استفتائات امام خامنه اي روحي فداه – روزه (6)

9. کفاره­ ی افطار قضای ماه رمضان

کسی که قضای روزه­ی ماه رمضان را گرفته جایز نیست بعد از ظهر روزه را باطل کند و اگر عمداً چنین کاری را انجام دهد باید کفاره بپردازد. (اجوبة الاستفتاءات، س 805)

 

توجه

· کسی که روزه­ی قضای ماه رمضان را به جا می­آورد می­تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند، به شرط اینکه وقت برای قضای روزه تنگ نباشد، اما اگر وقت، تنگ باشد مثلاً پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده افطار پیش از ظهر (همچون افطار بعد از ظهر) برای او به احتیاط (واجب) جایز نیست، هر چند اگر افطار کند کفاره ندارد. (اجوبة الاستفتاءات، س 805 و استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م 87)

· اگر کسی برای گرفتن روزه­ی قضای ماه رمضان اجیر شود و بعد از زوال افطار کند کفاره بر او واجب نیست. (اجوبة الاستفتاءات، س 809)

2. مقدار کفاره

کفاره­ی افطار قضای ماه رمضان عبارت است از غذا دادن به ده فقیرو اگر نمی­تواند واجب است سه روز روزه بگیرد. (اجوبة الاستفتاءات، س 805 و استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م 72)

10. کفاره­ی تأخیر

1. وجوب کفاره و مورد آن

کسی که روزه­ی ماه رمضان را به واسطه­ی عذری نگیرد و تا رمضان آینده هم به خاطر سهل­انگاری و بدون عذر قضای آن را به جا نیاورد باید بعداً روزه را قضا کند و برای هر روز کفاره­ی تأخیر بدهد، اما اگر قضای روزه­یم اه رمضان را به علت استمرار عذری که مانع روزه گرفتن است، مانند مسافرت تا ماه رمضان سال آینده به تأخیر اندازد قضای روزه­هایی که از او فوت شده کافی است و واجب نیست کفاره بدهد، هر چند احتیاط (مستحب) در جمع بین قضا و کفاره است. ناگفته نماند در خصوص بیماری، توضیحی وجود دارد که خواهد آمد. (اجوبة الاستفتاءات، س 736و803و810 و استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م 89و90)

توجه

· کفاره­ی تأخیر قضای ر وزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجب آن ساقط نمی­شود، بنابراین اگر شخصی به خاطر جهل به وجوب قضای روزه تا قبل از ماه رمضان سال آینده قضای روزه­هایش را به تأخیر اندازد باید برای هر روزه کفاره­ی تأخیر بدهد. (اجوبة الاستفتاءات، س 813)

· کفاره­ی تأخیر قضای روزه­ی ماه رمضان – هر چند به مدت چند سال هم تأخیر افتاده باشد – یک­بار واجب است و با گذشت سال­ها متعدد نمی­شود، بنابراین اگر قضای روزه­ی ماه رمضان را چند سال به تأخیر اندازد باید قضا را به جا آورد و برای هر روز یک کفاره­ی تأخیر بدهد. (اجوبة الاستفتاءات، س 803 و استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م 91)

2. مقدار کفاره

کفاره­ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. (اجوبة الاستفتاءات، س 803و 810)

توجه

· کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد می­تواند کفاره­ی چند روز را به یک فقیر بدهد. (استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م92)

11. فدیه

1-موارد فدیه

1. مرد و زن پیر که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد.

2. کسی که مبتلا به بیماری استسقا است یعنی زیاد تشنه می­شود و روزه برای او مشقت دارد.

3. زن باردار که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد.

4. زن شیرده که شیر او کم است و روزه برای بچه­یی که شیر می­دهد ضرر دارد.

5. فرد بیمار که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا می­کند.

  1. زن بارداری که خوف از ضرر روزه بر جنین خود دارد باید روزه­اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. (اجوبة الاستفتاءات، س 803و806)
  2. زن شیردهی که به دلیل کم یا خشک شدن شیرش بر اثر روزه، خوف ضرر بر طفل خود دارد باید روزه­اش را افطار کند و برای هر روزی فدیه بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد. (اجوبة الاستفتاءات، س 747)
  3. بیماری که به واسطه­ی بیماری، روزه­ی ماه رمضان را نگرفته و بیماریش تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرده است، قضای روزه­هایی را که نگرفته واجب نیست، فقط باید برای هر روز فدیه بپردازد. (اجوبة الاستفتاءات، س 749و 752 و استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م 88)

توجه

· زنی که به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و به جهت ادامه­ی بیماری قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست فدیه بر خود او واجب است و چیزی بر عهده­­ی شوهرش نیست. (اجوبة الاستفتاءات، س 804)

· زنی که در دو سال متوالی باردار بوده وبه دلیل عذر شرعی، روزه­ی ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است. بلی اگر عذر او در خوردن روزه، خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده باید علاوه بر قضا، برای هر روزی فدیه هم بپردازد و چنانچه قضا را بعد از رمضان، تا ماه رمضان سال بعد بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته علاوه بر قضا و فدیه، کفاره­ی تأخیر هم بر او واجب است. (اجوبة الاستفتاءات، س 806)

2. مقدار فدیه

مقدار فدیه همان مقدار کفاره­ی تأخیر است یعنی یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. (اجوبة الاستفتاءات، س 747و 752و806)

یک نکته در ارتباط با کفاره

· اگر نذر کند که روز معینی را روزه بگیرد، چنانچه در آن روز عمداً روزه نگیرد یا روزه­اش را باطل کند باید کفاره بدهد. (استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م66)

توجه

· کفاره­ی نذر همان کفاره­ی قسم است که در جای خود گفته خواهد شد. (استفتا از دفتر معظم له، باب روزه، م66)


جستجو