«الکافی، ج 2، ص 160» رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: پاداش صله رحم، سریع ترین پاداش كار خیری است كه به انسان می رسد.
2. قال الامام علی – علیه السلام – : ما آمَنَ باللهِ مَنْ قَطِعَ رحِمَهُ.
«غررالحكم، ص 407، ح 9327»
امام علی – علیه السلام – فرمود: كسی كه با خویشاوندان خود قطع رابطه كند، به خدا ایمان نیاورده است.
3. قال الامام علی – علیه السلام – : انَّ صلةَ الارحام لَمِن موجباتِ الاِسلام اِنَّ اللهَ سبحانَه أمَر بِإكرامِها.
«غررالحكم، ص 406، ح 9290»
امام علی – علیه السلام – فرمود: همانا صله رحم از واجبات دین اسلام است و خداوند سبحان نسبت به اكرام ارحام و خویشان امر فرموده است.
4. قال الامام علی – علیه السلام – : أنه تعالی یَصل مَن وصلِها و یَقطَعُ مَن قَطَعها و یَكرَم مَن أكرَمَها.
«غرر الحکم، ص 406، ح 9290»
امام علی – علیه السلام – فرمود: همانا خداوند متعال به كسی كه صله رحم نماید، توجه و عنایت می كند و كسی كه با خویشاوندان خود قطع رابطه كند، خداوند توجه خویش را از او سلب می نماید.
5. قال الامام علی – علیه السلام – : من أفضَلِ المُرُوّةِ صلَةُ الرّحم.
«غررالحكم، ص 406، ح 9299»
امام علی – علیه السلام – فرمود: صله رحم، از برترین جوانمردی ها است.
6. قال الامام علی بن الحسین – علیه السلام – : ما مِنْ خُطْوَةٍ أحبُّ الی اللهِ من خُطْوَتین: خُطْوَةٌ یُسَرُّ بِها صفَّا فی سبیلِ الله تعالی وَ خُطوَةٌ الی ذی رَحم قاطعٍ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 87»
امام سجاد – علیه السلام – فرمود: دو گام نزد خداوند، محبوب ترین گام هاست؛ گامی در راه خدا برای تحقق لشكر اسلام (برای جهاد) برداشته شود و گامی به سوی خویشاوندی كه با انسان قطع رابطه كرده است.
7. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اَلصّدَقَةُ بِعَشرَةٍ و القَرضُ بثَمانیةَ عَشَرَ و صلَةُ الرَّحم بأربعةٍ و عِشْرین وَ صلةُ الِاخوان بِعِشْرینِ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 31»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: پاداش صدقه در راه خدا، ده برابر است و قرض دادن، هیجده برابر و پاداش صله و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر و پیوند با برادران دینی، بیست برابر است.
8. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَنْ مَشی الی ذی قرابةٍ بنفسِهِ و مالِهِ لیَصِلَ رَحِمَه أعطاهُ الله عزّ و جلّ اجرَ مِأة شهیدٍ.
«وسائل الشیعه، ج 6، ص 286»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: كسی كه با جان و مالش در پی صله رحم بر آید، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا می كند.
9. قال الامام علی – علیه السلام – : صِلوُا أرحامَكُم و لو بالتّسلیمِ.
«الکافی، ج 2، ص 155»
امام علی – علیه السلام – فرمود: با بستگان و خویشان صله رحم كنید، هر چند با سلام كردن باشد.
10. قال الامام الصادق – علیه السلام – : … أفضَلُ ما توصَلُ بِهِ الرَّحِم كفُّ الأذی عَنْها.
«الکافی، ج 2، ص 151»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: برترین چیزی كه با آن صله ارحام انجام می گیرد، خودداری كردن از آزار و اذیّت آنان است.
11. قال الامام الصادق – علیه السلام – : صِلَةُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الكَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ.
«الکافی، ج 2، ص 158»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: صله ارحام، اخلاق را نیكو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاك و روزی را زیاد می كند و مرگ را به تأخیر می اندازد.
12. قال الامام الصادق – علیه السلام – : اِنَّ صلةَ الرَّحم و البرّ لیُهَوِّنانِ الحسابَ و یَعصِمانِ من الذُّنوبِ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 131»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: صله رحم و نیكی كردن، حساب رسی را آسان می كنند و انسان را از گناه باز می دارند.
13. قال الامام الباقر – علیه السلام – : صِلَةُ الارحام تُزَكّیِ الاعمال و تَدفَعُ البلْوی.
«الکافی، ج 2، ص 152»
امام باقر – علیه السلام – فرمود: صله ارحام، اعمال را پاك و بلاها را دور می سازد.
14. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اُوصِیَ الشّاهِدَ مِنْ اُمَّتی و الغائِبَ مِنهُم و مَن فی اصلابِ الرجالِ و أرحامِ النّساءِ الی یوم القیامَةِ أن یَصِلَ الرَّحم … .
«الکافی، ج 2، ص 158»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: سفارش می كنم حاضران و غائبان از امتم را و كسانی را كه در پشت پدران و در رحم مادران خویش هستد تا روز قیامت، كه صله رحم نمایند گر چه به فاصله یك سال راه باشد؛ زیرا صله رحم جزو دین است.
15. قال الامام الرّضا – علیه السلام – : یَكونُ الرّجل یَصِلُ رَحِمَهُ فیكونُ قَد بَقِیَ من عمرِهِ ثلاثُ سنین فَیُصَیِّرُها اللهُ ثَلاثینَ سَنَةً … .
«الکافی، ج 2، ص 150»
امام رضا – علیه السلام – فرمود: چه بسا مردی كه سه سال از عمرش بیش نمانده، ولی صله رحم به جا آورد و خدا به خاطر این كار، عمرش را به سی سال افزایش دهد و خدا آنچه را می خواهد انجام می دهد.
16. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَن ضَمِنَ لی واحِدةً ضمِنتُ لَهُ اربعةً یَصِلُ رَحمَه فَیُحِبُّهُ اللهُ تعالی و یُوَسِّعُ علیهِ رِزْقَهُ … .
«بحار الانوار، ج 74، ص 92»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: هر كس برای من، انجام دادن یك كار را تضمین كند، من چهار چیز را برای او تضمین می كنم: صله رحم كند تا خداوند او را دوست بدارد و روزیش را وسیع نماید، عمرش را زیاد و او را در بهشت جای دهد.
17. قال الامام علی – علیه السلام – : صلةُ الرّحم تُوجِبُ المُحبَّة و تكبِتُ العدوّ.
«غررالحكم، ص 46، ح 9309»
امام علی – علیه السلام – فرمود: صله رحم باعث ایجاد محبت (در بین خویشاوندان) و خوار و حقیر شدن دشمنان می گردد.
18. قال الامام علی – علیه السلام – : اِنّ الرّحم اذا تَماسَتْ تَعاطَفَتْ.
غررالحكم، ص 406، ح 9301»
امام علی – علیه السلام – فرمود: خویشاوندان اگر با یكدیگر تماس و ارتباط برقرار كنند، نسبت به یكدیگر مهربان و با عطوفت می شوند.
19. قال الامام علی – علیه السلام – : صلةُ الرَّحم تُدِرُّ النِّعمَ و تَدفَعُ النِّقَم.
«غررالحكم، ص 406، ح 9305»
امام علی – علیه السلام – فرمود: صله رحم نعمت ها را بر شما سرازیر می كند و گرفتاری ها را دور می سازد.
20. قال الامام الصادق – علیه السلام – : صلةُ الرّحم و حسنُ الجوارِ یعمُرانِ الدّیارَ و یزیدانِ فی الاعمارِ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 120»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: صله رحم و خوش رفتاری با همسایه، شهرها را آباد و بر عمرها می افزاید.
21. قال الامام علی – علیه السلام – : فی صلةِ الرَّحِمِ حراسَةُ النِّعم.
«غررالحكم، ص 406، ح 9314»
امام علی – علیه السلام – فرمود : صله رحم، باعث پاسداری (و حفظ) نعمت ها است.
22. قال الامام علی – علیه السلام – : «مَنْ اَتاهُ الله مالاً فلْیَصِلْ بِهِ قرابَتْهُ.
«نهج البلاغه، خطبة 124»
امام علی – علیه السلام – فرمود: كسی كه خدا به او (تمكن) مالی بدهد، باید بستگان خویش را بهوسیله آن دستگیری نماید.
23. قال الامام الصادق – علیه السلام – : مَنْ احبَّ أن یخفّفَ اللهُ عزّ و جلّ عنه سَكراتُ المَوتِ فلیكُن لِقرابَتِهِ و بوالِدَیْهِ بارّاً … .
«سفینة البحار، ج 2، ص 553»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: كسی كه دوست دارد خدای متعال سختی های مرگ را بر او آسان سازد، نسبت به خویشان (و نزدیكان) و پدر و مادرش نیكوكار باشد؛ اگر چنین بود، خدای متعال سختی های مرگ را بر او آسان می كند و فقر (نیز) هرگز او را گرفتار نخواهد كرد.
24. قال الامام الصادق – علیه السلام – : صلةُ الرَّحِمِ تُهوِّنُ الحسابَ یومَ القیامَةِ … و تَقِیَ مصارِعَ السّوءِ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 104»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: رسیدگی و پیوند با خویشاوندان، حساب روز قیامت را آسان كرده و از مرگ های بد جلوگیری می كند.
25. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ابغَضُ الاعمالِ الی الله الشِركُ بالله، ثمّ قطعیةُ الرَّحمِ ثم الاَمرُ بِالمُنكر و النَّهی عن المعروفِ.
«جامع السعادات، ج 2، ص 342»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: منفورترین اعمال نزد خداوند، عبارت اند از: شرك به خدا، سپس قطع رحم و سپس امر به منكر و نهی از معروف.
26. قال الامام الصادق – علیه السلام – : نَعوذُ باللهِ عن الذنوبِ الّتی تُعجّل الفَناءَ و تُقَرّب الآجال و تخلیّ الدیّار وَ هیَ قطیعةُ الرَّحمِ و العقوقِ و تركُ البرِّ.
«الکافی، ج 2، ص 184»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: به خدا پناه می بریم از گناهانی كه نابودی را سرعت می بخشد، مرگ ها را نزدیك و شهرها را از ساكنانش خالی می سازد و آن گناهان، قطع رحم، آزردن پدر و مادر و ترك احسان و نیكی است.
27. قال الامام الباقر – علیه السلام – : ثلاثُ خصالٍ لا یموتُ صاحِبُهنَّ ابداً حتّی یری وبالَهنَّ: البغیُ و قطیعةُ الرّحم و الیمین الكاذبة … .
«الکافی، ج 74، ص 348»
امام باقر – علیه السلام – فرمود: سه خصلت است كه هر كه آنها را دارد نمی میرد، مگر این كه كیفرشان را در همین دنیا می بیند: ستم، قطع رحم و قسم دروغ، (در این میان) پاداش صلة رحم زودتر از ثواب اعمال دیگر به انسان می رسد.
28. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : لا یَدخُلُ الجنَّةَ قاطِعُ الرَّحِمِ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 91»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: كسی كه با خویشاوندان (رَحمی) خود، قطع رابطه كند، داخل بهشت نخواهد شد.
29. قال الامام علی – علیه السلام – : لیسَ لِقاطعِ رَحِمٍ قریبٌ.
غررالحكم، ص 406، ح 9324»
امام علی – علیه السلام – فرمود: كسی كه با خویشاوندان (رحمی) خویش قطع رابطه كند، هیچ نزدیكی (و دوستی ای) برای او نخواهد ماند.
30. قال الامام علی – علیه السلام – : أقبَحُ المعاصی قطیعةُ الرَّحمِ و العقوقِ.
«غررالحكم، ص 406، ح 9315»
امام علی – علیه السلام – فرمود: زشت ترین گناهان، بریدن از خویشان (رحمی) و عاق شدن نسبت به پدر و مادر است.
31. قال الامام علی – علیه السلام – : قطیعةُ الرّحم تورِثُ الفَقرَ.
«بحار الانوار، ج 71، ص 91»
امام علی – علیه السلام – فرمود: قطع رابطه با خویشاوندان (رحمی)، تنگدستی بر جای می گذارد.
32. قال الامام علی – علیه السلام – : صِلةُ الاَرحامِ من أحسَنِ الشِّیَم.
«غررالحكم، ص 406، ح 9296»
امام علی – علیه السلام – فرمود: پیوند با خویشاوندان، از برترین و نیكوترین اخلاق ها است.
33. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : إثنانِ لا ینظُرُ اللهُ إلیهم یومَ القِیامَةِ قاطِعُ الرَّحِم و جارُ السّوءِ.
«نهج الفصاحه، ح 55»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: دو گروه اند كه خداوند روز قیامت (به نظر رحمت) به آنان نمی نگرد: كسی كه با خویشان (رحمی) خود قطع رابطه كند و كسی كه به همسایه بدی نماید.
34. قال الامام علی – علیه السلام – : اِذا قطَعُوا الارحام جُعلَت الأموالُ فی أیدیِ الاشرار.
«الکافی، ج 2، ص 394»
امام علی – علیه السلام – فرمود: هرگاه (مردم) قطع رحم كنند، ثروت و اموال آن ها در دست اشرار قرار می گیرد.
35. قال الامام علی – علیه السلام – : أكرِمْ ذَوی رَحِمِك … فإنَّهم لَكَ نِعمَ العُدّةُ فی الشّدةِ و الرّخاءِ.
«غررالحكم، ص 407، ح 9330»
امام علی – علیه السلام – فرمود: خویشاوندان خویش را اكرام نما …؛ زیرا آنها در سختی و آسانی، بهترین پشتیبان و كمك برای تو هستند.
36. قال الامام الصادق – علیه السلام – : اِتّقوا الحالقةَ فاِنَّها تمیتُ الرِّجالَ، قلتُ: و ما الحالِقَةُ؟ قال: قطیعَةُ الرَّحمِ.
«الکافی، ج 2، ص 347»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: از حالقه بپرهیزید كه مردان را به كام مرگ فرو می برد. (راوی گوید:) عرض كردم: حالقه چیست؟ فرمود: قطع رحم.
37. قال الامام علی بن الحسین – علیه السلام – : ایاكَ و مصاحبةَ القاطعِ لِرَحِمِهِ فاِنِّی وجَدْتُهُ مَلعوناً فی كتابِ الله فی ثَلاثَةِ مواضِعَ.
«سفینة البحار، ج 1، ص 516»
امام سجاد – علیه السلام – فرمود: از همنشینی با كسی كه رابطة خود را با خویشاوندان (رحمی) خود قطع می كند، بپرهیز! زیرا من در سه جای قرآن كریم او را مود لعن و نفرین یافتم.
38. قال الامام علی – علیه السلام – : مَنْ یَقبض یَدَهُ عن عَشیرتِهِ فانَّما یَقبِضُ یداً واحِدَةً عَنهُم و یُقبَضُ عنه أیدِی كَثیرةٌ منهم.
«غررالحكم، ص 407، ح 9334»
امام علی – علیه السلام – فرمود: كسی كه دست یاری و بخشش خویش را از خویشاوندانش دریغ بدارد، آن ها را از یك دست (یاری دهنده) محروم می سازد، ولی خود از یاری و بخشش دست های بسیاری بی بهره می ماند.
39. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : اذا ظَهَرَ العلمُ و احتُذِرَ العَمَل و ائْتَلَفَتِ الالسُنُ و اختَلَفَتِ القُلوبُ و تَقاطَعَتِ الأرحام هنالك لعنَهُم الله … ..
«ثواب الاعمال، ص 289»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: زمانی كه در جامعه ای علم گسترش یابد و به آن عمل نشود و زبان ها با هم موافق و دل ها با هم مخالف باشند و مردم با خویشاوندان (رحمی) خود قطع رابطه كنند، آن هنگام خشم و غضب الهی چنین آنان را فرا می گیرد که خداوند چشم و گوششان را كر و كور می گرداند.
40. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : انّ الرّحمةَ لا تنزِلُ عَلی قَومٍ فیهِم قاطِعُ رَحِمٍ.
«كنز العمال، ح 6978»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: رحمت (خدا) بر قومی كه در میان آنان قطع رحم كننده باشد، نازل نمی شود.