جایگاه انبیاء در بهشت

 

صیقل روح:

اللهم فارفعه بما كدح فيك الي الدرجه العليامن جنتك

خدايا به سبب سختي وزحماتي كه محمد صلي الله عليه واله وسلم در راه سر بلندي نام تو كشيد به بالاترين درجه ومقام بهشت بالا ببر.

از آن جا که دعای سوم در صحیفۀ سجادیه،دربارۀ تحیت ودرود بر حاملان عرش الهی است.

 

«روح»یکی از موضوعات شگفت انگیز تاریخ بشر است ودر غرب نیز از زمان های دور به بررسی آن پرداخته شده وفیلسوفانی مانند کانت،دکارت،اسپینوزا،مالبرانش،ولتر و ژان ژاک روسو درباره روح وآثار آن سخن گفته اند،ولی خوشبختانه خداوند سبحان در قرآن کریم به صورت کاملاً جدّی،به چگونگی ماهیّت روح تصریح دارد.

 

اکنون قصد نداریم تا به مسأله روح بپردازیم،فقط قصد داریم مقدار لذّتی که یک روح،در آن عالم از آن برخوردار می شود را بسنجیم.

در این فراز،امام سجاد علیه السلام از خداوند متعال ،بالاترین درجه ومقام بهشتی را برای پیامبر صلی الله علیه وآله درخواست می کند.

انسان به روح وابسته است واگر بندهای شهوانی وآرزوهای نفسانی گسسته شود،آن چنان شکوه و عظمتی پیدا می کند که فوق تصوّر است:

تن آدمی شریف است به جان آدمیّت نه همین لباس زیباست نشان آدمیّت

اگرآدمی به چشمست وزبان وگوش وبینی چه میان نقش دیوار ومیان آدمیّت

رسدآدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تاچه حدّ است مکان آدمیّت

باید براب صیقلی روح وصفای قلب،درون را به زیور تقوا آراست وجامه ریا را از تن بیرون آورد:

ای درونت برهنه از تقوی وز درون جامه ریا داری

پرده هفت رنگ در مگذار توکه در خانه بوریا داری

وآن زمان که روح،از دام نفس رها گردد،نغمه های عالم قدس را می شنود:

حکایتی زدهانت به گوش جان من آمد دگر نصیحت مردم حکایتی است به گوشم

ذوق سماع مجلس انس است به گوش دل وقتی رسد که گوش طبیعت بیاکنی

وصدها وهزارها نمونۀ دیگر از پرواز روح به عالم والا.

ووقتی که سالک،پس از هر ذکر، این عبارت را بر زبان آرد یا بر دل بگذارند که«الهی انت مقصودی ورضاک مطلوبی»؛ خداوندا!مقصود من تویی ورضای تو؛بر این اساس،وقتی انسان سالک دانست که بدن مانند پوشاکی برای روح است،در جست وجوی آن حقیقت که لبا س تن را پوشیده است برمی آید؛چرا که روح آدمی یک ایده آل بیش تر ندارد،وآن«لقاءالله» است.

در مجلّد پیشین،مقداری درباره راهی که سالکان مسیر دوست آن را می پیمایند،سخن گفتیم،این جا نیز اشاره می کنیم که نماز به ویژه نماز مستحب شب «تهجّد،درخلوت،دل را صیقلی می دهد و غبار و کدورت وزنگار آن را می زداید وبه آینۀ حقیقت بین تبدیل می کند.

ذکر این نکته مفید است که انسان،این اشرف مخلوقات،چنان چه در این مسافرت کوتاه دنیا،مسیر بیراهه نرود،در آخرت هم نشینی با اولیاء وبهره از نعمت های دایم بهشت،نصیب او خواهد شد.(امید که به هوش باشیم)

شخصیّت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله

هر چند بیان جایگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دربهشت، با استفاده از روایات معتبرخود،کتابی مستقل می طلبد،اما برای آن که بهره بیش تری از این فراز از دعا برده شود،به صورت مبسوط اشاره خواهیم داشت و چه سخنی بالاتر از فرمایش خود آن حضرت در این موضوع:

در حدیثی که در صحیح تر مذی و مسند احمد از ابوسعید خدری از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده ،می خوانیم:

از آن حضرت پرسیدند،أیّ العباد أفضل درجه عندالله یوم القیامه ؛کدام یک از بندگان در روز قیامت مقامشان از همه برتر است؟

آن حضرت فرمود:الذاکرون الله کثیراً ؛آنان که خدا را بسیار یاد می کنند.

ابوسعید می گوید:عرض کردم یا رسول الله!ومن الغازی فی سبیل الله ؟؛آیا چنین کسانی حتّی از جنگجویان راه خدا والا مقام ترند؟

آن حضرت فرمودند:اگر با شمشیرش آن قدر بر پیکر کفار ومشرکین بزند که شمشیرش بشکند وبا خون رنگین شود،آنان که یاد خدا بسیار می کنند ،از او برترند.

(در المنثور ج16ص353)

مقصود از بیان این حدیث آن بود که همان گونه که در ابتدای فراز آمد،یاد وذکر خداوند،انسان را به درجات عالی می رساند.

ذکر کثیر خداوند،وتسبیح در هر صبح وشام،جز به تداوم توجه به پروردگار وتنزیه وتقدیس مداوم او از هر عیب ونقص حاصل نمی گردد.

یاد خدا برای روح وجان انسان،هم چون غذا وآب برای تن است،همان گونه که خداوند می فرماید:

الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(الرعد/28)

آگاه باشید با یاد خدا،دل ها آرامش می یابد.

وآرامش واطمینان دل نیز،نتیجه اش نویدی است که در سوره فجر ،آمده.

حضرت سیّد الساجدین امام زین العابدین علیه السلام در مناجات محبّین و دوستداران خدا فرموده است:

«الهی من ذا الذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا ومن ذا الذی أنس بقربک فابتغی عنک حولا»؛ معبود من،کیست که شیرینی محبتت را چشید وبه جای تو دیگری را برگزید؟وکیست که به قربت انس گرفت،وخواست از تو جدا شود.

در این مقام است که انسان به طور عینی در می یابد خطاب خداوند را که فرمود: يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلَاقِيهِ /6)الانشقاق)

برنامه ملاقات با حضرت حق را خداوند مقرر فرموده،لذا برای راه ملاقات به کتاب الهی که نوشته و پیام دوست است،مراجعه کرده،این بخش از آیه شریفه را می یابد:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً 110 )/الكهف)

البته از این برنامه انسان می تواند واجد تحصیل نفس مطمئنه وآسایش انسانی وتکمیل شخصیّت نفسانی،با تحقق مراتب عالی اطمینان گردد،تا در شعاع این خطاب پروردگار قرار گیرد:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي) الفجر/ 27-30) (به اهل ایمان خطاب لطف شود)ای نفس قدسی مطمئن ودل آرام.امروز به حضور پروردگارت باز آی که تو خشنود و او راضی (از اعمال)توست.باز آی ودر صف بندگان خاص من درآی.ودربهشت داخل شو.

نقل شده که در یکی از مواقف حسّاس انسانی فرشتۀ مقرّب الهی به مؤمن می گوید:

«یا ولی الله…افتح عینک فانظر…»؛ ای ولیّ خدا!چشم هایت را باز کن.

پس نگاه ونظر کن که در آن حال حضرات رسول اکرم و امیرمؤمنان وفاطمه وحسن وحسین وائمه علیهم السلام را مشاهده می کند وخطاب می شود:

«… والائمه علیهم السلام رفقاوک»؛ائمه علیهم السلام رفیقان تو هستند.

(الكافي ج3ص128)

آن گاه منادی از طرف رب العزّة والجلال ندا سر می دهد: يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَادْخُلِي جَنَّتِي 30)/الفجر)

مشق عشق

برده بوصیری در قصیده زیبایش چنین می سراید:

خداوندا!به ابرهای رحمتت فرمان بده تا به صورت دایم وبه صورت رگبار و به صورت نرم بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شود.

(پروردگارا!صلوات وسلام ونزول رحمتت را بر نبی اکرم واهل بیت او صلوات الله علیهم اجمعین ادامه بده).

منزلت فرشتگان وپیامبران

حتي لايساوي في منزاه ولا يكافا في مرتبه ولا يوازيهلديك ملك مقرب ولا نبي مرسل –هيچ كس در هيچ مقام ومنزلتي به پاي او نرسد ودر هيچ مرتبه اي با او برابري نكند ودر نزدتو هيچ يك ازفرشتگان مفرب وپيامبران فرستاده ات با او (محمد صلي الله عليه واله وسلم) برابري نكند.

این فراز از دعا،اشاره به این آیه دارد: وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيد(ق/21)

یعنی وهر کس می آید و با اودو فرشته است یکی«او را به معاد وبازگشت»میراند ویکی «به عمل او»گواه است.

همان گونه که در فرازهای گذشته ذکر شد،خداوند متعال،پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله را به عنوان عبد مطلق یاد می کند:

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرا(فرقان/1)بزرگوار خداوندی است که قرآن را بر بنده خاص خود نازل فرمود تا (به اندرزهای وی)اهل عالم را متذکّر وخدا ترس گرداند.

یعنی خداوند از رسولش به عنوان«عبده»یاد می کند،چرا که این کلمه از«عبدالله»نیز بالاتر است،زیرا این عبودیت،حاکی از هویت مطلقه است که بالاتر او مقام الوهیت است.

وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر صلی الله علیه وآله

برپویندگان راه محمّد صلی الله علیه وآله است که آن پیام آور مهروصداقت را بشناسد و جان خویش را آینه روشنی از او گردانند و در راه احترامش بکوشند.

او که جرعه حیات به ما نوشاند بیش از هر کس سزاوار احترامی بی شایبه است،هر چند که از عهده حق او برنیاییم.

از طرف دیگر این وظایف،آینه ای است که ما را با چهره نورانی پیامبر صلی الله علیه وآله آشنا می سازد گرچه سیمای به حق پیوسته واز دنیاا گسسته محمّد صلی الله علیه وآله هرگز در چشم دنیایی مان نمی گنجد؛ولی «آب دریا را اگر نتوان دهید،هم بقدر تشنگی باید چشید».

پس بر شیفتگان او است که این وظایف را بشناستد وبدانند که هر یک از آنها انگشت اشاره به سیمای نورانیش دارند.

آن چه به فهرست می کشانیم وظایفی است بر عهده همه ما،که راه حق شناسی واحترام گزاری به خاتم پیامبران صلی الله علیه وآله را می آموزد:

  1. گواهی به بندگی ورسالت پیامبر صلی الله علیه وآله

گواهی دادن به بندگی و رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله در کنار گواهی به یگانگی خداوند سبحان،اهمیت و فضیلتی استثنایی دارد، تا آن جا که امیرمؤمنان فرمود:گواهی دادن به یگانگی خداوند متعال (همان گونه که در متن حدیث آمده)و بندگی و رسالت محمّد صلی الله علیه وآله دو گواهی دادنی است که سخن را بالا وعمل را دو چندان می سازند.ترازویی که این دو از آن برداشته شوند سبک و ترازویی که این دو در آن نهاده شوند سنگین خواهدبود.

به علاوه که گواهی دادن به بندگی ورسالت پیامبر صلی الله علیه وآله در تشهد نماز واجب است.

  1. احترام به پیامبر صلی الله علیه وآله

شخصی به حضور امام صادق علیه السلام رسید.حضرت علیه السلام حال او را جویا شد.گفت:خداوند به من فرزندی داده است .امام پرسید:نامش را چه گذاشته ای؟گفت:محمّد!امام علیه السلام با شنیدن این نام صورتش را به عنوان احترام نزدیک زمین آورد وگفت: محمّد،محمّد،محمّد!آنگاه ادامه داد:خودم،فرزندانم،پدرم،مادرم وتمام اهل روی زمین به فدای رسول خدا صلی الله علیه وآله .

مالک امام مالکیان می گوید،جعفرصادق علیه السلام هنگامی که نام پیامبر صلی الله علیه وآله را می برد رنگ چهره اش تغییر می یافت.تا آنجا که باز شناخته نمی شد من کسی را چون او این چنین نیافتم.

3. پاسداشت حرمت پیامبر صلی الله علیه وآله

بزرگداشت پیامبر صلی الله علیه وآله تا بدان جاست که اعتکاف در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله به ویژه در سه روز چهارشنبه،پنجشنبه وجمعهاز اعتکاف در دیگر مساجد ثواب بیش تری دارد.وآن که پس از سه روز اقامت و روزه در مدینه حاجتی از خداون بطلبد حاجتش روا شود.

وبه موجب پاره ای از روایات اقامت در شهرآن حضرت(مدینه)بر اقامت در مکه ترجیح دارد.

برپایه احادیث برای ورود به مدینه منوره وخروج ازآن و وداع با پیامبر صلی الله علیه وآله یا زیارت آن حضرت ونیز ورود به مسجد پیامبر مستحب است غسل کنند.

همچنین مسافری که قصد اقامت در مدینه نکرده و باید برطبق قاعده نماز را شکسته بخواند می توان در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله نماز را به اختیار خود شکسته یا تمام بخواند.

البته سه مکان دیگر نیز دارای این حکم اند:مسجدالحرام،مسجدکوفه و حائز سیّد الشهدا.

نیز به احترام آن حضرت روزه گرفتن در میلاد پیامبر(هفدهم ربیع الاول) ثواب یک سال روزه دارد.روزه در عید مبعث ثواب دو سال.

بعلاوه در این روز شادکردن مؤمنان ودادن صدقه یکی از آداب شمرده شده است.

4.اسوه پذیری

قرآن،پیامبر صلی الله علیه وآله اسوه نیکو می خواند ونهج البلاغه،محبوب ترین بنده خدا را کسی می داند که از این اسوه زیبای بشریت،درس گیرد.

5.دوست داشتن پیامبر صلی الله علیه وآله

خداوند در قرآن مجید می فرماید:ای پیامبر!بگو اگر پدران وپسران وبرادران وزنان و خویشاوندان و دارایی هایی که به دست آورده اید وتجارتی که از کسادی آن می ترسید وخانه هایی که از آن ها خرسندید نزد شما از خدا ورسولش وکارزار در راه او محبوبتر است پس منتظر باشید تا خدا امر و فرمانش را برشما فرود آورد.

(همان پیامبری که به اطاعتش امر شده ایم خود بر پیروی از عترتش سخت تاکید کرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیث سفینه و صدها حدیث دیگر همگی اطاعت از اهل بیت علیه السلام را ضروری شمرده اند.)

6-پیروی از پیامبر صلی الله علیه وآله

قرآن می فرماید:{واطیعوا الرسول}، واز پیامبر اطاعت کنید.

7.پیروی از عترت پیامبر صلی الله علیه وآله

همان پیامبری که به اطاعتش امر شده ایم خود بر پیروی از عترتش سخت تاکید کرده است.از حدیث ثقلین گرفته تا حدیث سفینه وصدها حدیث دیگر همگی اطاعت از اهل بیت علیه السلام را ضروری شمرده اند. از نظر امیرمؤمنان علیه السلام این اطاعت باید به صورت یک ملازمت کامل با آنان شکل بپذیرد یعنی از اهل بیت علیه السلام نه اندکی جلوتر بیفتیم ونه اندکی عقب تر.

آن حضرت علیه السلام فرمود:همواره ملازم طریقه آنان باشید.نه از انان پیشی گیرید که به گمراهی می افتید ونه از آنان عقب بمانید که به هلاکت می رسید.

8.دروغ بستن بر پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:هر کسی عمداً بر من دروغ ببندد در آتش جای گیرد.لازم به ذکراست که دروغ بستن بر پیامبر صلی الله علیه وآله روزه را باطل می کند.

9.به پا داشتن سنت پیامبر صلی الله علیه وآله

از نظر امیرمؤمنان،به پا داشتن سنت پیامبر صلی الله علیه وآله خصلت اهل ایمان و وظیفه حکومت اسلامی است.

10.ترک نکردن سنت پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:شش نفرند که خدای متعال آن ها را لعنت می کند؛یکی از آنها کسی است که سنت مرا ترک کند.

11.تغییر ندادن سنت پیامبر صلی الله علیه وآله

در ذکر صلوات امام صادق علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه وآله چنین می خوانیم.

خداوندا!لعنت کن کسانی را که سنت پیامبر تغییر دادند،… هزاران هزار لعنت!

12.ترجیح دادن پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:دوستی من با خون های امت من آمیخته شده است.آن ها مرا بر پدران و مادران وخودشان ترجیح می دهند.

13.بی تابی در رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله

امیرمؤمنان علیه السلام در رحلت پیامبرصلی الله علیه وآله بر سر قبر آن حضرت علیه السلام گفت:فغان و بی تابی قبیح است مگر برتو.

14.خشنود کردن دخت پیامبر صلی الله علیه وآله

رضایت فاطمه زهرا علیها السلام دخت گرامی پیامبر صلی الله علیه وآله معیار رضایت الهی است.پیامبر صلی الله علیه وآله در تکیه بر این امر،رضایت فاطمه علیها السلام را رضایت خویش ورضایت خویش را رضایت خداوند معرفی می نمود وناخرسندی وخشم زهراعلیها السلام را ناخرسندی خود وخشم خود را غضب خداوند می دانست.

15.ماه ویژه پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:شعبان ماه من است،خداوند رحمت کند آن که مرا در این ماه(اطاعت پروردگار وروزه)کمک کند.

امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:از زمانی که ندای پیامبر صلی الله علیه وآله را نسبت به شعبان شنیدم روزه این ماه را ترک نکردم وآن را تا آخر عمرم ترک نخواهم کرد ان شاءالله.

16.زیارت پیامبر صلی الله علیه وآله

زیارت قبر شریف پیامبر صلی الله علیه وآله از پر فضیلت ترین زیارت هاست.آن حضرت خود فرموده است:کسی که بعد از رحلتم قبرم را زیارت کند مانند کسی است که به دیدار من در زمان حیاتم آمده است.و(در روایت دیگری فرمود)من شفیع او در قیامت خواهم شد.

زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه وآله تا آنجا اهمیت دارد که مستحب است آن را بر حج استحبابی ترجیح دهیم.این زیارت در مواردی استحباب بیش تری دارد.ازجمله:

1.به هنگام حج زیارت قبر شریف پیامبر صلی الله علیه وآله برای کسانی که به حج رفته اند استحباب بسیار دارد به گونه ای که اگر حجاج ازانجام آن سرباززنندبر حاکم اسلامی است آنان را به انجامش موظف دارد.

2.در روز ولادت رسول اکرم صلی الله علیه وآله (هفدهم ربیع الاول)در این روز چنانچه نتوان بر سر قبرآن حضرت حاضر شد می توان از دور حضرت را زیارت کرد.

3.در مبعث نبوی صلی الله علیه وآله (بیست وهفتم رجب)زیارت پیامبر صلی الله علیه وآله در این روز مستحب است.

17.سلام کردن به پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:اگر نمی توانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید که آن نیز به من می رسد.

در روایت دیگری از امام کاظم علیه السلام می خوانیم:هنگامی که به رواق پیامبر صلی الله علیه وآله داخل یا از آن خارج می شوی بر او سلام کن و هم چنین از دور به او سلام کن.

در روایت برای کنار قبر پیامبر صلی الله علیه وآله «سلام»با کیفیت خاصی وارد شده است.

در دو مورد سلام کردن به پیامبر صلی الله علیه وآله جایگاه ویژه ای پیدا می کند:

1.در نماز،مستحب است قبل از گفتن سلام واجب در نماز،«السلام علیک ایها النبی ورحمة الله وبرکاته»گفته شود.

2.در سجده سهو،برای سجده سهو اذکاری وارد شده که گفتن یکی از آن ها واجب است. ازجمله آن اذکار این است:«بسم الله وبالله السلام علیک ایها النبی ورحمة الله وبرکاته».

18.زیارت نوادگان پیامبر صلی الله علیه وآله

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:هر کس که فردی از ذریه مرا زیارت کند،او را در روز قیامت زیارت می کنم.

19.محترم شمردن خون،مال وآبروی گواهی دهندگان به رسالت

کسی که بعد از شهادت به یگانگی خداوند سبحان،به رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله گواهی دهد خون،مال وآبروی او محترم می گردد واحکام ازدواج و… در حق او جاری می شود.

در حدیث آمده:با گفتن شهادتین خونها محترم شمرده می شود وبر پایه آن احکام ازدواج وارث جاری می گردد.

20.کشتن دشنام دهنده پیامبر صلی الله علیه وآله

همه فقیهان اسلام بر این عقیده اند که باید دشنام دهنده پیامبر صلی الله علیه وآله را کشت.

21.نام گذاری به اسم پیامبر صلی الله علیه وآله

آن حضرت خود فرموده است:خانه یا مجلس وگروهی که در آن محمّد نام وجود دارد مبارک است.

ابی رافع می گوید:از پیامبر شنیدم اگر نام فرزند را محمّد نهادید با او بدرفتاری ننمایید،اذیتش نکنید و اورا نزنید.

امام صادق علیه السلام به کسی که نام فرزندش را محمّد نهاده بود فرمود:اورا فحش نده ،نزن وبه او بدی نکن.

22.دوست داشتن عترت پیامبر صلی الله علیه وآله

قرآن می فرماید:{قل لا اسالکم علیه اجرا الا الموده فی القربی) ؛ ای پیامبر ،بگو از شما پاداشی جز دوستی خویشاوندانم نمی خواهم.

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:همواره به اهل بیت علیهم السلام محبت ورزید،چه آن که اگر کسی خداوند را ملاقات کند در حالی که ما را دوست می دارد با شفاعت ما به بهشت رود.سوگند به کسی که جانم در دست اوست هیچ بنده ای از عمل خویش سود نمی برد مگر باشناختن حق ما.

23.نیازردن نوادگان پیمبر صلی الله علیه وآله

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:به خدا سوگند نسبت به کسی که ذریّه ام را بیازارد شفاعت نمی کنم.

24.قرائت سوره محمّد

پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:کسی که سوره محمّد صلی الله علیه وآله را قرائت کند خدای سبحان او را از نهرهای بهشت سیراب خواهد کرد.

امام صادق علیه السلام فرمود:کسی که سوره محمّد صلی الله علیه وآله را قرائت کند،هیچ گاه در دین او شک درنیاید وهمواره از شرک وکفر محفوظ ماند،تا این که مرگش فرا رسد وزمانی که از دنیا رفت،خداوند هزار فرشته در قبر او می گمارد که درود فرستند وثواب درودشان برای او باشد ووی را تشییع کنند تا در ایستگاه ایمنی ورحمت،نزد خدا نگاهش دارند.سپس او در امان خداوند سبحان وپناه محمّد صلی الله علیه وآله قرار می گیرد.

25.نماز پیامبر صلی الله علیه وآله

کسی از امام رضا علیه السلام درباره نماز جعفر طیار پرسید.حضرت فرمود چرا غافلی از نماز حضرت رسول صلی الله علیه وآله !بعد فرمود:دو رکعت نماز بجای می آوری ودر هر رکعتی یک بار سوره حمد وپانزده بار سوره قدر می خوانی ودر رکوع وبعد از سربرداشتن از آن،ورد هردوسجده وبعداز سر برداشتن از هر کدام پانزده بار سوره«قدر»راقرائت می کنی.از نماز که فارغ شدی میان تو وخداوند گناهی نمی ماند مگر این که آمرزیده وحاجتت برآورده شود.

26.نماز در روضه شریف

مستحب است میان منبر وقبر پیامبر صلی الله علیه وآله نماز گذارده شود.

27.نماز مبعث

دونوع نماز برای این روز وارد شده است:

الف:دوازده رکعت نماز دو رکعتی که در هر رکعت حمدویک سوره آسان قرائت می گردد.میان هردو رکغت نماز دعای خاصی دارد که ابتدای آن این است:«الحمد الله الذی لم یتخذ ولدا…».

ب:دوازده رکعت نماز که درهر رکعت حمد وسوره قرائت می گردد وبعداز هر دو رکعت به صورت زیر عمل می کند:

1.چهار مرتبه سوره های حمد،توحید،فلق وناس.

2.چهارمرتبه دکرهای«لااله الا الله»،«الله اکبر»،«سبحان الله»،«الحمدالله»،«لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم».

3.چهارمرتبه ذکر«الله الله ربی لا اشرک به شیئا».

4چهارمرتبه ذکر«لا اشرک بربی احدا».

28.نماز روز میلاد

یکی ازآداب روز میلاد پیامبر صلی الله علیه وآله (هفدهم ربیع الاول)خواندن نمازی استکه دو رکعت دارد ودرهر رکعت بعداز حمد ده بار سوره «قدر»وده بار سوره توحید خوانده می شود.

29.وداع باپیامبر صلی الله علیه وآله

مستحب است کسی که می خواهد از مدینه بیرون رود باقبر نبی صلی الله علیه وآله وداع کند ومستحب است در وداع چنین بگوید:خداوند برتو درود فرستد.سلام برتو!امیدواریم خداوند این سلام را آخرین عرض ارادت ما بر تو قرار ندهد.

مشق عشق(یک جمله با پیامبر)

سلام وصلوات برتوای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله که ولادتت،نقطه عطفی در تاریخ انسانیت است.


جستجو