ديباچه هر كتابي، خلاصه و فشرده آن كتاب است؛ و انسان ديباچه كتاب آفرينش و نشانهاي از عظمت و خلاّقيت خداوند بزرگ است.
در قرآن مجيد كه خود معجزه پيامبر گرامي اسلام صلياللهعليهوآله و نشانه عظمت و قدرت پروردگار عالم است، علاوه بر تمام آيات قرآن كه هر كدام به نوعي نشاني از خالق يكتاست، آياتي نيز وجود دارد كه اشاره به توحيد و يگانگي خداوند متعال دارد و با تعبير «وَ مِنْ آياته» آغاز ميشود. اين آيات عبارتند از آيههاي بيستم تا بيست و ششم سوره روم و همچنين آيه چهل و شش همين سوره و آيههاي 37 و 39 سوره «فصّلت» و 29 و 32 سوره «شوري». اين آيات يازدهگانه يك دوره كامل توحيد ميباشد.
هفت آيه از اين آيات در سوره «روم» آمده كه سه آيه از آنها درباره نشانههائي است كه در درون وجود انسان(انفسي) و سه آيه ديگر درباره نشانههائي است كه در خارج از وجود انسان(آفاقي) و يك آيه هم درباره «آفاق» و «انفس» هر دو آمده است.
نخستين آيه از اين آيات، آيه بيستم سوره روم ميباشد كه درباره آفرينش ابتدائي انسان اوليّه يعني حضرت آدم عليهالسلام است.
اما پيش از آن كه با اين آيات يازدهگانه آشنا شويم، به عنوان مقدمه، نظر دانشمندان درباره آفرينش انسان را اجمالاً مرور نمائيم:
آفرينش انسان از ديدگاه دانشمندان
درباره آفرينش انسان و مواد اوليّه آن نظريات گوناگوني وجود دارد كه دو نظريه از ديرباز بوده است. عدّهاي معتقد به تبدّل انواع جانداران از جمله انسان هستند. مانند «چارلز داروين» طبيعي دان انگليسي كه درباره آفرينش انسان معتقد است انسان يكي از انواع موجودات زنده است و با ميمون از يك منشأ بوده و اين دو داراي اجداد مشترك بودند و انسان تكامل يافته و به صورت كنوني درآمده است1.
خداوند متعال در آيه 59 سوره آل عمران با تشبيه خلقت حضرت عيسي عليهالسلام در خارقالعاده بودن و استقلال آفرينش، به آدم عليهالسلام ميفرمايد:
«إِنَّ مَثَلَ عِيسي عِنْدَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَم خَلَقَهُ مِنْ تُراب».
«همانا مَثَل آفرينش عيسي در خارقالعاده بودن به امر خدا مانند آفرينش آدم بوده كه خدا او را از خاك آفريد پس بدان خاك گفت بشري به حدّ كمال باش، هماندم چنان شد».
«كرسي موريسُن» در انتقاد از نظريه داروين مينويسد:
«كشفيّات داروين فقط قدم بزرگي در راه پيشرفت افكار فلسفي بوده است. اما امروز كسي مانند «هِگل» نميتواند بگويد كه با آب و مواد شيميائي و زمان ميتوان آدم آفريد»2.
«هگل» ميگويد: «هوا و آب و مواد شيميائي و زمان به من بدهيد و من با آنها انسان خلق كنم»3.
با پيشرفت روزافزون علم و دانش، بيپايه بودن اين نظريه روشنتر ميگردد. ما ميبينيم در عصر حاضر حتي كساني كه دست به شبيهسازي ميزنند، با پيوند سلّول زنده از يك گياه يا حيوان به يك موجود ديگر مانند خود موجود سلول گرفته شده، جاندار ديگري به وجود ميآورند، همانند پيوند گل و گياه است4 نه اين كه با يك مشت خاك و هوا و آب بتوان موجود زندهاي را خلق كرد. چرا كه دميدن روح و جان خلاّقي قادر و حكيم ميخواهد كه او تنها خداوند حكيم است كه هستيبخش تمام جهان هستي است. و او است كه به خاك تيره و خاموش، روح و جان ميبخشد چنانكه ميفرمايد: «…وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي…».«… و از روح خود در آن دميدم…».
و بعضي ديگر معتقدند كه آفرينش انسان مستقل از ساير جانداران ميباشد كه اين عقيده نشأت گرفته از ظواهر ديني و كتب آسماني ميباشد. مخصوصا قرآن مجيد هم تأييد ميكند. از جمله آيه 20 سوره روم و 59 سوره آل عمران.
«كرسي موريسُن» مينويسد:
«حقيقت امر اين است كه مؤلف اين كتاب هم اطلاع صحيحي در اين خصوص ندارد اما معتقد است كه حيات، نشانهاي از قدرت بيچون و چراي الهي است و به هيچ وجه جنبه مادي ندارد»5. «هو الخالِقُ الباريءُ المُصَوِّرُ..»6 «…او خداوندي است خالق، آفرينندهاي بيسابقه، و صورتگري بينظير…».
باز در همان كتاب در جواب «هگل» كه انسان را موجودي كاملاً مادي و تصادفي فرض ميكند، مينويسد:
«هگل» فراموش كرده است كه براي اين كار نطفه و جرثومه حيات نيز لازم است. ايشان پس از آن كه ذرّات نامرئي را جمع كردند و براي خلقت انسان آنها را با نظم و ترتيب پهلوي هم چيدند، تازه بايد به قالب آن جان بدهند. به فرض آن كه به انجام همه اين امور خارقالعاده توفيق يافت از بين ميليونها احتمال فقط به يك احتمال ممكن است جانوري به وجود آيد كه چشم روزگار غريبتر از آن چيزي نديده باشد. خوشمزهتر آن كه پس از كاميابي در اين امر، تازه خود «هگل» نخواهد گفت اين موجود عجيب بر حسب اتفاق و تصادف به وجود آمده، بلكه ميگويد:«هوش و نبوغ من آن را خلق كرده است».
«راستي خداوند براي ايجاد شگفتيهاي خلقت، اسباب و وسائل اسرارآميزي به كار ميبرد كه فهم آن از قوّه تعقّل ما خارج است». (بقيّه در صفحه 50)
خصائص انسان از نظر علمي
1. تمام خصائص موجودات آلي را دارد چون از عناصر تشكيل يافته است(خصائص عنصري)= تن.
2. تمام خصائص موجودات زنده و آلي را دارد.
3. تمام خصائص «جانوري» را دارد(خصائص بيولوژيك)= جان.
علاوه بر آن، خصائصي مخصوص به خود دارد كه در هيچيك از موجودات زنده و جانوران جاندار هم ديده نشده و آن وجود «روان انساني» با خصائص انساني است= روان7.
موادّ اوليّه آفرينش انسان از نظر قرآن
نخستين آيهاي كه خداوند متعال به آن اشاره ميكند، و آن را نشانهاي از عظمت و خلاّقيت خود ميشمارد، آيه بيستم سوره روم و اشاره به آفرينش و موادّ اوليه انسان نخستين كه مهمترين نعمت و موهبت الهي به انسان است، ميباشد. چنانكه ميفرمايد:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ».
«يكي از نشانههاي او اين است كه شما را از خاك آفريد و سپس شما انسانهائي شديد كه در روي زمين پراكنده گشتيد».
چرا كه ديباچه هر كتابي خلاصه و فشرده مطالبي است كه در آن كتاب نوشته شده است. و ديباچه كتاب آفرينش، انسان است كه در هر جمله و صفحه آن كتاب، علوم و فنوني نهفته است و هركدام از آن صفحات، دانش و تخصصّ مخصوص به خود را ميطلبد. مثلاً علم طب از نظر جسم و تن و روانشناسي از جهت روان، و… انسان را مورد بررسي قرار ميدهند.
از اميرالمؤمنين علي عليهالسلام نقل شده است كه فرمود:
أَتَزعَمُ أنَّك جِرمٌ صَغيرٌ وَ فيك انْطَويَ العالَمُ الأَكْبَر
أنتَالكتابُ المُبينُ الَّذي بِأَحْرُفِه تَظْهَرُ المُضمَرُ8 «اي بشر آيا خيال ميكني كه به ظاهر جِسم كوچكي هستي، در صورتي كه در وجود تو جهاني پر از رمز و راز نهفته است».
«تو يك كتاب آشكاري هستي كه هر يك از حروف و كلمات آن كتاب آشكار كننده نهان خلقت بزرگ است».
واقعا انسان چه مخلوق عجيبي است كه ابعاد گوناگون آن هنوز براي بشر ناشناخته است. چنانكه علي عليهالسلام ميفرمايد: «مَن عرفَ نَفسَهُ فَقد عرف رَبِّهُ» : هركس خودش را بشناسد، خداي خود را شناخته است».
انساني كه كرات مختلف و درياها و خشكيها را تسخير كرده و با پيشرفت سريع علمي خود، دنيا را مانند يك دهكده كوچك قرار داده، و در يك زمان خيلي كوتاه از تمام گيتي باخبر ميشود و اطلاعات علمي خود را در اختيار ديگران ميگذارد و اطلاعات ديگران را بلافاصله دريافت ميكند؛ چگونه از خاكي آفريده ميشود كه يك مادّه بيحركت و خاموش است؟ چه نيروئي غير از خالق توانا ميتواند از خاك تيره، انسان متمدن و سراسر نور و لطافت و زيبائي بيافريند و هوش و ذكاوتي به او عطا كند كه دنيا را به استخدام خود درآورد؟
ميدانيم كه هر سازنده و پديد آورندهاي ابزار و ماده اوليه ميخواهد اما خداوند متعال همه موجودات از جمله انسان را بدون سابقه و ابزار و ماده اوليه آفريد:
«…اِبتدعَ ما خلقَ بِلا مِثالٍ و لا تعبٍ و لا نصَبٍ و كُلّ صانِعِ شَيءٍ فَمِن شَيءٍ صنَعَ و اللّهُ لا مِن شيءٍ صنع ما خلقَ»
«… خدا هرچه آفريده، ابتكاري و بدون سابقه بوده، نقشهاي از پيش در ميان نبوده و رنج و تلاشي تحمل نكرده»9.
خداوند متعال در مورد خلقت اوليّه انسان در آيات متعددي با لفظ «تراب»10 و «طين»11 تعبير آورده و بيان فرموده است كه انسان را ابتداءً از خاك آفريده است.
چنانكه در اين باره جريان حضرت عيسي عليهالسلام را به آدم عليهالسلام كه كاملاً مستقل، و از خاك به وجود آورده، مقايسه ميكند و ميفرمايد: «إِنَّ مَثَلَ عِيسي عِنْدَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُراب…». اين آيه تصريح دارد بر اين كه حضرت آدم عليهالسلام مستقلاً از خاك گرفته شده زيرا كه قرآن براي آدم نه پدري قايل است و نه مادري. و تبدّل انسان از موجودات ديگر را نفي ميكند و ميفرمايد: «بَدأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِين…»12 «خداوند انسان را ابتداءً از خاك آفريد». حالا خاك چه مراحلي را پشتسر گذاشته، در آيات متعدد متذكّر ميشود مانند: سورههاي سجده:7 – مؤمنون: 12 – حجر: 26 – الرحمان: 14 كه حاكي از مراحل خاك، گِل و لاي، گِل خشكيده(مانند سفال)، گِل چسبنده و ….است.
آيه مورد بحث (20 سوره روم) به دو نمونه از قدرت خلاّقيت خداوند متعال اشاره ميكند:
1. آفرينش انسان از خاك ممكن است اشاره به خلقت اوليه انسان كه مخلوطي از آب و خاك، آنهم از انواع مختلف خاكهاي تيره، قرمز، سبز، سخت، نرم، خشن، ملايم و سخت و…باشد13.
يا اشاره به نطفه و غذاي انسان است كه باز از خاك به صورت ميوهجات و سبزيجات و … به دست ميآيد و با آن غذاها سلّول به وجود ميآيد و از آن سلولها نطفه ساخته ميشود و از نطفه؛ انسان.
دكتر«الكسيس كارل» ميگويد:
«عناصر تشكيل دهنده نطفه انسان ابتدا از فرآوردههاي خاكي مانند: آهن، مس، كلسيم، يد و … تهيه ميشود كه زمين آنها را به صورت ميوهها و سبزيها درميآورد و گياهان در بدن دامها به لبنيات و گوشت تبديل ميشوند و بدن انسان با استفاده از آنها نطفه و اسپرم را ميسازد».
2. لفظ «إذا» در آيه «فجائيّه» است. و در مواردي به كار ميرود كه كاري يك مرتبه انجام گيرد يعني خداوند قدرت انتشار و توليد مثل به انسان عطا كرد و در مدت كوتاهي نسل بشر زياد شد. كه اگر زمينه توليد مثل و توالد و تناسل را در نهاد انسان قرار نميداد، امكان نداشت نسل بشر رو به افزايش بگذارد.
موادّ اوليّه آفرينش انسان از ديدگاه احاديث
اميرالمؤمنين علي عليهالسلام در اين زمينه ميفرمايد:
«خداوند مقداري خاك از قسمتهاي سخت و نرم زمين، و خاكهاي مستعد، شيرين و شورهزار آن گرد آورد، و آب بر آن افزود تا گلي خالص14 و آماده شد، و با رطوبت، آن را بهم آميخت تا به صورت موجودي چسبناك15 درآمد و از آن صورتي داراي اعضاء و جوارح، پيوستگيها، گسستگيها آفريد، آن را جامد كرد تا محكم شود و صاف و محكم و خشك ساخت تا وقتي معلوم و سرانجامي معين. و آنگاه از روح خود در او دميد، و داراي افكاري قرار داد كه به وسيله آن در موجودات تصرف نمايد، به او جوارحي بخشيد كه به خدمتش پردازد و ابزاري عنايت كرد كه وي را به حركت درآورد، نيروي انديشه به او بخشيد كه حق را از باطل بشناسد، و همچنين ذائقه، شامّه و وسيله تشخيص رنگها و اجناس مختلف در اختيار او قرار داد و او را معجوني از رنگهاي گوناگون و مواد موافق و نيروهاي متضاد و اخلاط مختلف حرارت، برودت، رطوبت، يبوست، ناراحتي و شادماني ساخت16.
عبداللّه بن يزيد بن سلام از پيامبر گرامي اسلام صلياللهعليهوآله در مورد آفرينش آدم و اين كه چرا «آدم» ناميده شد، پرسيد. پيامبر صلياللهعليهوآله فرمودند:
براي اين كه از خاك و گرد و غبار روي آن آفريده شده است. گفت: آيا آدم از تمامي خاكها آفريده شد، يا از يك نوع از خاك؟ فرمود: بلكه از تمامي خاكها، زيرا كه اگر از يك نوع خاك آفريده شده بود، همديگر را نميشناختند، و همه با يك قيافه آفريده ميشدند. گفت: آيا در دنيا مَثَلي براي انسانها هست؟ فرمود: خاك؛ چرا كه خاك انواع و اقسامي دارد: خاك سفيد، سبز، سرخ مايل به سفيدي، غبارآلود(سفيد كدر)، سرخ، صاف، سرد، شورهزار، خشن، نرم. لذا مردم هم مانند خاكها نرم، خشن، سفيد، زرد، سرخ، و …. به رنگ خاكهاآفريده شدند17.
پس حيات و هستي، نشانهاي از قدرت بيچون و چراي الهي است و به هيچوجه جنبه مادي ندارد.
پی نوشتها:
15. «طينٍ لازِبٍ».
10. آيات: 59، سوره آل عمران – 37، كهف – 5 حج- 20، روم – 11 فاطر – 67 غافر.
12. آل عمران، 59.
17. نورالثقلين، ج4، ذيل آيه.
16. نهجالبلاغه، خطبه 1، پاراگراف4.
1. علم و دين، ايان باربور، ص 114، ترجمه خرمشاهي. و نظريه تكامل از ديدگاه قرآن.
13. الميزان، محمع البيان، تفسير نمونه ذيل آيه و نورالثقلين، ج4، ص 173.
11. آيات: 2 انعام، 12 اعراف، 61 اسراء، 12 مؤمنون، 7 سجده، 11 صافّات، 71 ص.
14. «لقد خلقنا الإنسان من سلالة من طين».
2. كرسي موريسُن، راز آفرينش انسان، ترجمه محمد سعيدي، مقدمه، چ 1335، ص 3.
3. به نقل كرسي موريسُن، راز آفرينش ، ص 120.
4. دكتر منصور اشرفي، مجله مكتب اسلام، سال 37(1376)، شماره 5.(كلونينگ).
5. كرسي موريسُن، راز آفرينش، ص 67.
6. حشر: 24.
7. ابوتراب نفيسي، انسان شاهكار خلقت، ص 18.
8. اسرار الحِكَم، ج1، ص 265 – 367.
9. اصول كافي، ج1، باب كلياتالتوحيد، ح1.