1- مقدار پوشش در نماز :
1- مرد باید در حال نماز عورتین خود را بپوشاند، هرچند کسی او را نمیبیند وبهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند. (استفتا از دفتر معظم له، باب طهارت، م 174)
2- زن باید در موقع نماز تمام بدن و موی خود را با پوششی که کاملاً بدن را میپوشاند بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق لازم نیست.
(اجوبة استفتاءات، س 437 و استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 174)توجه
· از آنجا که چانه، جزیی از صورت است، لذا لازم نیست در نماز آن را بپوشاند، ولی پوشاندن قسمت پایین چانه واجب است. (اجوبة الاستفتاءات، س 437)
· پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتی که نامحرم حاضر باشد واجب است.
(اجوبة الاستفتاءات، س 437 و 438)
· هرگاه در بین نماز متوجه شود که مقداری از موهایش پیداست و فوراً آن را بپوشاند نمازش صحیح است مگر زمانی که ظاهر شدن مو عمدی باشد.
(اجوبة الاستفتاءات، س 432)
· اگر نمازگزار بعد از نماز بفهمد که در نماز پوشش واجب را نداشته، نمازش درست است. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 175)
1- شرایط لباس نمازگزار
الف- پاك باشد.
ب – غصبي نباشد ( مباح باشد)
ج- از اجزاي مردار نباشد.
د- از حيوان حرام گوشت نباشد.
ه- طلابافت نباشد.
و- از ابريشم خالص نباشد.
(استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 176)
· شرط پنجم و ششم اختصاص به لباس مردان دارد.
(استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 176)
1- پاک باشد
1- لباس نمازگزار باید پاک باشد. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 176)
2- کسی که نمیداند نماز با بدن و لباس نجس، باطل است اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل است. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 177)
3- اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده است، نماز او صحیح است، ولی اگر قبلاً نجاست آن را میدانسته و فراموش کرده و با آن نماز خوانده، نمازش باطل است. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 178)
4- اگر در بین نماز متوجه شود که لباس یا بدنش نجس است، اگر بداند نجاست از قبل از نماز بوده یا مقداری از نماز را با نجاست انجام داده است و وقت هم وسعت داشته باشد نماز باطل است، ولی اگر وقت تنگ باشد چنانچه برای وی، ازالهی نجاست از بدن یا درآوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملی که منافات با نماز دارد ممکن باشد باید نجاست بدن را برطرف یا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکمیل نماید، و چنانچه برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز برای او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نماید. (اجوبة الاستفتاءات، س 430)
5- اگر لباس نجس را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن نماز بخواند، و بعد از نماز بفهمد پاک نشده، نمازش صحیح است، ولی برای نمازهای بعدی باید لباس را تطهیر کند. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 180)
6- لباسی که نجس بودن آن مشکوک است محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحیح است، بنابراین نماز در لباسهای معطر به عطرهایی که حاوی الکل است و نمیدانیم آن عطرها نجس است اشکال ندارد. همچنین شخصی که به علت اضطرار، مجبور به تطهیر مخرج بول با سنگ یا چوب و یا هرچیز دیگری میشود و هنگام که به منزل مراجعت میکند آن را با آب تطهیر مینماید، اگر نداند لباسش با رطوبت بول نجس شده است لازم نیست موقع نماز آن را عوض کرده یا تطهیر نماید.
(اجوبة الاستفتاءات، س 428و 433و 436)
2- غصبی نباشد
1- لباس نمازگزار باید مباح باشد (غصبی نباشد). (اجوبة الاستفتاءات، س 176)
2- اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است، همچنین اگر نداند پوشیدن لباس غصبی حرام است، بنابراین کسی که مدتی با لباسی که خمس به آن تعلق گرفته است نماز خوانده، اگر جهل به تعلق خمس به آن لباس و یا به حکم تصرف در آن داشته، نمازهایی که تا به حال در آن خوانده صحیح است. (اجوبة الاستفتاءات، س 373 و استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 181)
3- اگر با عین مالی که خمس یا زکات آن را نداده است، لباس بخرد نماز خواندن در آن لباس باطل است. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 182)
3- از اجزای مردار نباشد
1- لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان مردهیی که دارای خون جهنده است نباشد، و احتیاط واجب آن است که از اجزای مرداری که دارای خون جهنده نیست نیز نباشد.
(استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 183)
2- هرگاه قطعهیی از مردار همراه نمازگزار باشد، بنا بر احتیاط (واجب) نمازش باطل است، ولی در صورتی که از چیزهایی که دارای روح نیست، مانند مو و پشم و شاخ و استخوان باشد و حیوان هم در اصل حلال گوشت باشد، نماز باطل نیست.
(استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 184)
3- حیوانی که تذکیهی آن مشکوک است، از این نظر که نمیتوان گوشت آن را خورد و در پوست آن نماز خواند در حکم میته است، ولی از نظر طهارت و نجاست، حکم میت را ندارد و پاک است، و نمازهای گذشته اگر با جهل به این حکم، انجام گرفته است، محکوم به صحت است، بنابراین چرم طبیعی که نمیدانیم از حیوانی است که شرعاً تذکیه شده یا خیر نجس نیست ولی نماز با آن باطل است.
(اجوبة الاستفتاءات، س 429 و 431)
4- از حیوان حرام گوشت نباشد
1- لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد، واگر مویی از آن هم به لباس یا بدن نمازگزار چسبیده باشد نماز او باطل است. (اجوبة الاستفتاءات، س 185)
2- اگر آب دهان یابینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت، مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است، مگر این که خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، بنابراین اگر فضلهی پرندگان حرام گوشت برروی بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است، ولی اگر خشک شده و از لباس یا بدن زدوده شده باشد نماز صحیح است. (اجوبة الاستفتاءات، س 441 و استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 186)
3- مو و عرق و آب دهان انسان و موم عسل و مروارید و صدف اگر بر لباس و بدن نمازگزار باشد، نمازش اشکال ندارد. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 187)
4- اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت، نماز خواندن با آن بی اشکال است. (استفتا از دفتر معظم له، باب نماز، م 188)
نماز خواندن با کمربند چرمی که از بلاد کفر خریداری شده و نمیدانیم طبیعی است یا مصنوعی چه حکمی دارد؟