نماز جماعت

«وَأَقيِمُوا الصَّلَوةَ وَ اتُوالزَّكوةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ»(2) و نماز را بپا داريد و زكوة را ادا كنيد و همراه ركوع كنندگان، ركوع نمائيد.

اين آيه كريمه به نماز جماعت اشاره دارد و از ميان تمام افعال نماز ركوع را بيان كرده و اين وجه تمايز نماز مسلمانان و يهود را مى‏رساند، زيرا نماز يهود ركوع نداشته است.

 

و قرآن كريم مى‏فرمايد: نماز را بپاى داريد، يعنى چنان كنيد كه آئين نماز در جامعه انسانى بر پا شود و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بيايند. و علاوه بر امر به اقامه نماز،نكته ديگر

 


1- ترجمه خصال صدوق، ج 2، ص 184.

2- سوره بقره آيه 43.

(91)


كه در آيه وجود دارد، اينكه: نماز را با حضور قلب در پيشگاه خدا به جاى آوريد و روح و جان خود را از نماز متأثر سازيد.

در زمان رسول خدا، گروهى بودند كه نماز در مسجد را ترك كرده و به جاى نمى‏آوردند.

رسول خدافرمودند: قومى كه خوانده مى‏شوند، به سوى جماعت و دعوت را اجابت نمى‏كنند، امر مى‏شود به هيزم كه در بهاى منازلشان را بگيرد، پس شعله‏ور مى‏شود آتش بر آنها و مى‏سوزاند خانه‏هايشان را با آنها(1).

نظم در صفوف نماز جماعت

شيخ و رام، در كتاب «تنبيه الخواطر» از «نعمان» نقل كرده كه رسول خدا، صفهاى نماز ما را چنان صاف و منظم مى‏كرد، كه مانند چوبهاى تير، هيچگونه كجى در آن ديده نمى‏شد و چنان مورد توجه‏اش بود كه، روزى به مسجد تشريف آورد و به نماز ايستاد، چون خواست تكبيرة‏الاحرام بگويد، متوجه شد كه مردى سينه‏اش جلوتر از سايرين است. فرمود: بندگان خدا صفوف خود را منظم كنيد وگرنه ميان دلهايتان اختلاف خواهد افتاد و نيز در همان كتاب از ابن مسعود نقل شده كه گفت: رسول خدادست به شانه‏هاى ما مى‏گذاشت و مى‏فرمود: منظم و صاف بايستيد و گرنه دلهايتان مختلف خواهد شد(2).


1- ميزان الحكمه، ج 5، ص 410.

2- السنن النبى(ص) 267.(92)


چگونگى برپايى نماز جماعت

امام علىدر نامه خود به مالك اشتر مى‏نويسد: «اِذَا قُمْتَ فِى صَلَاتِكَ لِلنَّاسِ، فِلاَ تَكُونَنَّ مُنْفَرّا وَ لاَ مُضِيعا فَاِنَّ فِى النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةْ وَ لَهُ الْحَاجَةَ وَ قَدْ سَألْتُ رَسُولَ اللّهِ صَلَى‏اللّهُ عَلَيهِ وَالِهِ وَسَلّم حِيَن وَجَّهْنِى اِلى الْيَمَنَ كَيْفَ أُصِلِّى بِهِمْ»؟ فَقَالَ: «صَلِّ بِهِمْ كَصَلَاةِ أضْعَفِهِمْ وَكُنْ بِالمُؤمِنِينَ رَحيِما(1)» هنگامى كه نماز به جماعت مى‏خوانى، نه با طولانى كردن نماز، مردم را پراكنده كن و نه آن كه، آن را تباه سازى، زيرا در ميان مردم بيمار و يا صاحب حاجتى وجود دارد، آنگاه كه پيامبر مرا به يمن فرستاد از او پرسيدم، با مردم چگونه نماز بخوانم؟ فرمود: در حدّ ناتوان‏ترين مردم نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش، همچنين آن حضرت در نامه خود به فرمانداران اعزامى خويش مى‏نويسد: «صَلّوُابِهِمْ صَلاَةَ أَضْعَفِهِمْ وَ لاَ تَكُونُوا فِتَّانيِنَ» نماز جماعت را در حد ناتوان آنان بگذاريد و فتنه‏گر مباشيد(2).


جستجو