خواص درمانی سیب:پاکسازی معده، حرارت را فرو می نشاند، درون را سرد می کند و تب بر،ضد وبا،شستشوی قلب،ضدزهر افسون وجنزدگی، بلغم زدا ، افزایش طول عمر، دافع امواج منفی ارواح، برای زنان سیب ترش مناسب نیست


امام علی (علیه السلام):
سیب بخورید، که معده را می پالاید.( الکافی: ج 6 صص 357 ح 11.)
امام صادق (علیه السلام):
سیب، پالاینده و خوش بو کننده معده است.( الکافی: ج 6 ص 355 ح 1.)
المحاسن:
– به نقل از اسحاق بن مطهر، از امام صادق (علیه السلام) -: سیب، معده را گشایش می دهد..
همچنین فرمود: سیب بخور؛ چرا که حرارت را فرو می نشاند، درون را سرد می کند و تب را می برد.
در حدیث دیگری است که فرمود: وبا را میان می برد.( المحساسن: ج 2 ص 368 ح 2284.)
امام صادق (علیه السلام):
به تبداران خود، سیب بدهید؛ چرا هیچ چیز، سودمندتر از سیب نیست.( الکافی: ج 6 ص 357 ح 10)
امام صادق (علیه السلام):
اگر مردم می دانستند در سیب چیست، بیمارانش را جز به آن، درمان نمی کردند. بدانید که سیب، بویژه، سودمندترین چیزی برای قلب و مایه شست و شوی آن است.( طب الائمة (علیهم السلام): ص 135.)
دعائم الاسلام:
درباره امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که: مردی از سرزمینی وبا زده به ایشان نامه نوشت و از وبای آن جا خبر داد.
امام (علیه السلام) در پاسخ نوشت: بر تو باد سیب. آن را بخور.
و فرمود: سیب، حرارت را فرو می نشاند و درون را خنک می کند و تب را می برد.( دعائم السلام: ج 2 ص 148 ح 525.)
الکافی:
– به نقل از محمد بن فیض -: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: کسی از ما که بیمار می شود، درمانگران، او را به پرهیز، توصیه می کنند.
امام (علیه السلام) فرمود: اما ما خاندان، جز از خرما، پرهیز نمی کنیم و (بیماران خویش را) با سیب و آب سرد، درمان می سازیم.( الکافی: ج 8 ص 291 ح 441 و ج 6 ص 356 ح 9.)
الکافی:
– به نقل از درست بین ابی منصور -: مفضل بن عمر، مرا با هدیه هایی(در متن عربی، واژه لطف آمده است که) درباره آن، دو احتمال وجود دارد: یکی، لطف که جمع لطفه به معنای هدیه است (چنان که فیروزآبادی آورده است)، و دیگری، لطف است (و در حددیث مذکور)، بدین معنا که امام (علیه السلام) مرا در پی لطف (نیکی و احسان) فرستاد. از این دو احتمال، احتمال نخست، ظهور بیشتری دارد (مرآة العقول: ج 22 ص 196).) نزد امام صادق (علیه السلام) فرستاد.
در روزی تابستانی و در حالی که سینی ای از سیب سبز نزد امام صادق (علیه السلام) بود، بر ایشان وارد شدم. به خداوند سوگند، بی درنگ به او گفتم: فدایت شوم! آیا در حالی که مردم، این را خوش نمی دارند، از آن می خوری؟
در حالی که گویا مرا از دیرباز می شناخته است، به من فرمود: همین امشب تبدار شدم. کسی فرستادم و آن را نزد من آوردند و آن را خوردم. آن، تب را ریشه کن می سازد و حرارت را فرو می نشاد.
من به سوی نزدیکان خویش باز گشتم و دیدم آنان تبدارند. به آنها سیب دادم تب را از آنان ریشه کن ساختم.( الکافی: ج 6 ص 355 ح 3.)
الکافی:
– به نقل از مفصل بن عمر، درباره امام صادق (علیه السلام) -: نزد ایشان از سیب، یاد کردند. فرمود: ما خاندان، جز به آن سردی که بر بدن ما ریخته می شود و جز به خوردن سیب، درمان نمی کنیم.( الکافی: ج 6 ص 356 ح 9.)
امام کاظم (علیه السلام):
سیب برای چند چیز، سودمند است، برای: زهر، افسون، دیوانگی ای که از سوی ساکنان زمین(مقصود، جنیان اد (مرآة العقول: ج 22 ص 195).) به کسی می رسد، و بلغمی که چیرگی یافته است. هیچ چیزی زودتر از آن، اثر نمی بخشد.( الکافی: ج 6 ص 355 ح 2.)
الکافی:
– به نقل از زیاد بن مروان -: در مکه، مردم به وبایی گرفتار آمدندد. من به امام کاظم (علیه السلام) نوشتم: ایشان در پاسخ من نوشت سیب بخور.( الکافی: ج 6 ص 356 ح 5.)
همچنین ر. ک: ص 559 (سویق سیب).

خواص خوردن سیب در حالت ناشتا یا در سحرگاهان

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
سیب را ناشتا بخورید؛ چرا که تمیز کننده معده است.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 375 ح 1248.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
چهار چیز، عمر را می افزاید:… و خوردن سیب در سحرگاهان(برای دیدن متن کامل این حدیث، ر. ک: ص 66 ح 96.).( المواعظ العددیة: ص 211.)

بوییدن سیب پیش از خوردن

امام باقر (علیه السلام):
هنگامی که خواستی سیب بخوری، آن را ببوی و سپس بخور. اگر این کار را انجام دادی، هر درد عارضه ای از تنت بیرون می رود و همه آنچه از سوی ارواح، در انسان ایجاد می شود، فرو می نشیند.( طب الائمة (علیهم السلام): ص 135.)

مکروه بودن خوردن سیب ترش

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
عروس را در هفته اولش از: شیر، سرکه، گشنیز، و سیب ترش، باز بدار؛ زیرا از این چهار چیز، زهدان، سترون و سرد می شود… و پلاسی افتاده در گوشه خانه، از زنی که بچه نمی آورد، بهتر است… سیب ترش نیز حیض شدن زن را قطع می کند و این برای وی یک بیماری می شود.( کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 3 ص 552 ح 4899.)


جستجو