1. غسل مس میت
اگر کسی بدن انسان مردهیی را که سرد شده ولی هنوز غسل داده نشده است،لمس کند یا جایی از دست و پا و صورت و سایر بدن خود را به هر جای بدن او برساند باید برای نماز و امثال آن غسل کند. این را « غسل مس میت» مینامند.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 102)
دست زدن به عضوی که از بدن مرده جدا شده،پس از سرد شدن و پیش از غسل دادن، در حکم دست زدن به بدن مرده است.
(اجویة الاسفتاءات، س 252 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 103)
دست زدن به عضوی از بدن شخص زنده جدا شده است، غسل ندارد.
(اجویة الاسفتاءات، س 251 و استفتا از دفتر معظم له م103)
موارديكه مس بدن ميت موجب غسل نمي شود:
-مس بدن كسي كه در ميدان جنگ به شهادت رسيده
-مرده اي كه بدنش هنوز سرد نشده است
-مرده اي كه هر سه غسلش را داده اند.
(اجویة الاسفتاءات، س 52-255 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 102
هر گاه شک کنیم میتی را غسل دادهاند یا نه،با مس جسد یا اجزای آن (البته پس از سرد شدن) واجب است غسل مس میت کرد،و نماز بدون غسل مس میت صحیح نیست، ولی اگر اصل غسل میت احراز شود، با مس جسد یا بعضی از اجزای آن، غسل میت واجب نیست، حتی اگر در صحت غسل آن میت شک داشته باشیم.
(اجویة الاسفتاءات، س 256)
کسی که غسل میت کرده است،اگر بخواهد نماز بخواند باید وضو بگیرد و این غسل بر خلاف غسل جنابت، کفایت از وضو نمیکند.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 104)
2. احکام محتضر (کسی که در حال جان دادن است)
شایسته است که شخص مسلمان رادر حال احتضار به پشت وبه سمت قبله بخوابانند، به طوری که کف پای او به جانب قبله باشد. بسیاری از فقها این عمل را بر خود محتضر در صورتی که قادر باشد و بر دیگران واجب دانستهاند و احتیاط در انجام آن ترک نشود.
(اجویة الاسفتاءات، س 252و255 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 105)
واجبات پس از مرگ:
_غسل ،حنوط، كفن،نماز، دفن
توجه
· در بینش اسلامی، مردهی مسلمان نیز مانند زندهی او دارای احترام است. تکریم مردهی مسلمان در قالب اعمالی ( از قبیل غسل و کفن و دفن و مانند آن) است که در شرع مقدس اسلام واجب شده است و همهی مکلفین نسبت به آن مکلف و مخاطباند.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 29)
· غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان از واجبات کفایی است یعنی بر هر مکلف واجب است، ولی اگر بعضی آن را انجام دادند از دیگران ساقط میشود، و اگر هیچ کس به این وظیفه عمل نکند همه معصیت کردهاند.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 106)
· اگر کسی بداند که غسل یا کفن یا نماز یا د فن میت را باطل انجام دادهاند باید دوباره آن را به جا آورد،ولی اگر گمان دارد که باطل بوده یا شک دارد که درست بوده یا باطل، لازم نیست اقدام نماید.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 107)
برای غسل و کفن و نماز و دفن میت، باید ازولی او اجازه بگیرند. ولیّ میت عبارت است از پدر و مادر و فرزندان و به همین ترتیبت، بقیه ی طبقات وارثان. در میت زن، شوهر او از دیگران مقدم است.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 108)