش دادن به آن حرام است. موسيقي اي که مناسب خوشگذراني باشد حرام است و بين انواع آن فرقي نيست چه سنّتي باشد يا غير آن.
حضرت آيه الله العظمی فاضل لنکراني:
غنا آوازي است که در آن صدا را در گلو مي گردانند که به زبان عرفي چهچه مي گويند و طرب انگيز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد که اين حرام است و موسيقي به يک تعريف، ترکيب اصوات است به نحوي که خوش آيند باشد. لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است. (جامع المسائل)
حضرت آيه الله العظمی مکارم شيرازي:
کليه ي صداها و آهنگ هاي مناسب مجالس لهو و فساد، حرام است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.
حضرت آيه الله العظمی صافي گلپايگاني:
غنا عبارت از آوازي است که مشتمل بر ترجيع و صوت و طرب انگيز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسيقي گاه بر غنا و گاه بر آلات مختلف موسيقي مانند تار، سنتور، دف و غيره اطلاق مي شود.
موسيقي را اگر به همان معناي غنا و آوازها و سازها و بکار گرفتن آنها بدانيم، فراگرفتن موسيقي که از قديم الايّام بين اهل لهو و بزم متداول بود و در کشورها و مناطق مختلف انواعي از آن بکار برده مي شده و مي شود همه حرام است. (جامع الاحکام)

استماع موسيقي
سؤال: حکم استماع موسيقي هاي صدا و سيما يا اداره ارشاد، ساخت و تعليم و خريد و فروش ابزارآلات موسيقي چيست؟
حضرت آيه الله العظمی الامام خامنه اي روحی فداه:
هرگـونه نوازندگـي مطـرب لهـوي که متناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است.
حضرت آيه الله العظمی فاضل لنکراني:
موسيقي اگر مطرب و مهيّج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غير اين صورت مانعي ندارد و مرکز پخش تأثيري در حکم ندارد.
حضرت آيه الله العظمی بهجت:
اگر موسيقي مطرب باشد استماع و خريد و فروش آن حرام است.
حضرت آيه الله  العظمی صافي گلپايگاني:
آنچه در عرف مردم موسيقي مي دانند استماع آن و ساخت و تعليم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.
حضرت آيه الله العظمی  مکارم شيرازي:
کليه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.
حضرت آيه الله العظمی  تبريزي:
گوش دادن به موسيقي لهوي که مناسب مجالس خوشگذراني مي باشد جايز نيست و همچنين ساخت و تعليم و خريد و فروش ابزارآلات موسيقي لهوي جايز نيست.
حضرت آيه الله  العظمی  سيستاني:
اگر موسيقي مناسب مجالس لهو و عياشي نباشد حرام نيست.

شرکت در مجالس موسيقي
سؤال: شرکت کردن در مجالس جشن و عروسي که در آن برنامه هاي موسيقي اجرا مي شود چگونه است؟
حضرت آيه الله العظمی الامام خامنه اي روحی فداه:
شرکت در اين گونه مجالس در صورتي که تأييد و يا تشويق گناهکار باشد حرام است.
حضرت آيه الله العظمی  فاضل لنکراني:
شرکت در مجالس لهو و لعب جايز نيست.
حضرت آيه الله صافي گلپايگاني:
جايز نيست.
حضرت آيه الله العظمی بهجت:
اگر موسيقي مطرب است شرکت جايز نيست.
حضرت آيه الله  العظمی  مکارم شيرازي:
شرکت در مجلس گناه جايز نيست.
حضرت آيه الله العظمی  تبريزي:
گوش دادن به موسيقي لهوي ولو در مجالس عروسي جايز نيست.
حضرت آيه الله العظمی سيستاني:
اگر موسيقي مناسب مجالس لهو و عياشي است شرکت کردن جايز نيست.

شرکت در مجالس حرام
سؤال: شرکت در عروسي ها و مجالسي که محرم و نامحرم مختلط هستند چه صورت دارد؟ و اجازه دادن والدين فرزندانشان را جهت شرکت در اين گونه محافل چگونه است؟
حضرت آيه الله العظمی  بهجت:
بـا فـرض اشتمال بر حرام يا مفسده بايد اجتناب شود و اختلاط زن و مرد هم جايز نيست.
حضرت آيه الله العظمی  صافي گلپايگاني:
حرام است.
حضرت آيه الله العظمی  سيستاني:
اگر به نحوي است که موجب مفسده و يا ارتکاب گناه است جايز نيست.
حضرت آيه الله العظمی  فاضل لنکراني:
جايز نيست و بايد آنها را منع نمود.
حضرت آيه الله العظمی  تبريزي:
چنانچه اختلاط مرد و زن نامحرم همراه ارتکاب محرّمي باشد يا سبب تحريک شهوت بر حرام گردد جايز نيست و بايد والدين فرزندانشان را منع کنند تا در اين گونه اختلاط ها شرکت نکنند.
حضرت آيه الله العظمی  مکارم شيرازي:
در فرض مسأله که مجلس به صورت مجلس گناه درآمده و مجلس سالم اسلامي نيست، شرکت در آن حرام است


جستجو