نماز شروع و با آن ختم می شود تکبیر است.نماز بدون تکبیر باطل است.(در اذان نماز باید شش مرتبه تکبیر گفت و در اقامه نماز باید چهار مرتبه تکبیر گفت و اساسا ًنماز با تکبیر الاحرام شروع میشود )و مستحب است نماز گذارقبل از تکبیرﺓالاحرام شش مرتبه تکبیر بگوید و نماز هم که تمام می شود باز سه مرتبه تکبیر بگوید٬ پس می توانیم ذکر محوری در نماز تکبیر است.برای روشن شدن این که تکبیر چیست و الله اکبر یعنی چه٬چیزهایی را فهرست وار جهت مراجعه به منابع و مطالعه مطرح می کنیم.
الله اکبر یعنی خدا بزرگتر است.اجازه دهید سوال بچه گانه ای مطرح کنم.خدا یعنی چه؟وقتی می گوییم خدا بزرگتر است ما چه معنایی از الله درک می کنیم.این همان مسئله پیچیده ای است که هم عمیق است و هم طرح آن مشکل است.در کتاب های ادبیات می خوانیم که الله اسم ذاتی است که آن ذات دارای همه صفات کمالی است و فرق بین الله با سایر اسمائ اللهی را همین می گذارند که الله اسم ذات و سایر اسامی اسم وصف است.رحمان٬رحیم٬خالق٬علیم وهمه یک وصفی ازخدارابیان می کنند٬اماالله اشاره به ذات خدامی کند.ماوقتی ذاتی رامی شناسیم واسمی رابرای آن قرار میدهیم بایدآن ذات را شخصاًشناخته باشیم.وقتی می گوییم زید می توانیم به یک موجودخارجی مراجعه کنیم٬ زیدبرای آن شخص علم است٬غیرازاین است که بگوییم ابن عمر٬جاهل٬تهرانی و… این ها اوصاف ومفاهیم کلی است٬اما زیدمفهوم کلی نیست٬ مفهوم شخصی و جزیی حقیقی است.اگرالله اسم ذات برای خدا است ما باید یک جوری الله را درک کرده باشیم که اشاره کنیم به آن ذاتی که شخصش را شناخته ایم٬ ایا ماشخص خداشناخته ایم؟به عبارت ساده تر ایا ما می توانیم شخص خداراآن جور کهزید را می شناسیم٬بشناسیم وبعدیک اسمی را برای اواطلاق کنیم؟یانه خدارا فقط می توان با اوصاف شناخت؟
ازقرآن کریم استفاده می شودکه انسان یک معرفتی به شخص خدا دارد ودر یک عالمی این معرفت حاصل شده است(عالم ذر)حال این چه شناختی است واین معرفت کی حاصل شده است وچطور می شودکه حجت بر انسان تمام می شود؟سوالی است که پاسخش به صورت ساده عبارت است از این که این شناخت یک نوع شناخت نا آگاهانه است.