ولايت مداري( ولايت فقيه 4

 

راههاي حفظ فرهنگ ولايت:

1-تاكيد بر بزرگداشت عاشوراء

2-تاكيد بر صلوات بر محمد وال محمد( به عنوان تجديد پيمان الست)

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ ﴿172/الاعراف

 

و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. (برخی مفسرین گفتند: مراد ظهور ارواح فرزندان آدم است در نشأه ذرّ و عالم روح و گواهی آنها به نور تجرّد و شهود به توحید خدا و ربّانیت او در عوالم ملک و ملکوت.) (و ما این گواهی گرفتیم) که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم.

 

 

3-ياد اوري فضائل علي عليه السلام وال علي عليهم السلام وسيره مراجع وولايت فقيه

4-ياد اوري مظلوميت اهل بيت عليهم السلام در همه زمانها

5- بر خورد علمي ومنطقي با منكران ومخالفان ولايت

6- بر خورد قاطعانه با عنودان معاند با ولايت

7-تاكيد بر عصمت امامان عليهم السلام ولطف* امام در همه اعصار

8-تاكيد بر علم لدني امامان وحكمت* الهي در نصب ولايت

9-نفي تفكرات غلات در امر امامت وولايت

10- تاكيد بر ولايت به عنوان شرط ورود به توحيد ونبوت وايمان راستين واسلام كامل

11- تاكيد بر اهميت تقيه در عصر غيبت وحفظ وحدت

موارد انحراف از ولايت از نظر امام رضا عليه السلام:

امام رضا عليه السلام به ابن ابي يعفور فرمود:

كساني كه اخبار همراه با غلو وبالا بردن از جايگاه بندگي خدا

كساني كه ولايت را كم تر از انچه هست نشان مي دهند

كساني كه نام دشمنان ولايت را با اهانت مي برند

به دليل اينكه:

موجب تكفير شيعيان مي شوند

اهل بيت وامامت وولايت را كوچك جلوه مي هند

وزمينه دشنام دشمن به اهل بيت را فراهم مي اورند

از جمله منحرفان از ولايتند.

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَيَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿108/ الانعام

(شما مؤمنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند. این چنین ما عمل هر قومی را در نظرشان زینت داده‌ایم، سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و خدا آنان را به کردارشان آگاه می‌گرداند.

دعا در عصر غيبت :

امام صادق عليه السلام به زراره فرمود :اكر عصر غيبت را درك كردي از خدا چنين بخواه:

اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف نبيك.

اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك.

اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني.

دوباره ايمان بياوريد!!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۚ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٢٨ حديد

ای کسانی که به حق گرویدید، اینک خداترس و متّقی شوید و به رسولش (محمّد مصطفی صلّی اللّه علیه و آله) نیز ایمان آرید تا خدا شما را از رحمتش دو بهره نصیب گرداند (یکی بر ایمان به رسولان پیشین و یکی بر ایمان به دین رسول ختمی مرتبت) و نوری شما را عطا کند که بدان نور راه (بهشت ابد) پیمایید و از گناه شما درگذرد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

ايمان دوباره چرا ؟

نور رحمت نبوت

براي اينكه دو بهره از رحمت را درك كنيد

نور رحمت ولايت

اعمال بر ولايت عرضه مي شود:

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّـهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿١٠٥/توبه

و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.

خداوند متعال و ملائكه او

كساني كه اعمال را مي بينند رسول خدا

صاحبان ولايت

خداوند متعال وملائكه او

كساني كه در قيامت از اعمال خبر مي دهند رسول خدا

صاحبان ولايت

فقيهي برتر از نائب امام وجود ندارد:

الف دليل عقلي:

زيرا تقدم مفضول بر فاضل لازم مي ايد .

تقدم مفضول بر فاضل قبيح است .

امام زمان كه عقل كل است چنين اجازه اي نمي دهد( مانند جريان عزل منتظري)

ب دليل نقلي:

هرچند بر باب ولايت فقيه به ايات وروايات متعددي مي توان استناد كرد ولي به يك ايه ويك حديث اكتفاء ميكنيم.

قران كريم :

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ …﴿الكهف/٢٨ ﴾و همیشه خویش را با کمال شکیبایی به محبت آنان که صبح و شام خدای خود را می‌خوانند و رضای او را می‌طلبند وادار کن، و مبادا دیدگانت از آنان بگردد از آن رو که به زینتهای دنیا مایل باشی، و هرگز از آن که ما دل او را از یاد خود غافل کرده‌ایم و تابع هوای نفس خود شده و به تبهکاری پرداخته متابعت مکن.

قال مولانا علي بن الحسين عليهما السلام : نحن وجه الله (ما اهل بيت وجه الله هستيم)

مراجع تقليد راستين شيعه وولايت فقيه حلقه اتصال بين ما به عنوان امت و امام عليه السلام هستند.

حديث ديگر:

 

وظيفه همگان در رابطه با نائب امام زمان عليه السلام:

امام هادي عليه السلام همچنين مي فرمايند:

فقد اوجبت في طا عته طاعتي( به تحقيق اطاعت از او بر شما همانگونه كه اطاعت ما واجب است واجب شده)

والخروج الي عصيانه الخروج الي عصياني ( وخروج ونافرماني از دستورات او خروج ونافرماني از ماست)

فالزموا الطريق* يا جركم الله ويزيدكم من فضله.( با او همراه باشيد كه خدا به شما پاداش مي دهد واز فضلش بر شما مي افزايد.)

(رجال طوسي ص513ورجال كشي ص414و بحار الانوارج50ص220)

در صلوات شعبانيه نظير اين معني براي امامان معصوم عليهم السلام به كار رفته است.

يامن من ركبها

ويغرق من تركها

المتقدم لهم مارق

والمتاخر عنهم زاهق

واللازم لهم لا حق.*

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

 


جستجو