صاحب ولايت رستگار است:
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾
ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات میدهند (به اتفاق مفسّران مراد علی علیه السّلام است).
وَمَن يَتَوَلَّ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾مائده
و هر کس که خدا و رسول و اهل ایمان را ولیّ و فرمانروای خود داند (فیروز است) که تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود.
انسان مومن با نور ولايت به سعادت مي رسد :
قال الرضا عليه السلام :ان رسول الله يوم القيامه اخذ بحجزه* الله ونحن اخذون بحجزه نبيا وشيئتنا اخذون بحجزتنا ثم قال الحجزه النور
*حجزه = دامن
امام رضا عليه السلام فرمودند:همانا رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم در روز قيامت به نور خداوند چنگ مي زند وما اهل بيت به نور پيامبرصلي الله عليه واله وسلم وشيعيان ما به نورما
ولايت هدايت به سوي حق مي كند:
قُلْ هَلْ مِن شُرَكَائِكُم مَّن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ ۚ قُلِ اللَّـهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ ۗ أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴿٣٥﴾يونس
بگو: آیا هیچ یک از بتان و خدایان شما مشرکان (کسی را) به راه حق هدایت تواند کرد؟ بگو: تنها خداست که به راه حق هدایت میکند، آیا آن که به راه حق رهبری میکند سزاوارتر به پیروی است یا آن که خود هدایت نیابد مگر آنکه هدایتش کنند؟ پس شما مشرکان را چه شده، چگونه قضاوت میکنید؟
سرشاخه هاي ولايت:
سليمان بن خالد گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم تفسير اين فرموده خداوند عز وجل
إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا ﴿98/ النساء﴾
مگر آن گروه از مردان و زنان و کودکان که ناتوان بودند و گریز و چارهای برایشان میسّر نبود و راهی (به نجات خود) نمییافتند – چيست؟
قال ياسليمان في هولاءالمستضعفين من هو اثخن رقبه منك يصمون ويصلون تعف بطونهم وفروجهم لا يرون ان الحق في غيرنا اخذين باخذان الشجره * فاو لئك عسي الله ان يعفو عنهم وان لم يعرفوا اولئك فان عفي عنهم برحمته وان عذبهم فبضلالتهم عما عرفهم (اي بولايتهم) ( معاني الاخبار ج2 باب 187 ص19) فرمود اي سليمان اينان از توقوي تر وقدرتمند ترند،روزه مي گيرند ونماز به پاي مي دارند، شمكمهايشان را حفظ ميكنند وعفت مي ورزند حاكميت حق را در غير ما نمي دانند وبه سر شاخه هاي ولايت ما چنگ مي زنند
پس ايد بخشيده شدن دارند واگرمعرفت حقيقي به ما پيدانكنند ولي حق ولايت مارا حفظ كنند خداوند به رحمتش از انان در گذرد واگر عذاب شوند به جهت گمراهي انها ازولايت خواهد بود.
ولايت در دوران غيبت شاخه اي از درخت طوبي است:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ﴿٢٤﴾تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿٢٥﴾ ابراهيم
آن درخت پاک و زیبا به اذن خدا همه اوقات میوههای مأکول و خوش دهد (مثل جان پاک با دانش و معرفت و افکار و کردار نیکو در منفعت دائم برای خود و دیگران بدان درخت زیبای پر ثمر ماند). و خدا (این گونه) مثلهای واضح برای تذکر مردم میآورد.
عن ابي بصير قال قال الصادق عليه السلام طوبي لمن تمسك بامرنا في غيبته قائمنا فلم يزغ قلبه بعدالهدايه فقلت له جعلت فداك وما طوبي ؟ قال عليه السلام شجره في الجنه اصلها في دار علي بن ابي طالب عليهماالسلام وليس مومن الا وفي داره غصن من اغصانها وذالك قول الله عز جل” الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ﴿٢٩﴾رعد
آنان که به خدا ایمان آورده و به کار نیکو پرداختند خوشا بر احوال آنها، و بازگشت و مقام نیکو آنها راست.
ابو بصير گويد امام صادق عليه السلام فرمود:
طوبي بر كسي ارزاني باد كه هنگامي كه قائم ما از نظر ها دور است امر ( ولايت ) ما را محكم نگه دارد و دلش بعد از هدايت به انحراف كشيده نشود عرض كردم قربانت گردم طوبي چيست؟
فرمود درختي در بهشت است كه ريشه اش در خانه علي عليه السلام قرار دارد و مومني نيست مگر اينكه شاخه اي از ان درخت در خانه او نباشد وفرمود : الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ﴿٢٩﴾رعد( معاني الاخبار ج1 باب 44ص263)
مهم ترينها در فرهنگ اسلامي:
توحيد
نبوت
ولايت
ولايت جلوه گاه پذيزش توحيد است:
امام رضا عليه السلام:كلمه لا اله الا الله حصني فمن دخل حصني امن من عذابي (بشروطها وانا من شروطها (كلمه لا اله الا الله حصار من است پس كسي كه در ان واقع شوداز غذاب من ايمن خواهد بود سپس امام رضا عليه السلام فرمود به شروط ان ومن يكي ازشروط ان هستم)
ولايه علي ابن ابيطالب حصني فمن دخل حصني امن من عذابي( درروايط ديگري بيان شده كه رسول خدا فرمود خداوند متعال فرموده ولايت علي بن ابيطالب حصار مستحكم من است وكسي كه ولايت اورا بپذيرد از عذاب من امن خواهد بود.)
راههاي كسب هدايت ( حزب الله شدن):
ولايت الهي:
ولايت نبوي: بدون ولايت امكان رستگاري وجود ندارد
ولايت عترت:
ولايت نواب (عام وخاص )
امام رضا عليه السلام از اجداد طاهرينش از رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم روايت كرد كه ان حضرت فرمود:
من احب ان يركب سفينه الجاه
ويستمسك بالعروه الوثقي
ويعتصم بحبل الله المتين
فيوال عليا عليه السلام
وليعاد عدوه
وليئتم بالائمه الهداه من ولده
فانهم خلفائي واوصيائي وحجج الله علي الخلق بعدي وساده امتي وقاده الاتقياء الي الجنه حزبهم حزبي وحزبي حزب الله عز وجل وحزب اعدائهم حزب الشيطان.
كسي كه دوست داردبر كشتي نجات سوار شود و به ريسمان محكم الهي وحبل الله چنگ زندپس بايد علي عليه السلام را وست داشته و اورا بر خود حاكم وسر پرست بداند ودشمنانش را دشمن دارد و امامان هدايت گر بعد از او از فززندانش را پيروي نمايد.
سپس رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم
فرمودند:پس ايشان خلفاي من واوصياي من حجت هاي الهي بر خلق بعد از من واقاي امت من وپيشواي پرهيز كار ترين انها به سوي بهشت هستند حزب ايشان حزب من وحزب من حزب الله است وگروه دشمنان ايشان حزب شيطانند.
لذا وقتي انسان زير علم شيطان رفت شيطان صفت شده و به پيروي از شيطان واعوان وانصار دجال صفت او مي پردازد.
علي عليه السلام مي فرمايد: ان اكثر اشياعه اولاد الزنا واصحاب الطيالسطه الخضر(بحارالانوار ج52ص194)
نبود ولايت رحماني وزير مجموعه اش ولايت شيطاني وطاغوت را به دنبال مي اورد(حزب الشيطان)
ولايت شاخص شناخت حزب الله:
وَمَن يَتَوَلَّ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾ مائده
و هر کس که خدا و رسول و اهل ایمان را ولیّ و فرمانروای خود داند (فیروز است) که تنها لشکر خدا فاتح و غالب خواهد بود.
علي ابن هاشم از پدرش روايت كرده كه گفت نزد زيد بن علي ابن الحسين علهماالسلام از قول پيامبر صلي الله عليه واله وسلم كه فرمود : من كنت مولاه فهذا علي مولاه سخن به ميان امد زيد شهيد فرمود : نصبه علما ليعرف به حزب الله عز وجل عند الفرقه* (قرار داد او را شاخصي براي شناخت حزب الله در هنگام گروه گرائي وتفرقه.
*الفرقه = ازهم پاشيده شدن شيرازه زندگي مسلمين وگروه گرائي ميان انان
نتيجه ولايت براي انسان :
1-ولايت دژ مصونيت انسان از شياطين است.
2-ولايت چتر امنيت الهي بر سر انسان است.
اقسام ولايت :
بالاصاله (حقيقي)
بالاعتبار(اعتباري)
مبدا ومقصد ولايت اعتباري :
ازادم عليه السلام شروع وبه حضرت وليعصر عجل الله فرجه الشريف ختم مي شود.
وظايف ما در ارتباط با ولايت:
الف: وظايف ايجابي:
1-تاكيد بر نياز انسان به ولي.
علي عليه السلام: لابد للناس امير بر او فاجر
2-ضرورت گزينش ولي از سوي خداوند وانتصابي بودن او به حكم عقل وشرع
-انسان منفعت طلب است ومنافع خود را بر ديگران ترجيح ميدهد
-انسان بر منافع ومضار حقيقي خويش واقف نيست
3-شناخت ومعرفت به امامان عليهم السلام ومعرفي انان
4-حمايت از جريان اعتقادي امامت ومعتقدان به اهل بيت عليهمالسلام
5-دفاع از منابع فرهنگي امامت
قران
سنت
ب: وظايف سلبي:
1- شبهه زدائي ازامامت وولايت وعصمت امامان عليهم السلام وعدالت قريب بهعصمت براي ولي فقيه
2- مبارزه فرهنگي با ولايت گريزان وولايت ستيزان
3- افشاگري نسبت به مخالفان ومنحرفان از مسير زلال امامت وولايت
4- برائت جستن از انان
عن عبدالله بن سنان قال قال ابو عبداله الصادق عليه السلام ليس بينكم وبين من خالفكم الا الممطر قلت واي شيء الممطر ؟ قال عليه السلام التر فمن خالفكم وجاوزه فابروؤا منه وان كان علويا فاطميا ( معاني الاخبار ج2 باب 202ص42)
عبد الله بن سنان گفت امام صادق عليه السلام فرمودند:ميان شما ومخالفين شما نيست مگر مطمر! سوال شد مطمر چيست؟ حضرت فرمود: ريسمان پس كسي كه مخالفت كند شمارا ( با ولي شما) از او برائت بجوئيد ولو سيد علوي وفاطمي باشد.
ولايت ملاك ورود به بهشت وجهنم:
اسمائيل ابن علي ابن زرين ( برادر زاده دعبل خزائي) از امام رضا عليه السلاماز پدرانش از رسول خدا صلي الله عليه واله وسلم تفسير
ايه 20 از سوره حشر كه مي فرمايد: لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ .
را چنين بيان كرد :اصحاب بهشت كساني هستند كه:
مرا اطاعت كنند
ودر بابر علي عليه السلام تسليم باشند.
واصحاب جهنم انانند كه:
ولايت علي را ناخوش دارند.
با او نقض پيمان كنند .
با او بجنگند.
پيامبر صلي الله عليه واله وسلم وجانشينان او ميزان سنجش اعمالند:
هشام ابن سالم از امام صادق عليه السلام از قول خداوند متعال كه فرمود: وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا ۖ وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا ۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَاسِبِينَ ﴿٤٧﴾الانبياء پرسيد كه مراد چيست؟
حضرت فرمود : هم الانبياء والاوصياء
قال رسول الله صلي الله عليه واله وسلم اللهم ارحم خلفائي فقيل يا رسول الله من خلفائك فال صلي الله عليه واله وسلم الذين ياتون منبعدي يروون حديثي وسنتي.
رسول خدا فرمد: خداوندا رحمت كن جانشينان مرا از ايشان سوال شد جانشينان شما چه كساني هستند ؟ فرمود كساني كه بعد از من مي ايند وسخن وسنت مرا روايت مي كنند.