بیماریهای ناشی از اعتیاد به خوردن ماهی:ازبین رفتن بافت ماهیچه ای،افزایش بلغم، سنگینی تنفس،زمینه ساز بیماری سل،کم شدن پیه دور چشم( گودی وفرورفتگی چشم)

نهی از خوردن تخم مرغ و ماهی با همدیگر

2019امام رضا (علیه السلام):
باید از این بپرهیزی که… تخم مرغ و ماهی را همزمان در معده گرد آوری؛ چرا که هرگاه این دو با یکدیگر آیند، قولنج، باد بواسیر و دندان درد به وجود می آورند.( طب الامام الرضا (علیه السلام): ص 63.)

 

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
(پیوسته) خوردن ماهی، بدن را از میان می برد.( الفردوس: ج 1 ص 420 ح 1705.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
پیوسته خوردن ماهی تازه، گوشت را ذوب می کند.( دعائم الاسلام: ج 2 ص 151 ح 539.)
امام علی (علیه السلام):
(پیوسته خوردن) ماهی تازه، گوشت را ذوب می کند.( المحاسن: ج 2 ص 270 ح 1861.)
امام علی (علیه السلام):
به خوردن ماهی، مداومت مکنید؛ زیرا تن را ذوب می کند.( الکافی: ج 6 ص 323 ح 5.)
امام علی (علیه السلام):
کمتر ماهی بخورید؛ چرا که بدن را ذوب می کند، بلغم را فزون می سازد و نفس را سنگین می نماید.( الخصال: ص 636 ح 10.)
امام علی (علیه السلام):
از (مداومت بر) خوردن ماهی، حذر کنید؛ چرا که ماهی، بدن را به سل، گرفتار می سازد.( قرب الاسناد: ص 107 ح 367.)
امام علی (علیه السلام):
کمتر ماهی بخورید، چرا که گوشتش بدن را نحیف می کند، بلغم را فزون می سازد و نفس را سنگین می نماید.( قرب الاسناد: ص 107 ح 367.)
امام باقر (علیه السلام):
این ماهی برای پرده چشم، بدن است.( طب الائمة (علیهم السلام): ص 84.)
امام صادق (علیه السلام):
سه چیز، چاق کننده است و سه چیز لاغر کننده:… و اما آن سه چیز که لاغر می کنند، عبارت اند از: اعتیاد به خوردن تخم مرغ و ماهی و شکوفه خرما.( الخصال: ص 155 ح 194.)
امام صادق (علیه السلام):
(پیوسته) خوردن ماهی، بدن را ذوب می کند.( الکافی: ج 6 ص 323 ح 6.)
امام کاظم (علیه السلام):
(پیوسته خوردن) ماهی تازه، بدن را ذوب می کند.( الکافی: ج 6 ص 324ح 7.)
امام کاظم (علیه السلام):
(پیوسته خوردن) ماهی تازه، پیه چشمان را ذوب می کند.( در المحاسن، از امام صادق (علیه السلام) و با عبارت مخ چشمان را ذوب می کند آمده است.

الکافی: ج 6 ص 324 ح، المحاسن: ج 2 ص 270 ح 1862.).
اظهار نظر
با آن که سند احادیث نهی کننده از پیوسته خوردن گوشت ماهی، ضعیف است، اما نقل فراوان این مضمون، به گونه ای است که می توان برای پژوهشگران، نوعی گمان را به صدور این دسته از احادیث، به وجود آورد. با وجود این، برای اظهار نظر قطعی در این باره، بررسی علمی و آزمایشگاهی ضرورت دارد.
ر. ک: ص 413 (آداب خوردن گوشت).

جستجو