8. مشروبات مست کننده
مشروبات مست کننده بنابر احتیاط (واجب) نجس است.
(اجویة الاستفتاءات، س 301 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
هر یک از اقسام الکل که مست کننده و در اصل مایع باشد بنابر احتیاط (واجب) نجس است.
(اجویة الاستفتاءات، س 307 واستفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م9 )
اگرمادهی مست کننده از مایعات نباشد، مانند بنگ و حشیش و با مخلوط شدن در آب یا مایع دیگر، به صورت مایع در آید نجس نیست.
(استفتا از دفتر معظم له،باب طهارت، م15 )
آب انگوری که با آتش، جوشیده شده و دوسوم آن کم نشده است ولی مستکننده نیست نجس نمیباشد، ولی خوردن آن حرام است.
(اجویة الاستفتاءات، س 302 )
هر گاه همراه مقداری غوره، دانههایی از انگور باشد و آب همهی آن را بگیرند، چنانچه حبههای انگور بسیار کم باشد وآب آن در آبغوره مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند، با جوشیدن، حرام نمی شود، ولی اگر حبه های انگور به تنهایی به وسیلهای آتش جوشانده شود خوردن آن حرام است. (اجویة الاستفتاءات، س 303 )
9. کافر
1. کسی که توحید یا نبوت یا یکی از ضروریات دین اسلام، مانند نماز وروزه را انکار کند یا معتقد به نقصی در رسالت رسول اکرم (ص) باشد کافر و نجس است مگر اهل کتاب باشد.
(اجویة الاستفتاءات، س 313و 316و 336 )
توجه
انکار هر یک از ضروریات دین در صورتی باعث میشود که به انکار رسالت یاتکذیب پیامبر اکرم (ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود.
(اجویة الاستفتاءات، س 336 )
2. کافر اهل کتاب محکوم به طهارت است. (اجویة الاستفتاءات، س 313و 332 )
توجه
مقصود از اهل کتاب هر کسی است که اعتقاد به یکی از ادیان الهی داشته و خود را از پیروان پیامبری از پیامبران الهی (ع) بداند و دارای یکی از کتابهای الهی که بر انبیاء (ع) نازل شده است باشد، مانند یهود، نصاری، زرتشتیها و همچنین صابئین (که ادعای پیروی از پیامبر خدا حضرت یحیی (ع) را دارند و میگویند کتاب او نزد ما موجود است).
(اجویة الاستفاءات،س 316 و 332))
3. صرف اعتقاد به رسالت خاتم النبین (ع) برای اجرای حکم اسلام کافی نیست،بنابراین آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادی،ایمان به رسالت خاتم النبین (ع) دارند، ولی براساس روش و عادت نیاکان خود عمل میکنند مسلمان به حساب نمیآیند. بلی اگر از اهل کتاب محسوب شوند محکوم به طهارت هستند.
(اجویة الاستفاءات،س 314)
4. مسلمان مرتد، کافر است و در صورتی که کافر غیر کتابی بشود نجس هم خواهد بود،ولی صرف ترک نماز و روزه وسایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمیگردد، و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است حکم سایر مسلمانان را دارد.
(اجویة الاستفاءات،س 315)
5. فرقهی «علی اللهیها» اگر اعتقاد داشته باشند که امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب (ع) خدا است «تعالیالله عن ذلک علوا کبیرا» یا او را شریک خداوند بدانند کافر و نجساند.
(اجویة الاستفاءات،س 317 و 318)
6. کسی که به یکی از امامان معصوم دشنام دهد و اهانت کند کافر و نجس است.
(اجویة الاستفاءات،س 320)
7. تمام پیروان فرقهی گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند. (اجویة الاستفاءات،س 328)
چند نکته در ارتباط با نجاسات
عرق جنب از حرام پاک است، ولی احتیاط واجب این است که با این عرق نماز خوانده نشود.
(اجویة الاستفاءات،س 270)
عرق بدن و آب دهان شخصی که گوشت حرام و نجس (مثل گوشت خوک) خورده، پاک است.
(اجویة الاستفاءات،س 273)
اثر کمرنگ خون که بعد از شستن لباس باقی میماند، اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقی مانده باشد که با شستن از بین نمیرود پاک است.
(اجویة الاستفاءات،س س268)
استفراغ پاک است، خواه از طفل شیرخوار باشد یا از طفلی که هم شیرمیخورد و هم غذا و یا از انسان بالغ.
(اجویة الاستفاءات،س 297)