نجاسات نه چيز است:بول ، غائط،مني، مردار،خون،سگي گه در خشكي زندگي مي كند،خوكي كه در خشكي زندگي مي كند،مشروباط ست كننده بنا بر احتياط واجب، كفاري كه به ديني اسماني متدين نيستند.
استفتا از دفتر معظم له، باب طهارت، م 9)
تمام اشیاء محکوم به طهارت هستند مگر آنهایی که شارع، حکم به نجاستشان کرده است.
(اجویة الاستفتاءات، س 311 )
1و2 . بول و غایط بر دوقسم است:
نجس:
بول وغائط انسان وهر حيوان حرام گوشتي كه خون جهنده دارد مانند موش وگربه به جز پرندگان.
پاك :
*حيوانات حلال گوشت خواه پرنده باشد مانند گنجشك وكبوتر يا غير پرنده مانند گاو وگوسفند.
*حيوانت حرام گوشتي كه خون جهنده ندارند مانند مار وماهي بدون پولك.
*پرندگان حرام گوشت مانند كلاغ وطوطي.
1. بول و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشت دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، مگر پرندگان حرام گوشت که فضلهی آنان پاک باشد.
(اجویة الاستفتاءات، س 279و280 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
3. منی
1. منی انسان نجس است. (اجویة الاستفتاءات، س 277 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
2. کسی که پس از بول استبرا کند و همراه آن مایعی خارج شود که نداند منی است یا نه، چنان به منی بودن آن یقین پیدا نکند و خروج آن همراه با علامت های شرعی خروج منی نباشد، حکم منی ندارد و پاک است. (اجویة الاستفاءات، س278 )
علائم مني: در مردها:
*همراه با شهوت باشد(حالت خوشايند جنسي كه در هنگام ارضاي كامل غريزه جنسيبه وجود مي ايد.
* دفق داشته باشد(فشار وجستن)
* فتور(سست شدن بدن بعد از خروج مني)
علائم مني در زنها:تنها شهوت است.
(اجویة الاستفتاءات، س 171و 177 و 180 و 186 )
4.مردار (جسد مرده)
*مردار انسان مسلمان نجس است:
به جزاجزاي بي روح او، مانند مو،ناخن ودندان.
ومرده مسلماني كه بدنش را غسل ميت داده باشند.
مرده انسان كافر:
اگر از اهل كتاب باشد نجس است به جز اجزاي بي روح اوواگر غير كتابي باشد(از اهل كتاب نباشد تمام اجزاي وي نجس است.
مردار حيوان:
سگ وخوكي كه درخشكي زندگي مي كنندتمام اجزاس انها نجس است.
مردار حيوانات غير سگ وخوك:
مردار حيواني كه خون جهنده دارد، اجزاي روح دار مانند گوشت وپوستش نجس است مگر طبق دستور شرع كشته شده با شد. اجزاي بي روح مانند مو وشاخ پاك است.
ولي اگر خون جهنده ندارد تمام اجزاي ان پاك است، مانند ماري كه كرده.
. مردار انسان و هر حیوان دارای خون جهنده نجس است، چه حرام گوشت باشد چه حلال گوشت (استفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، 9 )
حیوانی که به دستور معین در شرع مقدس، کشته شده باشد و نیز جسد مردهی انسان پس از غسل میت از حکم مردار، مستثنی هستند و نجس نیستند.
(استفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
توجه
· منظور از غسل میت، سه غسل آن است، بنابراین بدن میت تازمانی که غسل سوم آن کاملن شده باشد محکوم به نجاست است. (اجویة الاستفتاءات، س 271 )
. چیزهایی از مردار که روح ندارد، مثل پشم و مو و دندان و شاخ و غیره پاک است مگر در مورد سگ و خوک و کافر غیر کتابی. (استفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م272)
دو نکته در ارتباط با مردار
§ پوست نازکی که خود به خود از دستها،لبها،پاها و سایر قسمتهای بدن جدا میشود محکوم به طهارت است. (اجویة الاستفتاءات، س 272 )
§ گوشت و چرم و سایر اجزای حیوانات که در محیطهای اسلامی فروخته میشود پاک است. همچنین هر گاه این چیزها در اختیار مسلمان باشد محکوم به پاک بودن است. اما در صورتی که این چیزها از کشورهای غیر مسلمان تهیه شود، اگر یقین به عدم تزکیهی شرعی آن نباشد پاک است. به عبارت دیگر در صورتی نجس است که یقین داشته باشیم حیوان،ذبح اسلامی نشده است، اما اگر بدانیم یا احتمال دهیم که ذبح اسلامی شده، پاک است.
(اجویة الاستفتاءات، س 275 و276 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
5- خون
1. خون انسان و هر حیوان دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، چه حرام گوشت باشد و چه حلال گوشت.
(اجویة الاستفتاءات، س 276 و 267 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9)
2. خونی که پس از ذبح حیوان در بدن او میماند پاک است.
(استفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م14)
3. لکه ی خونی که گاهی در تخممرغ یافت میشود محکوم به طهارت است،ولی خوردن آن حرام است. (اجویة الاستفتاءات، س 269 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م14 )
6و7. سگ و خوک
سگ و خوک نجس است و در این حکم، فرقی میان اجزای روحدار و بیروح آنها نیست.
(اجویة الاستفتاءات، س 274 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
یک نکته در ارتباط با سگ و خون
استفاده از موی (سگ)و خوک در اموری که مشروط به طهارت است، مثل ظرف آب وضو و عسل جایز نیست، ولی استفاده از آن در امری که مشروط به طهارت نیست مثل قلمموی نقاشی اشکال ندارد.
(اجویة الاستفتاءات، س 274 )
نجاسات (2) – استفتائات امام خامنه اي روحي فداه
8. مشروبات مست کننده
مشروبات مست کننده بنابر احتیاط (واجب) نجس است.
(اجویة الاستفتاءات، س 301 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
توجه
هر یک از اقسام الکل که مست کننده و در اصل مایع باشد بنابر احتیاط (واجب) نجس است.
(اجویة الاستفتاءات، س 307 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
اگرمادهی مست کننده از مایعات نباشد، مانند بنگ و حشیش و با مخلوط شدن در آب یا مایع دیگر، به صورت مایع در آید نجس نیست.
(استفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م15 )
آب انگوری که با آتش، جوشیده شده و دوسوم آن کم نشده است ولی مستکننده نیست نجس نمیباشد، ولی خوردن آن حرام است.
(اجویة الاستفتاءات، س 302 )
هر گاه همراه مقداری غوره، دانههایی از انگور باشد و آب همهی آن را بگیرند، چنانچه حبههای انگور بسیار کم باشد وآب آن در آبغوره مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند، با جوشیدن، حرام نمی شود، ولی اگر حبه های انگور به تنهایی به وسیلهای آتش جوشانده شود خوردن آن حرام است. (اجویة الاستفتاءات، س 303 )
9. کافر
1. کسی که توحید یا نبوت یا یکی از ضروریات دین اسلام، مانند نماز وروزه را انکار کند یا معتقد به نقصی در رسالت رسول اکرم (ص) باشد کافر و نجس است مگر اهل کتاب باشد.
(اجویة الاستفتاءات، س 313و 316و 336 )
توجه
انکار هر یک از ضروریات دین در صورتی باعث میشود که به انکار رسالت یاتکذیب پیامبر اکرم (ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود.
(اجویة الاستفتاءات، س 336 )
2. کافر اهل کتاب محکوم به طهارت است. (اجویة الاستفتاءات، س 313و 332 )
توجه
مقصود از اهل کتاب هر کسی است که اعتقاد به یکی از ادیان الهی داشته و خود را از پیروان پیامبری از پیامبران الهی (ع) بداند و دارای یکی از کتابهای الهی که بر انبیاء (ع) نازل شده است باشد، مانند یهود، نصاری، زرتشتیها و همچنین صابئین (که ادعای پیروی از پیامبر خدا حضرت یحیی (ع) را دارند و میگویند کتاب او نزد ما موجود است).
(اجویة الاستفاءات،س 316 و 332))
3. صرف اعتقاد به رسالت خاتم النبین (ع) برای اجرای حکم اسلام کافی نیست،بنابراین آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادی،ایمان به رسالت خاتم النبین (ع) دارند، ولی براساس روش و عادت نیاکان خود عمل میکنند مسلمان به حساب نمیآیند. بلی اگر از اهل کتاب محسوب شوند محکوم به طهارت هستند.
(اجویة الاستفاءات،س 314)
4. مسلمان مرتد، کافر است و در صورتی که کافر غیر کتابی بشود نجس هم خواهد بود،ولی صرف ترک نماز و روزه وسایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمیگردد، و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است حکم سایر مسلمانان را دارد.
(اجویة الاستفاءات،س 315)
5. فرقهی «علی اللهیها» اگر اعتقاد داشته باشند که امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب (ع) خدا است «تعالیالله عن ذلک علوا کبیرا» یا او را شریک خداوند بدانند کافر و نجساند.
(اجویة الاستفاءات،س 317 و 318)
6. کسی که به یکی از امامان معصوم دشنام دهد و اهانت کند کافر و نجس است.
(اجویة الاستفاءات،س 320)
7. تمام پیروان فرقهی گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند. (اجویة الاستفاءات،س 328)
چند نکته در ارتباط با نجاسات
عرق جنب از حرام پاک است، ولی احتیاط واجب این است که با این عرق نماز خوانده نشود.
(اجویة الاستفاءات،س 270)
عرق بدن و آب دهان شخصی که گوشت حرام و نجس (مثل گوشت خوک) خورده، پاک است.
(اجویة الاستفاءات،س 273)
اثر کمرنگ خون که بعد از شستن لباس باقی میماند، اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقی مانده باشد که با شستن از بین نمیرود پاک است.
(اجویة الاستفاءات،س س268)
استفراغ پاک است، خواه از طفل شیرخوار باشد یا از طفلی که هم شیرمیخورد و هم غذا و یا از انسان بالغ.
(اجویة الاستفاءات،س 297)