جامعه مدرسین در نگاه امام خامنه ای روحی فداه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بزرگداشت «جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم» اقدام شایسته ئی است در تکریم نیم قرن تلاش مخلصانه ی این نهاد حوزوی مبارک و متشکل از علمای فرزانه و بصیر؛ نهادی که در یکی از سخت ترین دورانهای عمر این حوزه ی عظیم الشأن، بر اثر احساس نیازی مبرم، پایه گذاری شد و در شرایط گوناگون، چه در دوران مرارتبار اختناق و چه در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی، مجاهدت مقدس و دشوار خود را استمرار بخشید.

جامعه ی مدرسین تجسم پنجاه سال تلاش و مجاهدت است.

در سالهای دشوار مبارزه با رژیم طاغوت، صدای رسا و سخن شجاعانه ی حوزه ی قم را بی مهابا به گوش همه رسانید و تهدید و فشار و زندان و تبعید، نتوانست علمای مجاهد این تشکل روحانی را که با امضای صریح خود بیانه های روشنگر این نهاد مقدس را اعتبار می بخشیدند، مردد و به عقب نشینی وادار سازد. پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز حضور اعضای این جامعه در بسیاری از عرصه های سیاسی و جهادی و علمی و تحقیقی، نقش برجسته ی حوزه ی علمیه را در این عرصه ها نمایان ساخت و چهره های برجسته ئی از این مجموعه ی با برکت، در جایگاه والای مرجعیت و دیگر مسئولیت های بزرگ روحانی و سیاسی درخشیدند و بخش عظیمی از ملت ایران، سخن آنان را در امر دین و سیاست همچون حجت شرعی و معتمَد سیاسی، با جان و دل پذیرفتند.

اکنون این مجموعه ی امین، با نیم قرن تجربه ی سیاسی و انقلابی، با نیازهای تازه و عرصه های نوین روبرو است.

روحیه تلاش و ابتکار و اقدام شجاعانه در همه ی عرصه ها، همراه با اخلاص و صفایی که همواره در آن آشکار بوده است، خواهد توانست گامهای این رهرو پنجاه ساله را باز هم استوار تر سازد.

امروز نیروهای جوان و فاضل که ثمرات شجره ی طیبه ی حوزه ی علمیه اند، چشم به افقهای دور دست دوخته اند. هدفها دست یافتنی و همّتها بس بلند و استوار است.

فرصت و امید، سرمایه های خدادادی است که جهاد دشوار ملت ایران، لیاقت دریافت آن از فیض الهی را به این ملت بزرگ عطا کرده است. هنر بزرگِ بزرگان و پیش کسوتان حوزه و از جمله، نهادِ کهن و ریشه دار جامعه ی مدرسین، در آن است که از این سرمایه گرانقدر، بیشترین بهره مندی را نصیب جریان دینی و انقلابی در این میهن خدایی کند. و با داشته های امروز، فردایی روشنتر را تدارک ببینند و سخن و وعده الهی را تحقق بخشند که فرمود: أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء، تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا…

والسلام علیکم و رحمه الله

سیّدعلی خامنه ای

25 بهمن

جستجو