3. شرایط وضو
الف:شرايطي كه به وضو گيرنده بر مي گردد.
1_ با قصد قربت وضو بگيرد(نيت)
2_ استعمال اب براي او مانعي نداشته باشد.
ب: شرايطي كه به اب وضو بر مي گردد.
1_اب وضو مطلق باشد.
2_ اب وضو پاك باشد.
3_اب وضو مباح باشد(غصبي نباشد)
ج : شرايطي كه به ظرف وضو بر مي گردد.
مباح باشد.
د:شرليطي كه به كيفيت وضو بر مي گردد.
1_ مانعي در اعضاء وضو براي رسيدن اب نباشد.
2_ ترتيب را در شستن ومسح كردن رعايت كند(اول سر بعد پاي راست بعد پاي چپ)
3_ موالات را رعايت كند( كارهاي وضوءرا پشت سر هم انجام دهد.
4_ كارهي وضوء را در حال اختيار خودش انجام دهد.(مباشرت)
ه: به مقدار وضوء ونماز وقت باقي باشد( در غير اين صورت بايد تيمم كند)
1. نیت
وضو را باید با قصد قربت به جا آورد یعنی به این نیت که این عمل مخصوص را برای انجام فرمان خداوند انجام میدهد، پس اگر از روی تظاهر یا برای خنک شدن،همهی کارهای وضو را انجام دهد،وضو باطل است.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 61)
2. استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد
کسی که میترسد اگر وضو بگیرد مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 66)
3. آب وضو مطلق باشد
آب وضو باید مطلق باشد، بنابراین وضو با آب مضاف باطل است.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 56)
4. اب وضو پاک باشد
آب وضو باید پاک باشد، بنابراین وضو با آب نجس، باطل است.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 56)
توجه
· کسی که پس از جستجوی آب، آلوده و کثیفی را پیدا کند اگر آن آب، پاک و مطلق باشد و استعمال آن ضرری نداشته باشد و خوف ضرر هم در بین نباشد واجب است وضو بگیرد ونوبت به تیمم نمیرسد.
(اجویة الاسفتاءات، س 121)
5. آب وضو مباح باشد
آب وضو باید مباح باشد، بنابراین وضو با آب غصبی جایز نیست.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 57)
توجه
· مکانی که آب آن برای وضو گرفتن همهی نماز گزاران به طور مطلق قرار داده شده است، استفاده از آن اشکال ندارد.
(اجویة الاسفتاءات، س 117)
· وضو در مساجد و مراکز و ادرات دولتی که دولت در سایر کشورهای اسلامی بنا میکند جایز است و مانعی شرعی ندارد.
(اجویة الاسفتاءات، س 107)
· هر گاه سازمان آب، نصب پمپاژ فشار و استفاده از آن را ممنوع کند، نصب پمپ و استفاده از آن جایز نیست و وضو با آبی که به وسیلهی پمپ به دست میآید محل اشکال است، حتی برای ساکنان طبقات بالای ساختمانها که به دلیل ضعیف بودن فشار اب مجبورند از پمپ استفاده کنند.
(اجویة الاسفتاءات، س 109)
· هر یک از مشترکین ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی، از نظر شرعی به مقداری که از امکانات مشترک استفاده میکند، نسبت به هزینهی خدمات (از قبیل هزینهی آب سرد و گرم، تهویه،نگهبان و مانند آن) مدیون است، و اگر از پرداخت پول آب امتناع کند وضوی او محل اشکال بلکه باطل است.
(اجویة الاسفتاءات، س 129)