استفتائات امام خامنه اي روحي فداه – جهاد

1. معنای جهاد

جهاد در این جا به معنی تلاش و مبارزه­ یی است که برای دعوت به اسلام و بسط و گسترش آن و یا به عنوان دفاع از تجاوز دشمن انجام می­گیرد.

 

2. وجوب جهاد

جهاد یکی از مهمترین ارکان دینی است و وجوب آن از ضروریات دین مبین اسلام به شمار می­رود.

3. اقسام جهاد

جهاد بر دو قسم است:

1. ابتدایی : آن است که برای برداشتن موانع دعوت به اسلام انجام شود وسپاه اسلام بدون آن که حمله­یی از سوی دش من شده باشد با هدف از بین بردن موانع تبلیغ اسلام و برداشتن موانع مسلمان شدن سرزمین­های دیگر و گسترش اسلام و اعلای کلمه­ی حق و برپایی شعایر دینی و هدایت کفار و مشرکان و برانداختن شرک و بت­پرستی به جنگ و جهاد بپردازند (در حقیقت هدف از جهاد ابتدایی کشور گشایی نیست، بلکه دفاع از حقوق فطری ملتهایی است که به توسط قدرتهای کفر و شرک و استکبار از خداپرستی و توحید و عدالت محروم شده­اند).

2. دفاعی : آن است که به عنوان دفاع و جلوگیری از تجاوز دشمن انجام گیرد، و زمانی است که دشمن به سرزمینهای مسلمانان و مرز و بوم آنها هجوم آورد و قصد تسلط سیاسی یا نظامی یا فرهنگی یا اقتصادی نسبت به آنان داشته باشد.

1. جهاد ابتدایی

1. جهاد ابتدایی اختصاص به زمان پیامبر (ص) و امام معصوم (علیه السالم) ندارد و فقیه جامع الشرایطی که متصدی ولایت امر مسلین است در صورت وجود مصلحت می­تواند حکم به جهاد ابتدایی کند. (اجوبة الاستفتاءات، س 1048)

2. اهل کتاب (مانند یهودی­ها و مسیحی­ها و زرتشتیها) تا زمانی که مطیع قوانین و مقررات دولت اسلامی که در حمایت آن زندگی می­کنند باشند و کاری که منافی با امان است، انجام ندهند حکم مُعاهد را دارند (یعنی باید جان و مال و آبروی آنان حفظ شود و حقوق مشروع و قانونی آنها مراعات گردد). (اجوبة الاستفتاءات، س 1058)

3. هرگاه کفار به سرزمین اسلامی حمله کنند و کسانی از آنان به دست مسلمین اسیر شود، سرنوشت اسیران جنگی در دست حاکم اسلامی است و آحاد مسلمانان حق تعیین سرنوشت اسرا را ندارند، بنابراین جایز نیست که یکی از مسلمانان یک کافر کتابی یا غیر کتابی، اعم از زن یا مرد را در سرزمین کفر یا سرزمین مسلمانان به تملک خود درآورد. (اجوبة الاستفتاءات، س 1051)

2. جهاد دفاعی

1. دفاع از اسلام و مسلمین واجب است و متوقف بر اذن والدین نیست، ولی در عین حال سزاوار است که انسان تا می­تواند رضایت آنان را جلب کند. (اجوبة الاستفتاءات، س 1049و1052)

2. اگر حفظ نفس محترمه و جلوگیری از وقوع قتل مستلزم دخالت فوری و مستقیم باشد، این کار جایز بلکه شرعاً از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است، و از جهت ثبوتی متوقف برکسب اجازه از حاکم و یا وجود امر به آن نیست، نگر آن که دفاع از نفس محترمه متوقف برقتل مهاجم باشد که صورتهای متعددی دارد که احکام آنها هم ممکن است متفاوت باشد. (اجوبة الاستفتاءات، س 1056)

استفتائات امام خامنه اي روحي فداه – جهاد

1. معنای جهاد

جهاد در این جا به معنی تلاش و مبارزه­یی است که برای دعوت به اسلام و بسط و گسترش آن و یا به عنوان دفاع از تجاوز دشمن انجام می­گیرد.

2. وجوب جهاد

جهاد یکی از مهمترین ارکان دینی است و وجوب آن از ضروریات دین مبین اسلام به شمار می­رود.

3. اقسام جهاد

جهاد بر دو قسم است:

1. ابتدایی : آن است که برای برداشتن موانع دعوت به اسلام انجام شود وسپاه اسلام بدون آن که حمله­یی از سوی دش من شده باشد با هدف از بین بردن موانع تبلیغ اسلام و برداشتن موانع مسلمان شدن سرزمین­های دیگر و گسترش اسلام و اعلای کلمه­ی حق و برپایی شعایر دینی و هدایت کفار و مشرکان و برانداختن شرک و بت­پرستی به جنگ و جهاد بپردازند (در حقیقت هدف از جهاد ابتدایی کشور گشایی نیست، بلکه دفاع از حقوق فطری ملتهایی است که به توسط قدرتهای کفر و شرک و استکبار از خداپرستی و توحید و عدالت محروم شده­اند).

2. دفاعی : آن است که به عنوان دفاع و جلوگیری از تجاوز دشمن انجام گیرد، و زمانی است که دشمن به سرزمینهای مسلمانان و مرز و بوم آنها هجوم آورد و قصد تسلط سیاسی یا نظامی یا فرهنگی یا اقتصادی نسبت به آنان داشته باشد.

1. جهاد ابتدایی

1. جهاد ابتدایی اختصاص به زمان پیامبر (ص) و امام معصوم (علیه السالم) ندارد و فقیه جامع الشرایطی که متصدی ولایت امر مسلین است در صورت وجود مصلحت می­تواند حکم به جهاد ابتدایی کند. (اجوبة الاستفتاءات، س 1048)

2. اهل کتاب (مانند یهودی­ها و مسیحی­ها و زرتشتیها) تا زمانی که مطیع قوانین و مقررات دولت اسلامی که در حمایت آن زندگی می­کنند باشند و کاری که منافی با امان است، انجام ندهند حکم مُعاهد را دارند (یعنی باید جان و مال و آبروی آنان حفظ شود و حقوق مشروع و قانونی آنها مراعات گردد). (اجوبة الاستفتاءات، س 1058)

3. هرگاه کفار به سرزمین اسلامی حمله کنند و کسانی از آنان به دست مسلمین اسیر شود، سرنوشت اسیران جنگی در دست حاکم اسلامی است و آحاد مسلمانان حق تعیین سرنوشت اسرا را ندارند، بنابراین جایز نیست که یکی از مسلمانان یک کافر کتابی یا غیر کتابی، اعم از زن یا مرد را در سرزمین کفر یا سرزمین مسلمانان به تملک خود درآورد. (اجوبة الاستفتاءات، س 1051)

2. جهاد دفاعی

1. دفاع از اسلام و مسلمین واجب است و متوقف بر اذن والدین نیست، ولی در عین حال سزاوار است که انسان تا می­تواند رضایت آنان را جلب کند. (اجوبة الاستفتاءات، س 1049و1052)

2. اگر حفظ نفس محترمه و جلوگیری از وقوع قتل مستلزم دخالت فوری و مستقیم باشد، این کار جایز بلکه شرعاً از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است، و از جهت ثبوتی متوقف برکسب اجازه از حاکم و یا وجود امر به آن نیست، نگر آن که دفاع از نفس محترمه متوقف برقتل مهاجم باشد که صورتهای متعددی دارد که احکام آنها هم ممکن است متفاوت باشد. (اجوبة الاستفتاءات، س 1056)

جستجو