نشست فعالان در عرصه معلولیت وابسته به دفاتر مراجع معظم تقلید

دوشنبه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۸ به منظور اطلاع‌یابی از پروژه‌های جاری برای معلولان و هماهنگی بیشتر یک جلسه هم‌اندیشی با عنوان “نشست فعالان در عرصه معلولیت وابسته به دفاتر مراجع معظم تقلید” در دفتر فرهنگ معلولین از ساعت ۱۳ الی ۱۵ برگزار شد.
حجت الاسلام آقای سید مهدی سجاد از واحد ناشنوایان مؤسسه مشکات منیر وابسته به دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی؛ حجت الاسلام آقای محمد صادق محسن زاده از مرکز شبکه‌های مجازی وابسته به دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آقای محمد نوری از دفتر فرهنگ معلولین وابسته به دفتر حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی در این نشست حضور داشتند.
حجت الاسلام آقای سجاد به همراه چند نفر از کارشناسان مؤسسه مهرورزان یعنی آقایان ترکاشوند، بهادری، شایسته، فراهانی و محمودی در این جلسه حضور داشتند.
این جلسه صرفاً در قلمرو موضوعات و مباحث معلولیت‌ها و معلولین بود و قرار است هر چند ماه یکبار تداوم داشته باشد.

در آغاز آقای محمد نوری ضمن خیر مقدم به میهمانان شرایط و وضعیت کنونی را شرح داد و گفت: «معلولان ایران از حوزویان انتظار دارند حداقل فرهنگ دینی را تبیین کنند و در اختیار آنان قرار دهند. عامه معلولان اعم از زن و مرد در شهرهای مختلف، حداقل ده درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و نیاز به احکام، اخلاق، خوراک و غذای معنوی، پاسخگویی به شبهات کلامی و اطلاعات تاریخی درباره پیامبر و امامان دارند.
از طرف دیگر نخبگان معلولین مثل دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، فیلم‌سازان و هنرمندان دارای معلولیت هم نیازهای خاص خود را دارند. دانشجوی نابینایی که در رشته حقوق تحصیل می‌کند و پایان‌نامه‌اش را درباره موضوعات اسلامی گرفته مثلاً می‌خواهد حقوق نابینایان را در دوره رسول اکرم(ص) بررسی کند نیاز به مشاوره و نیاز به منبع داد. دانشجوی ناشنوایی که می‌خواهد درباره دیدگاه اسلام درباره هنر آناتومی تحقیق کند، منبع و اطلاعات می‌خواهد، و هزاران نوع اطلاعات دیگر. هر ماه به طور میانگین یکصد درخواست برای مشاوره و اطلاعات و منبع از دفتر فرهنگ معلولین می‌شود.
آیا این افراد به کلیسا یا به دانشگاهیان مراجعه کنند یا طبیعتاً کارشناسان دینی در حوزه هستند و باید به حوزه مراجعه کنند.
کلیسا در هر زمینه مثل تبیلغات آموزش مبلغ، مشاوره، پاسخ به شبهات، آماده‌سازی منابع پژوهشی در یکصد سال اخیر کار کرده است.
از طرف دیگر کلیسا افراد دارای معلولیت را جذب می‌کند و آموزش می‌دهد و برای تبلیغ یا دیگر امور ترویجی از آنها استفاده می کند. اما حوزه‌های علمیه شیعه…

به هر حال به درخواست آقایان محسن‌زاده و سجاد قرار شد جلسه‌ای داشته باشیم و ظرفیت‌ها را بررسی کنیم و کارهایی که اولویت زیادتر دارند را به کمک هم انجام دهیم. این اولین جلسه است و اگر اجازه دهید اول معارفه‌ای داشته باشیم و هر شخص خودش و کارهایش را معرفی کند.»

در ادامه افراد پروژه‌ها و فعالیت های خود را معرفی کردند. سپس قرار شد هر شخص طرح و برنامه‌ای برای ادامه دارد، بگوید. طرح‌ها گفته‌ها و جمع‌بندی نهایی این شد که:
هر یک از سه مرکزی که در این نشست حضور دارند، اولویت‌ها و نیازهای معلولان را شناسایی و طرحی مکتوب عرضه کنند. آنگاه این طرح‌ها تجمیع و طرح جامعی آماده شود که گویای این محورها است:
۱- هر مرکز چه کارهایی در یک سال آینده می‌تواند برای معلولان انجام دهد مثلاً آقای محسن‌زاده گفت می‌توانیم فیلم‌هایی در جهت گسترش آگاهی‌های دینی آنها بسازیم یا محمد نوری گفت می‌توانیم کتاب‌هایی برای آنان چاپ کنیم و آقای سجاد گفت می‌توانیم جلسات توجیهی و معرفتی و اخلاقی برای ناشنوایان برگزار کنیم.
۲- بامسئولین حوزه و نیز مسئولین کشوری و رؤسای دفاتر مراجع ملاقات‌هایی انجام پذیرد و طرح جامع به آنان اطلاع رسانی شود.
۳- قرار شد ظرف یک ماه آینده هر مرکز ارزیابی و تحلیل خود را بیاورد.

            

جستجو