5. شرایط غسل
شرایطی که برای وضو گفته شد، مانند پاک بودن آب وغیر آن در غسل هم شرط است،ولی در غسل،شستشو از بالا به پایین و نیز پیدر پی شستن اعضای بدن لازم نیست، بلکه میتواند در وسط غسل، مدتی به کار دیگر بپردازد و سپس غسل را از همان محل که مانده است،ادامه دهد.
(استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 95)
در غسل ، هر قسمتی را که میخواهد شستشو بدهد، اگر نجس است باید قبلاً آن را آب بکشد، ولی پاک بودن تمامی بدن قبل از غسل واجب نیست، بنابراین اگر عضو، قبل از غسل آن، تطهیر شده باشد غسل صحیح است،ولی اگر عضو نجس قبل از غسل آن تطهیر نشود،و با یک شستن بخواهد هم آن را پاک کند و هم غسل نماید،غسل باطل است.
(اجویة الاسفتاءات، س 179 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 93)
6. احکام غسل
1. هر گاه در اثنای غسل، حدث اصغری از او سر بزند ( مثالاً بول کند) به صحت غسل ضرر نمیرساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند و باید آن را ادامه دهد،ولی چنین غسلی اگر غسل جنابت باشد مانند سایر غسلها کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمیکند.
(اجویة الاسفتاءات، س 179 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 93)
2. کسی که غسلهای متعددی،اعم از واجب یا مستحب بر ذمهی او باشد، اگر به نیت همهی آنها یک غسل به جا آورد کافی است، و اگر در بین آنها غسل جنابت باشد و به نیت آن غسل کند از بقیهی غسلها هم کفایت میکند،اگر چه احتیاط (مستحب) این است که همهی آنها را نیت نماید.
(اجویة الاسفتاءات، س 187 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 101)
3. غیر از غسل جنابت،سایر غسلها کفایت از وضو نمیکند.
(اجویة الاسفتاءات، س 188)
4. کسی که بعد از غسل،یقین به باطل بودن آن پیدا کند بایستی قضای همهی نمازهایی را که با آن غسل خوانده است به جا آورد.
شك در غسل:
الف: شك در انجام غسل( شك دارد مه غسل كرده يا نه )براي اعمالي كه مشروط به غسل استبايد غسل كند ولي نمازهايي كه تا كنون خوانده صحيح است.
ب:شك در صحت غسل( پس از انجام غسل شك داردغسلش صحيح بوده يا نه)در صورتي كه احتمال مي دهد غسلش را صحيح انجام داده ودر وفت غسل متوجه انچه در صحت غسل معتبر است ، بوده به شك خود اعتنا نكند ( وبنا را بر صحت بگذارد)
(اجویة الاسفتاءات، س 197 و استفتا از دفتر معظمله، باب طهارت،م 96)