پيرامون نماز

مقـدمه کتاب راهی به سوی نور نوشته محمد علی محسن زاده

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام على سيدنا

و نبينا محمدصلى‏الله عليه واله، المعصومين الطيبين

الطاهرين و لعنة الله على اعدائهم اجمعين.

مقـدمه

نوشتارى كه در پيش روى شماست پيرامون نماز به رشته تحرير در آمده است.

انگيزه بحث در اين موضوع از آنجا شروع شد كه دشمنان اسلام شبيخون فرهنگى گسترده‏اى را عليه انقلاب اسلامى و دستاوردهاى آن آغاز كردند و دراين صحنه نبرد، جوانان عزيز و برومند كشور اسلاميمان مورد آماج تيرهاى زهرآلود فرهنگ مبتذل آنان قرار گرفته و با انواع و اقسام دسيسه‏ها سعى در انحراف اخلاقى و فكرى اين سرمايه‏هاى عظيم انقلاب داشته و دارند.

از آنجا كه قرآن كريم نماز را بازدارنده از فحشا و زشتيها معرفى كرده و مى‏فرمايد: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ» به نظر مى‏رسد كه مناسبترين راه دفاع در برابر شبيخون و تهاجم فرهنگى دشمن گسترش فرهنگ نماز و معرفى چهره واقعى آن است.

با توجه به مطلب فوق به جاست كه با چنگ زدن به قرآن كريم اين ريسمان محكم الهى، از آيات آن بهره جوئيم و براى فهم دقيق آن از سخنان گهربار رسول خدا و ائمه اطهار به عنوان زينت بخش كلام استفاده كنيم.

نماز به منزله نهر زلالى است كه هر مسلمانى روزانه پنج بار خود را در آن شستشو داده و گناهان و آلودگيهايش را با آب طهور آن پاك مى‏سازد.

نماز دژى استوار در برابر هجوم شياطين است و كدام شيطان ناجوانمردتر از شياطين

(1)

امروزى كه به سركردگى شيطان بزرگ كمر همت به نابودى فرهنگ، مبانى و ريشه‏هاى فكرى اين نظام الهى بسته‏اند. و تلاش مى‏كنند با ترويج فرهنگ مبتذل غرب، همان بلائى را كه بر سر جوانان در كشور اسلامى اُندلُس آورند، تكرار آن سناريو را در ايران اسلامى اجرا كنند كه در اين ميان هشدار جدى مقام معظم رهبرى، در جمع جوانان استان سيستان و بلوچستان مبنى بر اُندلُسى كردن ايران اسلامى، جاى تأمل دارد.

نماز بهترين عمل، ستون دين و باعث تقرب به پروردگار عالميان و مونس قبر و برطرف كننده وحشت برزخ و از بين برنده زشتيها و عامل قبول اعمال و نجات دهنده از آتش در آخرت است.

مقام معظم رهبرى در بخشى از پيام خود به چهارمين اجلاسيه سراسرى نماز مى‏فرمايند:

همانطور كه مژده قيام نماز، پيامبر عظيم‏الشأن را چنانكه در حديث آمده است به وجد مى‏آورد و به بلال مژده‏رسان هميشگى نماز مى‏فرمود: اى بلال دلم را با اذن كه مژده نماز است راحت‏بخش، همانطور هم بزرگداشت نماز و گستردن و بلند كردن نام آن، دل بندگان خدا را وجد و نشاط مى‏بخشد و ابرهاى تيره اضطراب را از آفاق آن پراكنده مى‏سازد. اين برخواسته از ويژگى خود نماز است كه مايه آرامش دلها و برطرف كننده نگرانى‏ها و دغدغه‏هاى روحى در نمازگزار است.

اميد آنكه با عمل به قرآن و توسل و پيروى از اهل بيت و اقامه فرضيه نماز و گسترش فرهنگ آن بتوانيم جامعه‏اى پاك و مبراى از هر عيب و نقص به عنوان جامعه نمونه و الگوى كامل اجتماع بشرى به جهانيان عرضه نمائيم.

والسلام علينا و على‏عبادالله الصالحين

محمدعلى محسن‏زاده

(2)

فصـــل اول

جايگــاه والاى نمــاز

(3)

شواهدى بر عظمت نماز

گاندى رهبر فقيد هند در مورد نماز مى‏گويد: اگر كمك نماز نبود پيش از اين ديوانه مى‏شدم (اين در حالى است كه او مسلمان هم نبود).

ويل كارنگى: (بنيانگذار مركز مطالعات و پژوهشهاى نيويورك) مى‏گويد:

هر وقت همه نيروهاى خود را برابر ناملايمات بكار برديم و تمام راه‏حلها را آزموديم و نتيجه دلخواه به دستمان نيامد در حالى كه امواج سهمگين يأس و نااميدى قلب و روحمان را آزار مى‏دهد، دست نياز بسوى خداوند دراز كرده و از او يارى مى‏طلبيم، راستى چرا ما قبل از اينكه دچار نااميدى شويم، چنين كارى را انجام نمى‏دهيم؟ و چرا هر روز با بجا آوردن نماز و نيايش به درگاه خداوند از او كمك ويارى نمى‏طلبيم.

دكتر توماس هاپسلوپ (روان پزشك) مى‏گويد:

پس از سالها مطالعه و تجربه عينى اكنون به عنوان يك پزشك معتقد شده‏ام كه نماز بهترين و نيرومندترين وسيله ايجاد آرامش در انسان مى‏باشد.

دكتر ادوين فردريك پاورز (استاد بيماريهاى عصبى دانشگاه ايالات متحده آمريكا) گفته است: تا كنون بيماريهاى علاج ناپذير زيادى از طريق دعا و نماز شفا يافته است.

در قسمتى از پيام مقام معظم رهبرى حضرت آيت‏الله خامنه‏اى به پنجمين اجلاس سراسرى نماز آمده است:

نماز برترين چيزى است كه مى‏تواند همه افراد جامعه مسلمان را به تهذيب اخلاقى و تعالى روحى و معنوى برساند، سه خصوصيت عمده در نماز است، كه نقش برتر آن را در تهذيب نفس و پرورش روانى انسانها پديد مى‏آورد، نخست: آنكه نماز با شكلى كه در اسلام براى آن معين گشته، يعنى حركات و اذكار مخصوص، بطور طبيعى نمازگزار را به دورى از گناه

(4)

و آلودگى فرا مى‏خواند. اين فراخوانى پيوسته توانايى آن را دارد كه هر كس را از منجلاب‏ها رها سازد و عروج بخشد.

دوم: آنكه در او روح پرستش و خضوع در برابر حضرت بارى تعالى را كه محبوب حقيقى و فطرى هر انسان است، زنده مى‏كند.

سوم: آنكه به جان و دل نمازگزار، آن آرامش و اطمينانى را كه شرط اصلى موفقيت در همه عرصه‏هاى زندگى است هديه مى‏كند، و تزلزل و اضطراب را كه مانع بزرگى در راه اقدام مجدانه براى پرورش اخلاقى است، از او دور مى‏سازد.

همچنين در قسمتى از پيام معظم‏له به هفتمين اجلاس سراسرى نماز آمده است:

همگان، نماز را كه داروى شفابخش روح و مايه صفا و آرامش و نورانيت است، بر همه كارهاى ديگر مقدم دارند و در هيچ شرايطى خود را از آن محروم نسازند و هرگز به بهانه مشغله و گرفتارى، اين حضور رهائى بخش در محضر آفريدگار رحيم و كريم و عزيز را از دست ندهند.

و در پيام خود به هشتمين اجلاس سراسرى نماز نيز مى‏فرمايند:

همه آحاد نمازگزار بايد سعى كنند كه نماز را با توجه به معانى كلمات بخوانند، يعنى در نماز با خداى عزيز و رحيم سخن بگويند، اين است آن سرچشمه فيضى كه جان نمازگزار را سيراب مى‏كند. البته اين حقيقت نبايد دست‏آويزى براى نفس بهانه‏گير باشد كه اگر توفيق چنين توجه و حضورى نيافت، نماز را ترك كنند. نماز در هر صورت واجب و فريضه است. و تارك نماز بزرگترين فرصت ارتباط با خداوند سبحان را از دست مى‏دهد.

از ضمرة‏بن حبيب نقل شده است كه گفت:

از پيامبر درباره نماز سوال كردند، حضرت فرمود:

نماز از سنتهاى دين و مايه خشنودى پروردگار و راه روشن پيامبران است. نمازگزار از

(5)

محبت فرشتگان و هدايت و ايمان و نور شناخت و روزى با بركت و راحتى بدن برخوردار است، نماز مايه ناخشنودى شيطان و سلاحى بر زيان كافر و باعث استجابت دعا و پذيرش اعمال و توشه مؤمن از دنيا بسوى آخرت است.

نماز شفاعت كننده‏اى ميان نمازگزار و ملك‏الموت و همدمى در قبر و بسترى زير پهلوى او و پاسخى براى نكير و منكر است.

نماز آدمى به هنگام حشر تاجى بر سر او و نورى بر سيما و پوشش بر بدنش و پرده‏اى ميان او و آتش و دليلى ميان وى و پروردگارش مى‏باشد و موجب آزادى او از آتش مى‏شود.

نماز وسيله عبور از صراط و كليد بهشت و مهريه هوريان و بهاى بهشت مى‏باشد و آدمى بوسيله نماز به بالاترين درجات مى‏رسد، زيرا نماز تسبيح، تحليل، تكبير، تمجيد، تقديس، دعا و سخن است(1).

بهترين واجبات پس از شناخت خدا نماز است و نماز نخستين چيزى است كه در مورد آن از بنده سؤال مى‏شود و مورد حسابرسى قرار مى‏گيرد. اگر پذيرفته شد ساير اعمال نيز پذيرفته مى‏شود و اگر پذيرفته نشد، ساير اعمال نيز پذيرفته نخواهد شد(2).

ابوحمزه از امام باقر از پيامبر خدا روايت كرده كه آن حضرت فرمود: هر گاه بنده مؤمن به نماز برخيزد، خداوند به او نظر مى‏كند تا از نماز فارغ شود و رحمت از بالاى سرش تا افق آسمان بر او سايه افكند و فرشتگان اطراف او را تا آسمان مى‏پوشانند و خداوند فرشته‏اى را بر او موكل مى‏كند كه به او مى‏گويد:

«اى نمازگزار اگر بدانى چه كسى به تو نظر دارد و يا بدانى با چه كسى مناجات مى‏كنى، به

1- مستدرك الوسائل ج 1 ص 180.

2- تفسير ابوالفتوح رازى ج 1 ص 103.

(6)

چيزى ديگرى توجه نخواهى كرد و هرگز از جايگاه خود كنارنخواهى رفت»(1).


جستجو