مبانی حکومت امام مهدی علیه السلام(۲)


احیاء ارزشهای اسلامی
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ﴿٣٩﴾ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّـهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّـهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَن یَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ ﴿۴٠﴾ الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ ۗ وَلِلَّـهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ ﴿۴١/حج﴾
به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست. همانها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است. همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!
ابوخدیجه از امام صادق علیه السلام روایت کرده که ان حضرت فرمودند:هنگامی که قائم قیام کند امری نو می اوردهمانگونه که پیامبرصلی الله علیه واله وسلم از اغاز پیدایش اسلام به امری نو فرا خواند.(الارشادج۲ص۳۸۴ وکشف الغمه ج۳ص۲۵۵وبحار الانوار ج۵۲ص۳۳۸ ح۸۲)
عبدالله عطاء مکی از امام صادق علیه السلام پرسید سیره امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چگونه است؟:حضرت فرمودند : همان می کند که پیامبر خدا صلی الله علیه واله وسلم کرد، پیش از خود را منهدم می کند ، همانگونه که پیامبر خدا صلی الله علیه واله وسلم کارهای جاهلی را منهدم کرد واو اسلام را از نو جان می بخشد.(الغیبه نعمانی ص۲۳۰
ح۱۳وص۲۳۲ح۱۷ به نقل از امام باقر علیه السلام)و( بحار الانوار ج۵۲ص۳۵۲ح۱۰۸)
پیامبر(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمودند:
أنتَ مِنّی بِمَنزِلَهِ هارونَ مِن موسى، إلّا أنَّهُ لا نَبِی بَعدی؛تقضی دینی وتنجز عداتی وتقاتل بعدی علی التاویل کما قاتلت علی التنزیل،یا علی حبک ایمان وبغضک نفاق، ولقد نبانی الطیف الخبیر ، انه یخرج من صلب الحسین تسعه من الائمه معصومون مطهرون ، ومنهم مهدی هذه الامه الذی یقوم بالدین فی اخ الزمان کما قمت فی اوله.
براى من، به منزله هارون براى موسى هستى، جز آن که پیامبرى پس از من نیست.بدهی مرا ادا می کنی، وعده های مرا وفا می کنی،وپس از من بر تاویل ( قران)می جنگی همانگونه که من بر تنزیل( قران )جنگیدم
ای علی محب تو ایمان ودشمنی با تو نفاق است وخداوند لطیف خبیرمرا اگاه کرد که از صلب حسین نه معصوم پاک بیرون می ایند که مهدی این امت از انهاست، کسی که در اخر الزمان کار دین را بر عهده می گیرد ،همانگونه که من در ابتدایش ان را به عهده گرفتم.
(صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۸۷۰، ح ۳۰؛ فضائل الصحابه لابن حنبل، ج ۲، ص ۶۳۳، ح ۱۰۷۹؛ خصائص أمیرالمؤمنین للنسائی، ص ۱۱۱، ح ۵۰ وفیهما «أما ترضى أن تکون منّی» بدل «أنت منّی»، ص ۱۱۴، ح ۵۱؛ مسند أبی یعلى، ج ۱، ص ۳۴۸، ح ۷۳۵ و ص ۳۵۴، ح ۷۵۱؛ تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص ۱۴۸۱۴۶؛ اسد الغابه، ج ۴، ص ۱۰۰ الرقم ۳۷۸۹؛ المناقب لابن المغازلی، ص ۲۸، ح ۴۰ و ص ۲۹، ح ۴۲ و ص ۳۳، ح ۵۰؛ المناقب للخوارزمی، ص ۱۳۳، ح ۱۴۸.)کفایه الاثرص۱۳۴)و(الصراط المستقیم ج۲ص۱۱۷)و(بحار الانوار ج۳۶صص۳۳۱ح۱۹۰)
سوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه منظور از احیاء اسلام واز نو اوردن اسلام چیست ؟
متاسفانه باید گفت مسلمین انچنان از اسلام راستین دور می شوند وبه اسلام ابوسفیانی و به فرموده امام قدس سره الشریف اسلام امریکایی روی می اورند که اسلام ناب محمدی غریب واقع می شود ، همانگونه که امام باقر علیه السلام می فرمایند:بی تردید قائم ما قیام کند ، مردم را به امری نو فرا می خواند همانگونه که پیامبر خدا صل الله علیه واله وسلم به سوی ان فرا خواند ، اسلام غریبانه اغاز شد وبه زودی نیز غریب می شود همانگونه که در اغاز بود ، پس خوشا به حال غریبان( پیروان اسلام ناب محمدی)( الغیبه نعمانی ص۳۲۰ح۱ وبحار الانوار ج۵۲ص۳۶۶ح۱۴۷)

قال النبی:صلى الله علیه وآله (یا أبا عماره اتعرف الأسباط)؟ قال: نعم یا رسول الله انهم کانوا اثنی عشر.
قال: (فإن فیهم لاوی بن ارحیا). قال: أعرفه یا رسول الله، وهو الذی غاب عن بنی اسرائیل سنین ثم عاد فأظهر شریعته بعد دراستها وقاتل مع فریطیا الملک حتى قتله.
وقال علیه السلام: (کائن فی اُمتی ما کان من بنی اسرائیل حذو النعل بالنعل والقذه بالقذه، وان الثانی عشر من ولدی یغیب حتى لا یرى، ویأتی على اُمتی زمن لا یبقى من الإسلام إلا اسمه ولا من القرآن إلا رسمه، فحینئذ یأذن الله له بالخروج فیظهر الإسلام ویجدد الدین). ثم قال علیه السلام: طوبى لمن أحبهم وطوبى لمن تمسک بهم، والویل لمبغضهم(۱- کمال الدین: ۴۱۳، کفایه الأثر: ۶۶، والأحادیث النبویه بهذا المعنى کثیره راجعها فی معجم أحادیث الإمام المهدی(علیه السلام) القسم الخاص )و( العدد القویهص۸۱ح۱۴۳، بحار الانوار ج۳۶ص۲۸۴ح۱۰۶)
پیامبر خدا صلی الله علیه واله وسلم به شخصی یهودی به نام نعثل فرمود : ای ابو عماره ایا اسباط(بنی اسرائیل) را می شناسی؟
گفت اریانها دوازده نفر بودند،حضرت فرمود لاوی بی ارحیاء هم از ایشان بود ؟گفت اوکسی است که سالها از میان بنی اسرائیل ناپدید شد وسپس باز گشت وائین اورا پس از کهنه شدن پدیدار کرد وبا قرشیطای پادشاه جنگید تا او را کشت.
پیامبر خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند:انچه در بنی اسرائیل روی داده است در امت من هم روی خواهد داد قدم به قدم وموبه مو(از جمله) دوازدهمین نفر از نسل من غایب واز دیده ها پنهان می شود وروزگاری برامتم می اید که از اسلام جز نامی واز قران جز نشانی باقی نمی ماند در این هنگام است که خدااوند به او اذن خروج می دهد تا اسلام را اشکار ودین را تجدید کند.
همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند چگونه هستید ان گاه که یاران قائم خیمه هایی در مسجد کوفه ونجف بزنند وسیمای جدید (اسلام) را ارائه دهند کار نو پدید وبر عرب سخت وشدید.(الغیبه نعمانی ص۳۱۹ح۶ وبحارالانوار ج۵۲ص۳۶۵ح۱۴۲)ابوبصیر ازامام صادق در مورد سخن خدای متعال که فرموده:”
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلَاهَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاهَ ۚ وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ﴿۵/البینه﴾روایت کرده که ان حضرت فرمود” وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ”تنها دین قائم( عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

جستجو