حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها در خطبه اي که به فدکيه معروف است ، رسالت ÷يامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلّم را همراه با مهرباني و رحمت خاصه ، چنين مهرفي فرمود :
اي مردم ! بدانيد من فاطمه ام ! پدرم محمّد است ، که صلوات و درود خدا بر او و خاندانش باد . آن چه مي گويم آغاز و انجامش يکي است – و هر گز ضد و نقيض در آن راه ندارد – و آن چه را مي گويم غلط نمي گويم ، در اعمالم راه خطا نمي پويم .
پيامبري از ميان شما برخاست و به سوي شما آمد که از رنج هاي شما رنج مي برد و به هدايت شما علاقه وافر داشت به مومنان مهربان و رحيم بود .
اگر در جست و جوي نسب او را برمي آييد مي بينيد او پدر من بوده است ، نه پدر زنان شما ! برادر پسر عموي من بوده است نه برادر شما ! و چه پر افتخاراست اين نسب ، درود خدا بر او و خاندانش با شد !
آري او آمد و رسالت خويش را به خوبي انجام دلد ، و مردم را به روشني انذار کرد ، از راه مشرکان روي بر تافت ، و بر گردن هايشان کوبيد ، و گلويشان را فشرد تا از شرک دست بر دارد و در راه توحيد گام بگذارند –.
او همواره با دليل و برهان و اندرز سودمند ، مردم را به راه خدا دعوت مي کرد . بت ها را درهم مي شکست و مغزهاي متکبران را مي کوبيد تا جمع آن ها متلاشي شود و تاريکي بر طرف گشت ، صبح فرا رسيد و حق آشکار شد ، نماينده دين به سخن در آمد و زمزمه هاي شياطين خاموش گشت . افسر نفاق بر زمين فرو افتاد ، گره هاي کفر و اختلاف گشود شد، و شما زبان به کلمه اخلاص ((لا اله ال الله )) گشويد ، در حالي که گروهي اندک و تهي دست بيش نبوديد ! آري شما در آن روز بر لب پر نگاه آتش دوزخ قرا ر دا شتيد ، و از کمي نيرو هم جون جرعه اي براي شخص تشنه ، و يا لقمه اي براي گرسنه ، ويا شعله آتشي براي کسي که شتابان به دنبال آتش مي رود ، بوديد ، و زير دست و پا ها له مي شديد !
پيشواي رحمت ، قافله سالار خير ، كليد بر كا ت
در آن ايام آب نوشيدني شما متعفن و گنديده بود و خوراکنان برگ درختان ! زليل و خوار بوديد ، و ÷يوسته از اين مي ترسيديد که دشمنان زورمند شما را بر بايند و بلهند !
اما خداوند تبارک و تعالي شما را به برکت محمّد صلي الله عليه وآله وس?م بعد از آن همه ذلت و خواري و ناتواني نجات بخشيد ، او با شجاعان در گير شد ، و با گرگ هاي غرب و سر کشان يهود و نصاري پنجه در افکند ولي شاخ هر زمان آتش جنگ را بر افروخت تيد خدا آن را خاموش کرد .
و هر گاه شاخ شيطان نمايان مي گشت و فتنمه هاي مشر کان دهان مي گش.د ، پدرم برادرش علي عليع السلام را در کام آن ها مي افکند ، و آنان را به وسيله او سر کوب مي نمود ، و او هرگز از اين ماموريت هاي خطرناک باز نمي گشت مگر زماني که سر هاي دشمنان را پاي مال مي کرد و بيني آن ها را به خاک مي ماليد 1
1. ايُّها النَّاسُ !اع?لَمُوا انِّي مُحَمَّدٌصَلّي اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ ، وَ سَلَّم ااَقُولُ عَو?داً وَ بَدَاَ وَ لَا اَقُولُ مَا اَقُولُ غُلُطاً وَ لَا اَف?عَلُ مَا اَفعَلُ شَططاً.
(لَقَد جَاءَکُم رَسُولٌ مِن اَنفُسِکُم عَزيزٌ عَلَيهِ مَا عَنِتُم حَريصٌ عَلَيکُم بِا لمُومِنِيِنَ رَوفٌ رَحيِمٌ)) توبه (9) آيه 128.
فراز سوم …………………………………………………………………………………………….3
بعضي از فضايل حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله
رهبران اسلام در همه زمينه هاي زندگي ،راهنمايي هاي لازم را بيان كردند تا هر عضو جامعه اسلامي از جهات فردي و اجنماعي كامل شوند. مشاهده سيره ي عملي ((اسوه ي حسنه )) از سخنان آنان نقش بيش تري ذر زندگي انسان ها دارد،سيره هر شخصيت بيش تر از سخنش گوياي هويت واقعي اوست .
اگر سخن از زبان شخص بيرون مي آيد ، سيره از مركز دل آن شخصيّت برمي خيزد.
سيره عملي پيامبراكرم صلي الله عليه وآله و خاندان پاكش ،در تمامي زمينه ها بهترين تابلو و الگو براي تاسيس مدينه فاضله و جامعه نمونه اسلامي است.
و جان سخن اين تمام آفرينش ،به خاطر وجود نازنين حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله آفريده شده است ، تا آن جا كه سخن سبحان در اين باره مي فرمايد )) :لَولاك لَِما خَلقت الافلاك )) (1)
فضايل برگزيده خداوند ؛ آن مهر سپهر نبوّت و رسالت ، آشكار و هويدا ، امّا ((لا يعد و لايحصي )) است ، چنان كه همه ي كتاب هاي آسماني، شاهد بر اين مطلب اند .
بر همين اساس ، برشمردن و پي بردن به فضايل و مناقب حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله براي هر عارف يا علمي مومن ، لازم است
1.فَاِن تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ اَبِي دُون نِسائِكُمْ ، وَ اَخَاابْنِ عَمي دُونَ رِجَالِكُمْ ، وَاَنِعْمَ الْمَعْزِيُّ اِلَيْهِ.صَلَّي اللّهُ عَلَيهِوَآلِهِ وَسَلّمَ،فَبَلِّغَ الرِّسَالَةَ،صَادِعاً بِالنَّذَارَةِ.مَائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِكِينَ،ضَارِباً ثَبَحَهُمْ، آخِذاَ بِاكْظَامِهِمْ،دَاعِياً اِلَي سَبيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِوَالْمَوْعِظَةِ،لْحَسَنَةِ،يَكْسِرُالاْصَنَامَ وَيَنْكُثُ الْهَامَ،حَتّيانْهَزَمَالْجَمْعُ وَ وَلَّوُا الدُّبُرَحَتَّي تَقَْري اللّيلُ عَنْ صُبْحِهِ،وَنَطَقَ زَميِمُ الدِّينِ، وَخَرِسَتْ شَِقَاشِقُ الشَّيَاطِين ، وَ طَاحَ وَ شِِيظُ النَّفَاقِ، وَ انْحَلَّتْ عَقْدَ الْكُفْرِ، وَانشّشاقِ ، وَ نُهْتُمْ بِكَلِمَةِ الاِخْلاَص فِي نَفَرٍينَ الْبِيضِ الْخِمَاصِ (( وَ كُنْتُمْ وَلي شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ)) -آل عمران (3)آيه 103-مُذْقَةَ الشَّاربِ وَ نُهْزَةَالّآمِ\ِ وَقَبْسَةَ الْعَجَلانِ،وَمَوْطِيَ الاَقْدَام ِ،تَشْرَبُونَ الطَّرْقَ وَتَقُتاتُونَ الْوَرَقَ اَذِلةًخَاسِينَ تَخَافَونَ اّنْ يَتَخَطَّكُم« النَّاسُ مِنْ حَوْلِكُمْ فَانْقِذَكُمْ الله تَبارَكَبِمُحَمِّدٍ صلي الله عليه وآله وسلم َّبَعْدَ اَنْ مُنْيِ بِبُهَمِ الرِّجال وَذُبُانالْعَرَبِ وَمَرَدَةِ اهْلِ الْكِتابِ (( كُلَّما ارياوْقَدوانشآر للحَرْبِ اَطْفَاهَا اللّشه )) (مائده (5)آيه 64).آَوْ نَجشمَ قَرْنٌ لِلشَّيطان وَ فَغَرَتْ فَاغِرِةٌ مِنشالمَشركين ، قَذَفَ اَخآهُ في لَهَواتِهُا فَلا يَنْكَفي حَتَّي َِطاصُما خَهَا بِاخْمَصه و يُخْمِدَ لَهَبَا بِسَيْفيهِ مِكْدُدداً في فاكِهُونَ آمِنونَ تَتَرَبَْصونَ بنا الدَّوائرَ و تتركفون الخباروَتَنْكِصونَعِنْدش النِّزَال و َ تَفِرّونَ القِتال.
1.لِولاكَ لما خَلَقْتَ الافْلاكَ، وَلو لا علي لَ«ا خَلقتُكَ، وَلو لا فاطمة لما خَلَقْتكما ؛ يا فاطمة اِشْفِعي لنا في الجَنَّة.بحار الانوار ،ج16،ص406،ح1
گوشه اي از فضائل حضرت رسول اكرم
شماري از فضايل حضرت صلي الله عليه وآله عبارت است از :
فضيلت 1 : آن حضرت ، اول آفرينش است .
فضيلت 2 : خداي سبحان از انبيا عليه و آله وسلّم عهد گرفت كه چون زمان او را يابند ، از آن حضرت پيروي كنند. چنان چه در قرآن مي فرمايد :
? وَاَخَذَ اللُّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتِكُمْ مِّن كِتابِ وَحِكْمَةِ ثُمَّ جاءكُمْ رَسُولَ مُّصَدِّقَّ لَما مَعَكُمْ لَتْوُمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنصُرَنَّهُ قَالَ ااَقْرَرْتُمْ وَ اَخَذْتُمْ عَلَي ذَلكُمْ اِصْرِي قَالُوا اَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَ اَنَا مَعَكُمْ مِّنْ الشَّاهِدِين (1) .
چون خدا از پيغمبر ان پيمان تبايغ گرفت ، آن گاه به شما كتاب و حكمت بخشيد ، سپس براي هدايت شما اهل كتاب ، رسولي از جانب خدا آمد كه گواهي به راستي شريعت شما مي داد تا ايمان آورده و از او ياري كنيد .
خداوند فرمود : آيا به رسولي از جانب من و به آنچه در كتاب آسماني او قرآن فرستادم اقرار داشته از پيمان من پيروي خواهيد كرد ؟ همه گفتند :اقرار داريم، خدا فرمود : گواه باشيد من هم گواهم .
فضيلت 3 : خداوند متعال ،جلّت ،عظمت ، هر پيغمبري را به نام خطاب فرمود ه است ،امّا حضرت محمّد صلي الله عليه وآله و سلّم را به اسم خطاب نفرمود ، بلكه براي تعظيم بيش تر به القاب خطاب مي فرمايد .
مناسب است براي روشن شدن مطلب ، نمونه هاي قرآني آن ، آورده شود :
خطاب به حضرت آدم عليه السلام
? وَ قُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ اَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلاَمِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما ولاَتَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَفَتَكُونَا مِنَ الْظَّا لِميِنَ (2) .
? و گفتيم : اي آدم ! تو با جفت خود در بهشت جايگزين و در آن جا ازهر نعمت كه بخواهيد برخوردارشويد.ولي نزديك به اين درخت نشويد كه از ستم كاران خواهيد شد (3).
گوشه اي از فضائل حضرت رسول اكرم
خطاب به حضرت نوح عليه السلام
قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلاَمِ مَنِّا وِ بَرَكَا تَ عَلَيْكَ وَعَلَي اُمَمِِ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مَنّشا عَذَابً اَلِيمُ .
به نوح خطاب شد كه از كشتي فرود آي كه سلام ما و بركات و رحمت ما بر تو و بر آن امم كه هميشه باتو هستند.و به امّت هايي كه (ستم گر شوند)پس از ان بهره از دنيا دهيم ، آنان را عذاب دردناك خواهيم كرد.
خطاب به حضرت ابراهيم عليه السلام
يَا اِبْرَاهِيم ُ اَعْرِضْ عَنْ هَذَا اِنَّهُ قَدْ جَاءَ اَمْرُِ رَبِّكَ وَاِنَّهُمْآتِيهِمْ عذَابٌ مَرْدُودٍ (1) .
خطاب شد اي ابراهيم از اين خوهش در گذر كه حكم قهر الهي فرا رسيده و بر آن ها عذابي حتمي است و برگشت ندارد.
خطاب به حضرت موسي عليه السلام
قَالَ يَا مُوسَي اِنّيِ اصْطَفَيْتُكَ عَلَي الْنَّاسِ بِرِسَالاَتِيِ وَ بِكَلاَمِي فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَ كُن مِّنَ الشَّاكِرِينَ (2) .
خدا فرموده :اي موسي ! من تو را براي اين كه پيغام هاي مرا به خلق برساني برگزيدم و به كلام خود انتخاب كردم ، پس آن چه به تو فرستادم فراگير و شكر الهي را به جاي آور.
خطاب به حضرت داوود عليه السلام
يَا دَاوُودُ اِنَّا جَعَْلناك خليفة في الارض فاحكم بين الناس باالحق ولا تتبع الهوي فيضلك عن سبيل الله ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب ؛اي داود ما تورا در روي زمين مقام خلافت داديم تا ميان خلق خدا به حق حكم كني و هرگز هواي نفسي را پيروي نكني كه تو را از راه خدا گمراه سازد و آنان كه از راه خدا گمراه شوند، چون روز حساب را فراموش كرده اند ، به عذاب سخت خواهند شد .
خطاب به زكريا عليه السلام
يا زكريا انا نبشرك بغلام اسمه يحيي لم نجعل له من قبل سميا ؛ گفتيم : اي زكريا ، همانا تو را به فرزندي كه نامش يحيي است واز اين پيش هم نام و مانندش نيافريديم بشارت مي دهيم .
خطاب به يحيي عليه السلام
يا يحيي خذ الكتاب بقوة وآتيناه الحكم صبيا ؛به يحيي خطاب كرديم تو كتاب آسماني ما را به قوت نبوت فراگير و به او در همان كودكي مقام نبوت بخشيديم .
خطاب به عيسي عليه السلام
اذ قال الله يا عيسي ابن مريم اذكر نعمتي عليك وعلي والدتك اذ ايدتك بروح القدس تكلم الناس في المهد وكهلا واذ علمتك الكتاب والحكمة والتوراة والانجيل واذ تخلق من الطين كهيية الطير باذني فتنفخ فيها فتكون طيرا باذني و تبري، الاكمة والابرص باذني واذ كفعت بني اسراييل عنك
فخردو جهان، خواجه رخ اسعد مولاي زمان، مهتر صاحبدلان امجد
آن سيد مسعود و خداوند مويد پيغمبر محمود، ابوالقاسم و احمد
وصفش نتوان گفت به هفتاد مجلد اين بس كه خدا گويد : ((ما كان محمد))
فضيلت 4: امت هاي پيشين مي توانستند پيغمبر خود را به نام خطاب كنند، اما امت خاتم النبيين ، نبايد ايشان را ((محمد)) خطاب كنند، بر همين اساس، چون ابتدا، ((يا محمد)) و (( يا ابوالقاسم)) مي گفتند، وفتي اين آيه مباركه نازل شد، (( يا رسول الله)) و (( يا نبي الله)) خطاب نمودند: لا تجعلوا دعاء الرسول بينكم كدعاء بعضكم بعضا قد يعلم الله الذين يتسللون منكم لواذا فليحذر الذين يخالفون عن امره ان تصيبهم فتنة او يصيبهم عذاب اليم . اي مومنان شما دعاي رسول صلي الله عليه واله و ندا كردن او را مانند نداي بين يكديگر قرارميدهيد (بدون حفظ ادب مقام رسالت قرار ميدهيد يا نا مستجاب ميپندارد) خدا به حال انان كه براي سرپيچي از حكمش به يكديگر پناه برده و رخ پنهان ميدارند اگاه است .پس بايد كساني كه امر خدا را مخالفت ميكنند بترسند كه مبادا به فتنه بزرگ ياعذاب دردناك ديگر گرفتار شوند.
فضيلت 5: خداوند متعال به بلد ان حضرت سوگند ياد كرده است و چنين مي فرمايد :
لا اقسم بهذا البلد (و انت حل بهذا البلد : سوگند به اين بلد ياد نكنم . و حال ان كه تو در اين بلد منزل داري .
و به حيات هيچ كس قسم ياد نكرده جز او كه مي فرمايد:
لعمرك انهم لغي سكرتهم يعمهون ؛به جان توقسم كه اين مردم دنيا هميشه مست شهوات نفساني و به حيرت گمراهند
ودرحق رسالت اوقسم ياد فرمود?
يسوالقران الحكيم انك لمن المرسلين اي سيد رسولان قسم به قران حكمت بيان كه تو اي محمد البته از پيغمبران خدايي
ودراسباب هدايت او فرموده است .
والنجم اذا هوي ؛قسم به ستاره (ثرياي نبوت) چون فرود ايد.
فضيلت 6 :جداوند در شان ان حضرت مي فرمايد :انا فتحنا لك فتحا مبينا ؛ ( اي رسول ما غم مدار كه )ما تورا به فتح اشكاري در عالم پيروز مي گردانيم .
فضيلت 7 : انبيا پيشين ، هر يك براي قومي مبعوث بودند اما ان حضرت بر تمام خلايق مبعوث شد .
فضيلت8 :بيش ترين انبيا براي هدايت انسان ها مبعوث شدند ، اما ان حضرت بر تمام جن وانس مبعوث شد .
فضيلت 9: ختم نبوت به وجود مبارك ان حضرت شد.(1)
فضيلت10:اسرافيل كه بر هيچ پيغمبري نيامده بود ، بران حضرت نازل شده بود.
فضيلت11:خداوند متعال ، انبيا پيشين را به سوال عطيتي عنايت مي فرمودوان حضرت را به دون در خواست و بي سوال عطا فرمود.
فضيلت 12: در حالي كه امت هاي پيشين ، به غير از معبد معين ، درجاي ديگري مجازبه عبادت نبودند،خداوند سبحان ،تمام روي زمين را براي عبادت امت ان حضرت جايز دانسته وخاك را از براي تيمم به جاي اب اجازه فرمود
فضيلت 13: در صحف وكتب انبيا پيشين ، مژده ظهور ان حضرت وارد است.
فضيلت 14: خداوند متعال ، غنايم را براي امت پيشين حرام كرده بود ، اما بر امت ان حضرت صلي الله عليه و اله حلال نمود .
فضيلت 15 : خداوند متعال او را حبيب خود ساخت .
فضيلت 16 : در زمان بعثت او ، شياطين از عروج به اسمان ممنوع شدند .
فضيلت 17 : شريعت او پاينده است تا قيامت و ناسخ شريعت سابقه است .
فضيلت 18 : در غزوه ها ، ملا يكه حاضر مي شدند و با دشمنان او ستيز نموده و به ياري اش مي شتافتند .
فضيلت 19 : خداوند ان حضرت را رحمت بر عالميان ساخت ، چنان كه مي فر ما يد :
و ما ارسلناك الا رحمه للعا لمين : و اي رسول ما تو را نفرستا ديم مگر ان كه رحمت براي اهل عالم باشي .
فضيلت 20 : خداوند نكاه زنان حضرت محمد صلي الله عليه و اله را بعد از ان حضرت صلي الله عليه و اله حرام ساخت : و لا ان تنكحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذلكم كان عند الله عظيما ؛ و نه پس از وفات ، هيچ گاه زنانش را به نكاح خود در اوريد كه اين كار نزد خدا گناهي بسيار بزرگ است .
فضيلت 21 : ان حضرت را جوامع الكلم عطا فرمود ، چنان كه فرمود : “اعطاني جوامع الكلم ”
فضيلت 22 : هيبت او را يك ماهه راه در دل اعداء افكند .
فضيلت 23 : نور خداوند تبارك وتعالي محيط ان حضرت بود ، چنان كه فرمود : ” الاهم اجعلني نور مويد “
فضيلت 24 : از قفاي خود چنان مي ديد كه از پيش روي مي نگريست .
1 . روايت شده حضرت عيسي عليه السلام در اخر الزمان از اسمان فرود خواهد امد ، ولي شريعت ان حضرت را نسخ نمي كند ، بلكه متابعت
در امر او مي نما يد .
2 . انبياء (21) ايه 53 .
3 . اين فيض در حيات و ممات او متقطع نمي شود و در تفسبر ( رحمه العا لمين ) گفته اند : ” رحمه للحن و الانس ” . و بعضي گفته اند ” لجميع الناس ؛ رحمه للمومنين با لهدايته و رحمه با لمنا فق للا مان من القتل و رحمه للكافر بتاخير لعذاب
4 . احزاب (33) ايه 53 .
5 . بحار الانوار ، ج 8 ، ص 27 ، ح 1 .
فضيلت 25 : جسم مبارك او سايه نداشت ، و جامه اش از قوت وجود مباركش نيز سايه نداشت .
فضيلت26:خداوندراز هستي راهدايت تا نهايت ،به ان حضرت عرضه داشت ،ولذا بعضي از ان را خبر داد .
فضيلت27:در بهترين قرون بر انگيخته شد ،چنان كه مي فرمايد :((بعثت من خير قرون)).
فضيلت 28:وجود مباركش از شريف ترين قبايل است چنان كه مي فرمايد :((ان الله اصطفي من ولد ابن ابراهيم …))
فضيلت29:اشراف امتها است :(كنتم خير امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنكر و تومنون بالله ولو امن اهل الكتاب لكان خير لهم منهم المومنون واكثرهم الفاسقون )،شما ييد نيكوترين امت كه قيام كرديم 0(براي اصلاح بشر ) مردم را به نيكوكاري امر كنيد وبازداريد از بدكاري وايمان به خدا اوريد واگر اهل كتاب همه ايمان مي اورند بر انان چيزي بهتر از ان نبود ليكن برخي از انان با ايمان و بيشتر فاسق بد كارند
فضيلت 30: امت او بر ضلالت اجماع نكند ، چنان كه فرموده است :((لا تجمع امتي علي الضلاله)).
فضيلت 31:امت ان حضر ت از ساير امت ها در روز قيامت افزوني دارند،چنان چه در محشر مي فرمايد (انا اكثر الانبيا تبعا يوم القيامه))
فضيلت32: چهار دانك از بهشت مخصوص امت آن حضرت است ، چنان چه فرمود : ((اني لاارجوان تكونوا ثلثي اهل الجنه )).
فضيلت 33 : از بركت وجود مباركش ،امت اواز آن حضرت است كه :از خداوند خواسته ام امت من به وجه عموم قحط هلاك نشود ، مانند امت نوح غرق نشود ؛ در ميان ايشان خلاف واقع نشود و بر امت او بيگانه و دشمن مسلط نخواهد شد ، ان شاءاللّه .
فضيلت 34 : خداوند رحمن الرحيم ، تكاليف صعب و مشكل را از امت او برداشته است .
فضيلت 35 : صفوف امت او را چون ملائكه بناشت . مي فرمايد : (( جعلت صفوفنا كصفوف الملائكه )).
فضيلت 36 : خداوند مي فرمايد : (( يَا اَيُّهَا الَّذِينَ آمنُوا لا تُقَدّمُوا بَيْنَ يَدَي اللّه َ و َرَسُولِهِ و َاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّه َ سَمِيعٌ عَليمٌ )) اي كساني كه به خدا ايمان آورده ايد بر خدا و رسول تقدّم مجبوريد و از خدا بترسيد كه خدا به گفتار شما شنوا و (به كردارتان )داناست .
كه پس از آيه طيّبه ، آوازها را پست كردند.
فضيلت 37 : هر كس حضرتش را در خواب ببيند ، اورا ديده است ، زيرا شيطان به هر صورتي كه با شد قابل تصور است ، ولي به صورت آن حضرت نمي تواند باشد .
فضيلت 38 : دروغ بستن بر آن حضرت مثل ساير اكاذيب نيست ، بلكه بنابر روايات ، هر كه عمداً بر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم دروغ بندد ، كافر است .
فضيلت 39: خلق مباركش از تمامي انسانها بهتر بود، خداوند مي فرمايد )) وَ اِنَّكَ لعلي خُلْق عَظِيم ٍ)) (1)
فضيلت 40 :حوض كوثر از مخصوصات آن حضرت است ، خداوند مي مابد: ((اعطيناك اكوثر …))(2)
1.قلم (68) آيه 4.
2.كوثر (108) آيه 73
فضيلت 41 : مقام محمود از براي ذات آن حضرت است ، خداوند مي فرمايد : (( وَ مِنِ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَي اَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مّحمُودًا ))(3)
فضيلت 42 :شفاعت آن حضرت مقبول مي افتد و مي فرمايد : (( انا اول شافع و اول شفيع )) .(4)
فضيلت 43: در محشر اولين كسي كه از قبر بر مي خيزد و مي فر مايد :((انا اول من تنشقت { تنشق }غد الارض )) پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است .
فضيلت 44 :اوّل كسي است كه به بهشت وارد مي شود و مي فرمايد :((انا اول من يقرع باب الجنه)).(5)
فضيلت 45 : حضرت صلي الله عليه و آله و سلم داراي رتبه شفاعت عظمي است ، وقتي كه امت خود را شفاعت كرد ، و امت ديگر ، از شفاعت پيغمبران نا اميد شدند ، پناه به وجود مبارك آن حضرت صلي الله عليه وآله وسلم مي برند .
3.اسرا (17) آيه 79
4.بحارالانوار ،ج16،ص326،(ان شافع و اول مشفع).
5.بحارالانوار ،ج16،ص23،ح7
فضيلت 46 : لواي حمد در قيامت مخصوص آن حضرت است ، مي فرمايد : ((لواء الحمد يومئذ بيدي )) .(6)
فضيلت 47:امت آن حضرت صلي الله عليه وآله وسلم ، زودتر از امت هاي ديگر به بهشت مي روند .
فضيلت 48 : درجه ِ وسيله ، كه اعلا دره بهشت است ، مخصوص اوست )) : سلو الله لي الوسيله )). (7)
فضيلت 49: حضرت محمد صلي الله عليه وآله ، با شرافت ترين خلايق در قيامت است .
فضيلت 50: تمام انبيا در سايه لواي حضرت محمد صلي الله عليه وآله باشند :((آدم و من دونه تحت لواني )) . نيز مي فرمايد : ((انا اكرم الاولين و الاخرين )) (8)
6.بحارالانوار ،ج16،ص402،ح1
7. بحارالانوار ، ج7،ص326،ح2.اذا سالتم الله فاسالوا الي الوسيله.
8.فضيلت هاي ديگري كه حضرت داشتند :
يك ، بر نمازگزاران فرض بود كه چون رسول اكرم صلي الله عليه وآله آنان را بخواند ، جواب بدهند
دو: هديه از هركسي بر آن حضرت بدون كراهت حلال بود.
سه : در تاريكي چنان مي ديد كه روشنايي قادر به ديدن بود.
چهار : شئامت كه از افعال شيطان است از براي حضرت نبود .