مطهرات(3) – استفتائات امام خامنه اي روحي فداه

2. راههای ثابت شدن طهارت

الف: خود انسان يقين كند كه پاك شده است.

ب: ذواليد يعني كسي كه چيزي را در اختيار دارد بگويد پاك شده است

ج:دو فرد عادل از پاك شدن ان چيز خبر دهند

(اجویة الاسفتاءات، س 81)

 

 

توجه

· هر گاه کودکی که در آستانه ی بلوغ است از طهارت چیزی خبر دهد که در اختیار اوست باید قبول کرد،‌و به عبارت دیگر گفته‌ی وی در این باره معتبر است.

· (اجویة الاسفتاءات، س 76و277)

3. اصل طهارت

1. معنای اصی طهارت

به طور کلی در مورد طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء‌است یعنی هر چیزی که یقین به نجاست آن نباشد از نظر شرعی محکوم به طهارت است و سوال و تحقیق لازم نیست.

(اجویة الاسفتاءات، س 296و 309و 312)

2. نمونه‌هایی از موارد اصل طهارت

1. کودکی که همیشه خود ر نجس می‌کند، دست‌تر، آب دهان و باقیمانده‌ی غذایش تا زمانی که یقین به نجاست آن حاصل نشده،‌محکوم به طهارت است.

(اجویة الاسفتاءات، س 285)

2. پرزها یا غباری که معلوم نیست از لباس نجس جدا شده یا لباس پاک، پاک است. همچنین اگر بدانیم از لباس نجس است ولی ندانیم از قسمت پاک لباس است یا قسمت مربوط به نجس آن.

(اجویة الاسفتاءات، س 289)

3. لباسهایی که به خشکشویی‌ها داده می‌شود، اگر از قبل نجس نباشند محکوم به طهارت هستند، هر چند بدانیم که صاحبان این مکانها برای شستن لباسها از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.

(اجویة الاسفتاءات، س 291)

4. ترشح آبی که بر مکانی می‌ریزد که نمی‌دانیم آن مکان پاک است یا نجس، پاک است.

(اجویة الاسفتاءات، س 293)

5. آبی که از ماشین‌های حمل زباله‌ی شهری به خیابان می‌ریزد و نمی‌دانیم پاک است یا نجس، محکوم به طهارت است. همچنین آبهایی که در چاله‌های موجود در خیابان جمع می‌شود و معلوم نیست پاک است یا نجس.

(اجویة الاسفتاءات، س 294و295)

6. لوازم آرایشی ،‌مثل رژ لب که معلوم نیست از مردار ساخته شده یا نه،‌تا زمانی که نجاست آنها از راه شرعی احراز نشود پاک است و استفاده از آنها اشکال ندارد.

(اجویة الاسفتاءات، س 288)

7. هنگام استفاده از کفش، در صورتی حکم به نجاست پا می‌شود و بایستی آن را برای نماز شست که یقین داشته باشیم که کفش از پوست حیوانی است که تذکیه نشده و معلوم شود که پا در کفش مذکور عرق کرده،‌اما در صورت شک در عرق کردن پا یا شک در تذکیه‌ی حیوانی که کفش از پوست آن دوخته شده است محکوم به طهارت است.

(اجویة الاسفتاءات، س 284)

8. قلم مویی که در نقاشی و نقشه‌کشی و مانند آن استفاده می‌شود و معلوم نیست از موی خوک ساخته شده است یانه،‌پاک است و استفاده از آن حتی در اموری هم که مشروط به طهارت است، اشکال ندارد.

(اجویة الاسفتاءات، س 284)

9. فردی که نمی‌دانیم مسلماناست یا کافر محکوم به طهارت است و سوال از دینش واجب نیست.

(اجویة الاسفتاءات، س 299)

10. در و دیوار منازل و هتل‌های کفار غیر کتابی ( مثل بودایی‌ها) و اثاثیه و لوازم موجود در آن در صورتی که ندانیم پاک است یا نجس،‌محکوم به طهارت است. (البته در صورت یقین به نجاست هم، آب کشیدن همه‌ی آنها واجب نیست. آنچه واجب است تطهیر اشیای نجسی است که برای خوردن و آشامیدن و نماز خواندن،‌مورد استفاده قرار می‌گیرند).

(اجویة الاسفتاءات، س 321)

11. اشیای مورد استفاده مشترک کفار و مسلمان از قبیل صندلی‌های ماشین و قطار و مانند آن در صورتی که ندانیم پاک است یا نجس، پاک است.

(اجویة الاسفتاءات، س 332)

12. الکل‌هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشد، محکوم به طهارت است.

(اجویة الاسفتاءات، س 304)

4. احکام ظرفها

خوردن و آشامیدن در ظرفی که از طلا یا نقره ساخته شده، حرام است. ولی نگهداشتن آن یا استفاده‌های دیگر از آن- غیر از خوردن و آشامیدن- حرام نیست.

(استفتا از دفتر معظم‌له، باب طهارت،‌م 40)

توجه

· ظرف‌هایی که آب طلا یا نقره به آن داده شده، و یا از فلزی ساخته شده که قدری طلا یا نقره مخلوط دارد به طوری که به آن ظرف طلا یا نقره نمی‌گویند،‌حکم ظروف و نقره را ندارند.

· (استفتا از دفتر معظم‌له، باب طهارت،‌م 41)


جستجو