خواص درمانی تره: بر طرف شدن بوی دهان ؛ بادها را (از بدن) می راند؛ بواسیر را ریشه کن می کند؛مدام خوردن ان مایه ایمنی از جذام است، رفع بیماری طحال، مجاری طحال را باز می کند،بر طرف شدن زردی چهره

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
تره(2362) درمیان سبزی ها، همانند نان در میان خوراکی هاست.( الفردوس: ج 1 ص 127 ح 440.):
به نقل از حماد بن زکریا، از امام صادق (علیه السلام) -: در محضر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از سبزی ها یاد شد. فرمود: تره بخورید؛ چرا که حکایت آن در میان سبزی ها، حکایت نان در میان همه خوراک ها – یا خورش ها(تردید، از راوی است.) – است.( الکافی: ج 6 ص 365 ح 5.)
الکافی:
به نقل از فرات بن احنف -: از امام صادق (علیه السلام) درباره تره پرسیدند. فرمود: آن را بخور؛ چرا که در آن چهار ویژگی است: بوی دهان را خوش می سازد؛ بادها را (از بدن) می راند؛ بواسیر را ریشه کن می کند؛ و برای کسی که بدان مداومت می ورزد، مایه ایمنی از جذام است.( الکافی: ج 6 ص 365 ح 4.)
امام صادق (علیه السلام):
به نقل از پدرانش (علیهم السلام) -: نزد پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از سبزی ها یاد شد. فرمود: تره، مهتر و سرآمد سبزی هاست و برتری آن بر دیگر سبزی ها، همانند برتری نان بر دیگر چیزهاست. در آن، برکت است و آن، سبزی من و سبزی پیامبران پیش از من است. من آن را دوست دارم و می خورم. گویا بوته آن را می نگرم که برگ هایش از سرسبزی و زیبایی در بهشت می درخشند.( المحاسن: ج 2 ص 318 ح 2071.)
الکافی:
به نقل از موسی بن بکر -: یکی از غلامان امام کاظم (علیه السلام) بیمار شد. امام (علیه السلام) از حال او پرسید.
گفتند: بیماری طحال گرفته است.
فرمود: سه روز به او تره بخورانید.
آن را به او خوراندیم. پس خون، فرو نشست(علامه مجلسی می گوید: ظاهراً مقصود از فرو نشستن خون، آن است که در هنگام تخلی (دفع)، خون از او دفع می شود. طبیبان گفته اند: تره، مجاری طحال را باز می کند و به سبب گرمای فراوان بدن و باز شدن مجاری طحال، خون سرازیر می شود، چونان که به گاه عادت ماهانه، خونریزی صورت می پذیرد. اما سود این خونریزی برای ورم طحال، آن است که ممکن است این ورم، از مزاج خون یا از سودا سرچشمه گرفته باشد ( بحارالانوار: ج 66 ص 202) و سپس بهبود یافت.( الکافی: ج 6 ص 365 ح 1.)
المحاسن:
به نقل از سلمه -: در مدینه به دردی سخت، گرفتار آمدم: نزد امام کاظم (علیه السلام) رفتم. به من فرمود: تو را زرد چهره می بینم؟.
گفتم: آری.
فرمود: تره بخور.
تره خوردم و بهبود یافتم.( المحاسن: ج 2 ص 316 ح 2060.)
مکارم الاخلاق:
به نقل از موسی به بکر -: نزد امام کاظم (علیه السلام) رفتم. به من فرمود: تو را زردروی می بینم! تره بخور.
من نیز خوردم و بهبود یافتم.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 387 ح 1304.)
ر. ک: ص 249 (آنچه برای درمان درد طحال، سودمند است).

49/2 – خوردن تره تازه

الکافی:
به نقل از موسی بن بکر -: یکی از کسانی که امام کاظم (علیه السلام) را دیده، برایم نقل کرد که ایشان تره را در کرت کشتزار می خورد. البته آن را با آب می شست و آن گاه می خورد.( الکافی: ج 6 ص 365 ح 2.)
الکافی:
به نقل از داوود بن ابی داوود -: مردی، امام رضا (علیه السلام) را در خراسان دیده که تره را از باغ، همان گونه که هست، می چیند و می خورد. چون به ایشان گفتند: این، ممکن است فضولاتی به همراه داشته باشد، فرمود: چیزی از آنها به این نمی چسبد(علامه مجلسی می گوید: این سختی، یا بر این مبتنی است که آن فضولات، استحاله شده اند و یا بر این که به چسبیدن فضولات به گیاه، یقین نداریم. از همین روی، شستنی که در روایت پیشین از آن سخن به میان آمده، باید کاری مستحب باشد و به معنای نظافت، تفسیر شود (بحارالانوار: ج 66 ص 203))
المحاسن:
به نقل از یحیی بن سلیمان -: امام رضا (علیه السلام) را در خراسان در باغی دیدم، در حالی که تره می خورد. به ایشان گفتم: فدایت شوم! مردم بر این باورند که هر روز یک قطره از بهشت، بر کاسنی فرو می ریزد.
فرمود: اگر هر روز از بهشت بر کاسنی یک قطره فرو می ریزد، تره، در آب بهشت، یکسره غوطه ور است.
گفتم: به آن کود می دهند.
فرمود: چیزی از این کود، بدان نمی چسبد.( المحاسن: ج 2 ص 318 ح 2072.)

49/3 – خوردن تره همراه با نمک

الکافی:
به نقل از احمد بن ابی عبدالله، از یکی از هم مسلکانش، در حدیثی که سند آن را به معصوم رسانده است -: امیرمومنان (علیه السلام) تره را همراه با نمک بلغور شده می خورد.( الکافی: ج 6 ص 366 ح 8.)

 

جستجو