نمازهای یومیه (3) – استفتائات امام خامنه اي روحي فداه

6. اذان و اقامه

1. مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه­روز، اذان و اقامه بگویند، و این استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب مخصوصاً نماز جماعت، مورد تأکید است، ولی در دیگر نمازهای واجب، مانند نماز آیات اذان و اقامه وارد نشده است.

اذان 18 جمله است به این ترتیب

– 1. «اَللهُ اَکبَرُ» چهارمرتبه (یعنی خداوند بزرگتر از آن است که به وصف آید).

– 2. «اَشهَد اَن لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ» دو مرتبه (یعنی گواهی می­دهم غیر از خداوند یکتا معبودی دیگری نیست).

– 3. «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ» دو مرتبه (یعنی گواهی می­دهم که محمد(ص) فرستاده­ی خداست)

– 4. «حَیَّ عَلَی الصَّلاةِ». دو مرتبه (یعنی بشتاب به سوی نماز).

– 5. «حَیَّ عَلَی الفَلاحِ» دو مرتبه (یعنی بشتاب به سوی رستگاری).

– 6. «حَیَّ عَلَی خَیرِ العَمَلِ» دو مرتبه (یعنی بشتاب به سوی بهترین کارها).

– 7. «اَللهُ اَکبَرُ» چهارمرتبه (یعنی خداوند بزرگتر از آن است که به وصف آید).

– 8. «لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ» دو مرتبه (هیچ معبودی جز خداوند یکتا نیست).

 

(استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 216)

 

3. اقامه 17 جمله است به این ترتیب که همه چیزش، مانند اذان است جز این که در اول آن فقط دو مرتبه «اَللهُ اَکبَرُ» می­گویند و در آخر آن یک مرتبه «لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ» و بعد از گفتن «حَیَّ عَلَی خَیرِ العَمَلِ» دو مرتبه «قَد قامَتِ الصَّلاةِ» (یعنی نماز برپاشد) اضافه می­شود. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 216)

چند نکته در ارتباط با اذان و اقامه

§ گفتن «اَشهَدُ اَنَّ عَلیّاً وَلیٌ اللهِ» (یعنی گواهی می­دهم علی(ع) ولی خدا بر همه­ی خلق است) جزو اذان و اقامه نیست، ولی به عنوان شعار تشیع خوب و مهم است و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود.

(اجوبة الاستفتاءات، س 456 و استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 217)

§ لازم است لفظ «صلاة» را در اذان «حی علی الصلوة» هنگام وقف، به «ها» ختم کرد.

§ اذان اعلامی (که برای اعلام دخول وقت گفته می­شود) در اول وقت نمازهای واجب یومیه، و تکرار آن با صدای بلند از طرف شنوندگان از مستحبات شرعی مؤکد است.

§ اذان گفتن به صورت دسته جمعی در معابر عمومی، اگر موجب سد معبر و یا اذیت دیگران نشود اشکال ندارد.

§ اذان گفتن بر بالای بام به نحو متعارف به خصوص برای نماز صبح اشکال ندارد، هر چند بعضی از همسایگان اعتراض کنند.

§ پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسیله­ی بلندگو اشکال ندارد، ولی پخش آیات قرآنی و دعا و غیر آن از بلندگوی مسجد، اگر موجب اذیت همسایگان شود، توجیه شرعی ندارد و بلکه دارای اشکال است.

§ اکتفا به اذان زن برای مرد، محل اشکال است (یعنی اگر مرد اذان زن را بشنود به احتیاط واجب اذان از او ساقط نمی­شود).


جستجو