1. معنای انفاق
انفال یعنی اموال عمومی که در اختیار پیامبر(ص) و جانشینان معصوم او (علیهم السالم) قرار دارد و در زمان غیبت، اختیار آن با ولی امر مسلیمن است (تحت تصرف حکومت اسلامی است) و از آن باید در مصالح عمومی جامعه و به سود همگان بهرهبرداری شود. (اجوبة الاستفتاءات، س 1044و1045و1046)
– منابع انفال 1
– 1. فیء (آنچه بدون لشکرکشی و جنگ به دست مسلمانان افتاده است، خواه زمین یا غیر آن).
– 2. زمینهای موات که جز با احیا و آباد کردن قابل استفاده نیست.
– 3. شهرها و روستاهای که صاحبانش آن را ترک گفته و از آنجا رفتهاند.
– 4. سواحل دریاها و رودخانههای بزرگ.
– 5. جنگلها و نیزارهای طبیعی و درهها و بلندی کوهها.
– 6. اموال برگزیده و گرانبهای شاهان که در جنگها به دست مسلمانان میافتد.
– 7. غنایم برجسته، مانند اسب عالی، لباس گرانبها.
– 8. غنایمی که به وسیلهی جنگهایی که بدون اذن پیشوای مسلمانان است به دست میآید.
– 9. اموال کسانی که از دنیا میروند و وارث ندارند.
– 10. معادن.
(اجوبة الاستفتاءات، س1039و 1040و 1041و 1043و 1044و 1045و 1046)
· زمینی که در کنار کارخانههای آجر سازی برای استفاده از فروش خاک آن خریداری میشود در صورتی که آباد و ملک خاص شرعی فروشنده باشد، گرچه با خرید آن، ملک خاص خریدار میشود و جزو انفال محسوب نیست، لیکن پرداخت مالیات درآمد حاصل از فروش خاک آن، اگر مستند به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (در ایران) و مورد تأیید شورای نگهبان قانون اساسی باشد لازم است و دولت حق مطالبهی آن را دارد . (اجوبة الاستفتاءات، س 1040)
· بهرهبرداری اختصاصی از ماسهها و شنهای کف رودخانهها برای آبادانی و احداث شهر و غیر آن برای شهرداریها جایز است و ادعاهای مالکیت خصوصی کف و بستر رودهای بزرگ و عمومی از سوی اشخاص پذیرفته نیست. (اجوبة الاستفتاءات، س 1041)
· چراگاههای طبیعی که کسی نسبت به آنها سابقهی ملکیت اختصاصی ندارد از انفال و اموال عمومی است که اختیار آن با ولی امر مسلیمن است و خرید و فروش آن در هیچ حالی صحیح نیست، همچنین سابقهی تردد عشایر در آنجا موجب مالکیت آنان نمیشود. (اجوبة الاستفتاءات، س 1044و1045)
· علفهای چراگاههای عمومی طبیعی که سابقهی ملکیت خصوصی ندارد، ملک اختصاصی کسی نیست وفروش آن از سوی کسی جایز نیست ولی کسی که از طرف دولت، مسؤول امور روستاست، میتواند مبلغی را برای مصالح عمومی روستا از کسانی که اجازهی پراندن چهارپایان در آن مراتع را دارند بگیرند. (اجوبة الاستفتاءات، س 1043)
· صرف داشتن اجازهی چراندن حیوانات در چراگاههای مجاور املاک اشخاص، برای جواز ورود در ملک غیر و استفاده از آب ملکی آن کافی نیست و این کار برای آنان بدون رضایت مالک آن جایز نمیباشد. (اجوبة الاستفتاءات، س 1047)
· از آن جایی که شرعاً صحت وقف، متوقف بر سابقهی مالکیت شرعی است، همانگونه که انتقال از طریق ارث هم متوقف بر مالکیت شرعی مورَّث است، لذا جنگلها و چراگاههای طبیعی که تا به حال ملک کسی نبوده است و هیچگونه سابقهی احیا و آبادکردن در آنها وجود ندارد، ملک اختصاصی کسی محسوب نمیشود تا وقفیت آن صحیح باشد یا از طریق ارث انتقال یابد. به هرحال هرمقدار از جنگل که به صورت مزرعه یا مسکن و مانند آن با جازهی شرعی و قانونی احیا شده و ملک شرعی گردیده اگر وقف باشد، حق تصرف در آن با متولی شرعی آن است و اگر وقف نباشد حق تصرف در آن با ملک آن است و اما آن مقدار از جنگل و مراتع که به صورت جنگل طبیعی باقی مانده است، از انفال و اموال عمومی است و اختیار آن براساس مقررات قانونی، بادولت اسلامی است.
(اجوبة الاستفتاءات، س 1048)