احکام در گذشتگان (2) – استفتائات امام خامنه اي روحي فداه

 

4. غسل میت

واجب است ميت مسلمان را سه غسل دهند.

1- با ابيكه قدري سدر در ان ريخته ومخوط شده است.

2- با ابي كه قدري كافور در ان ريخته شده ومخلوط شده است.

3- با اب خالص.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌)

 

شرايط كسي كه ميت را غسل مي دهد پنج چيز است.

1-مسلمان دوازده امامي باشد.

2-بالغ باشد

3-عاقل باشد.

4-مسائل غسل را بداند.

5-اگر ميت مرد است، مرد او را غسل بدهدواگر زن است زن او را غسل بدهد.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 110و113 )

غسل میت زن به وسیله‌ی شوهرش و غسل میت مرد به وسیله‌ی زنش جایز است.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 113 )

در غسل میت هم مانند دیگر عبادات،‌نیت لازم است یعنی غسل دهنده باید غسل را به قصد امتثال دستور خداوند به جا آورد.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 111 )

ميتي كه واجب است غسل داده شود.

1- زن يا مرد مسلمان باشد

2- بچه ي مسلمان باشد.

3- كودك سقط شده مسلمان، اگرچهار ماماه تمام داشته باشدو در كمتر ازان واجب نيست

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 106و112 )

5. اگر جایی از بدن میت به نجاست آلوده شود، باید پیش از آن که آن جا را غسل بدهند آب بکشند، بنابراین بدن میتی که خونریزی دارد بایستی قبل از غسل در صورت امکان تطهیر شود، و اگر انتظار برای توقف خونریزی (به خودی خود) یا منع آن (با وسایل پزشکی) ممکن باشد واجب است.

(اجویة الاسفتاءات، س 288 و استفتا از دفتر معظم‌له، باب طهارت،‌م 115)

6. نگاه کردن به عورت میت، حرام است و کسی که او را غسل می‌دهد اگر نگاه کند معصیت است، ولی غسل باطل نمی‌شود.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 114 )

7. اگر آب پیدا نشود یا استعمال آن مانع داشته باشد باید میت را در عوض هر غسل، یک تیمم بدهند.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 116 )

5. حنوط

1. واجب است میت را پس از غسل، حنوط کنند یعنی به پیشانی و کف دست‌ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او، کافور بمالند به طوری که مقداری کافور بر اثر آن در محل‌های مزبور بماند.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 119 )

2. کافور باید ساییده و تازه باشد به طوری که میت را معطر کند و اگر به واسطه‌ی کهنه بودن، عطر آن رفته باشد کافی نیست.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 119 )

3. شخص محرم – چنانکه درکتاب حج گفته می شود- از این حکم مستثنی است (یعنی اگر بمیرد حنوط کردن او جایز نیست).

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 119 )

6. کفن

1. میت مسلمان را باید با سه قطعه پارچه کفن کنند:‌

1. لنگ که به کم و پای او پیچیده می‌شود.

2. پیراهن که از سرشانه تا ساق پا را از جلو و پشت می‌پوشاند.

3. پوشش سرتاسری که باید از بالای سر تا پایین پا را بپوشاند به طوری که بستن دو سر آن میسر باشد،‌و پهنای آن به قدری باشد که دو طرف آن روی هم گذاشته شود.

(استفتا از دفتر معظم له،‌باب طهارت،‌م 117 )

2. هر گاه کفن میت با نجاستی که از بدن او خارج شده است یا با نجاستی دیگر،‌ نجس شود باید آن را تطهیر کنند یا اگر کفن ضایع نمی‌شود قسمتی را که نجس شده ببرند، بنابراین اگر کفن میت پس از غسل به خونی که از او جریان دارد آغشته شود چنانچه شستن آن قسمت ازکفن که به خون آغشته شده است یا بریدن و عوض کردن آن امکان داشته باشد واجب است،‌ و چنانچه امکان ندارد، دفن میت به همان صورت جایز است.

(اجویة الاسفتاءات، س 237 و استفتا از دفتر معظم‌له، باب طهارت،‌م 118)

3. اگر شخصی برای خودش کفنی بخرد و همیشه در وقت نمازهای واجب یا مستحب یا هنگام قرائت قرآن کریم، آن را پهن نموده و روی آن نماز بخواند و هنگام مرگ از آن به عنوان استفاده کند اشکال ندارد. همچنین برای انسان جایز است کفنی را برای خود بخرد و بر آن آیات قرآنی بنویسد و از آن فقط هنگام تکفین استفاده نماید.

(اجویة الاسفتاءات، س 232)

4. هر گاه انسان. پدر یا مادر و یا یکی از بستگان خود را در کفنی که برای خودش خریده است کفن کند اشکال ندارد.

(اجویة الاسفتاءات، س 230)


جستجو