نشانه خردمند

نمازگزاردن نشانه خردمند بودن است

قرآن كريم يكى از صفات صاحبان خرد و انديشه را بر پا داشتن نماز دانسته و مى‏فرمايد «وَالّذيِنَ صَبَرُوابْتِغَاءَ وَجْهِ رِبّهِمْ وَ أقامُوالصَّلوةَ وَ اَنْفِقُوا مِمَّارَزَقْنهُمْ سِرّا وَ عَلانَيِةً وَيَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أوُلئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ(1)» آنها كه به خاطر ذات پاك پرودگارشان شكيبائى مى‏كنند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به آنها روزى داده‏ايم در پنهان و آشكار انفاق مى‏كنند و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏برند، پايان نيك سراى ديگر، از آن آنها مى‏باشد.

نماز يكى از مصاديق وفاء به عهدالله و مصداق بارزى براى پيوندهاى الهى و از مصاديق صبر و استقامت است. با نمازانسان هر صبح و شام رابطه و پيوند خود را با خدا تجديد مى‏كند، با او به راز و نياز بر مى‏خيزد و به ياد عظمت او و مسئوليتهاى خويش مى‏افتد و با اين عمل گرد و غبار و زنگار گناه را از دل و جان مى‏شويد و اين مهم با بر پا داشتن نماز ميّسر است، يعنى مواظب باشند، نماز آنان قضا نشود و به اجزا و شرايط آن خللى وارد نساخته و آن را ترك ننموده و آن را ضايع نسازند.


1- سوره رعد آيه 22.

(49)


نماز نشانه ثبوت قدم و اطاعت از رهبرى

در آيه كريمه كه حكم تغيير قبله را بيان مى‏كند(1)مراد از اين تغيير را اينگونه بيان كرده، كه چه كسى از پيامبر پيروى مى‏كند و چه كسى نمى‏كند.

«عَنْ عَلِى بْنِ‏الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَاالسَّلَامُ فِى جَوَابِ السَّائِلِ مَسْأَلَةٌ مِنْ حُدُودِ الصَّلَاةِ، قَالَ وَ مَا سَبَبَ قَبُولِهَا؟ قَالَ عَلَيْه‏السَّلَامُ: وِ لا يَتُنَا وَ الْبَرَأَةُ مِنْ اَعْدَائِنَا» امام‏زين‏العابديندر جواب سؤال كننده‏اى كه از حدود نماز سؤال مى‏كرد و پرسيد سبب قبول نماز چيست؟ فرمود: ولايت ما و بيزارى از دشمنان ما. ولايتى كه موجب قبول نماز و ديگر اعمال است، هم ولايت در محبت و دوستى است و هم ولايت به معناى خلافت و امانت و گردن نهادن به حكم و فرمان امام و حاكم و هم ولايت در نصرت و يارى است.

امام صادقبه يكى از اصحاب خود به نام «ميسّر» فرمودند: اى ميسّر كدامين نقطه زمين از همه نقاط آن شريفتر است؟ عرض داشت، خدا و رسول خدا داناتر است. حضرت فرمودند: بين ركن و مقام (مسجدالحرام) روضه‏اى از روضه‏هاى بهشتى است و ميان قبر و منبر پيامبر(در مسجد النبى) روضه‏اى از روضه‏هاى بهشتى است، اگر خداوند به كسى عمر طولانى عطا فرمايد و او هزار سال در ميان ركن و مقام و در ميان قبر و منبر رسول خدا، خدا را پرستش كند، آنگاه در بسترش مظلومانه كشته شود، ولى خدا را بدون ولايت ما ملاقات كند، بر خداوند شايسته است كه او را به روى دماغش، در آتش افكند(2)».


1- «و ما جلعنا القبلة التى كتب عليها الا لنعلم من يتبع الرسول ممن ينفلب على عقبيه و ان كانت لكبيرة الاعلى الذين هدى الله» ما آن قبله‏اى كه قبلاً بر آن بوديد تنها براى اين قرار داديم. افرادى كه از پيامبر پيروى مى‏كنند از آنها كه به جاهليت باز مى‏گردند مشخص مى‏شود اگر چه اين جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدايت كرده دشوار بود. «سوره بقره آيه 143».

2- وسائل الشيعه، جلد 1، ص 94.

(50)


بر اساس روايات فراوانى كه از امامان معصوم عليهم السلام رسيده، روح و حقيقت نماز، اعتقاد به ولايت اميرالمؤمنين علىو اولاد طاهرين او مى‏باشد كه براى مطالعه بيشتر مى‏توانيد به كتاب بحارالانوار جلد 24 صفحات 286 تا 304 مراجعه فرمائيد.

نماز نشانه عدالت اقتصادى

«اِنَّ الَّذِينَ اَمَنُوا وَ عَمِلُو الصَّالِحاتِ وَ اَقَامُوا الصَّلوةَ ؤَاتُوالزَّكوةَ لَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبَّهِمْ وَ لَاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَاهُمْ يَحْزَنُونَ(1)» كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادند. و نماز را بر پا داشته و زكوة پرداختند اجر و مزدشان نزد پروردگارشان محفوظ و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگينند.

قبل از آيه شريفه قرآن كريم در مورد ربا خواران به بحث پرداخته و اشاره مى‏كند كه آنان با اين عمل ننگينشان تعادل اقتصادى مسلمين را بر هم مى‏زنند.

در برابر اين دسته، گروه ديگرى هستند كه در پرتو ايمانشان علاوه بر ارتباط با پروردگار و اقامه نماز با پرداخت زكوة به كمك و حمايت از نيازمندان مى‏پردازند و موجبات عدالت اقتصادى را فراهم مى‏آورند.

نماز را نيكان اقامه مى‏كنند

در آيه كريمه صد و هفتاد و هفت سوره مباركه بقره به شش خصوصيت از افراد نيك اشاره كرده و يكى از خصوصيات آنها را بر پاداشتن نماز مى‏داند، نمازى كه اگر با شرايط و حدودش و با اخلاص و خضوع انجام گيرد، انسان را از هر گناه و معصيتى باز مى‏دارد و به هر خير و سعادتى تشويق مى‏كند.


1- سوره بقره آيه 277.

(51)


لذا مى‏فرمايد: نيكى آن نيست كه روى خود را به طرف مشرق كنيد و يا به طرف مغرب، بلكه نيكى براى كسى است كه به خدا و آخرت و ملائكه و كتب آسمانى و پيامبران ايمان داشته باشد و مال خود را با آنكه دوستش مى‏دارد، به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و راه‏ماندگان و فقيران و بردگان بدهد و نماز را بپا دارد و زكات بدهد، نيكوكاران كسانى هستند كه به عهد خود وقتى عهدى مى‏بندند وفا مى‏كنند و از فقر و بيمارى و جنگ، خويشتن‏دار هستند، ايشان راست‏گويان و تقوى پيشه‏گانند.

مراقبت از نماز نشانه ايمان

«وَالَّذِين يُؤمِنُونَ بِاْلَاخِرةِ يُؤمِنُونَِ بِهِ وَهُمْ عَلى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ(1)» آنها كه به آخرت ايمان دارند و به آن ايمان مى‏آورند و مراقب نمازهاى خويش مى‏باشند.

كسانى كه به روز رستاخيز و حساب و پاداش اعمال ايمان دارند، به اين كتاب ايمان خواهند آورد و مراقب نمازهاى خود خواهند بود.

نماز مظهر پيوند با خدا و ارتباط با اوست و به همين دليل از همه عبادات برتر و بالاتر است. علامه طباطبائى(ره) در اين زمينه مى‏فرمايد:

«مراد از محافظت از نماز خشوع و تذللّ و تأثّر باطنى از عظمت پروردگار، در موقع ايستادن در مقام عبوديت اوست، ولى ديگر مفّسران آن را محافظت بر اوقات نماز دانسته‏اند(2)».

نماز نشانه جامعه سالم

قرآن كريم در اين زمينه مى‏فرمايد:


1- سوره انعام آيه 92.

2- الميزان، ج 7، ص 389.

(52)


«اَلَّذِينَ اِنْ مَكَّنا هُمْ فِى‏الْاَرْضِ أقامُوا الصَّلوةَ وَ اتُواالزَّكَوةِ وَ اَمَروُابِاْلمَعْروُفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عقِبَةُ الْأُمُورِ(1)» ياران خدا كسانى هستند كه هر گاه در زمين به آنان قدرت بخشيديم، نماز را بر پا مى‏دارند و زكوة را اداء كرده و امر به معروف و نهى از منكر مى‏نمايند و پايان همه كارها از آن خداست.

مؤمنان حقيقى كسانى هستند كه پيروزيها و موفقيتها را نردبانى براى ساختن خويش و جامعه قرار مى‏دهند.

آنها پس از قدرت يافتن، ارتباطشان را بوسيله نماز با خدا محكم مى‏كنند و بوسيله زكوة با جامعه و با امر به معروف و نهى از منكر يك جامعه سالم را مى‏سازند.

مؤمنين اگر در زمين تمكّن و قدرت پيدا كنند و در انتخاب نوع زندگى آزاد باشند، زندگى صالح را انتخاب كرده و جامعه‏اى صالح بوجود مى‏آورند، كه در آن جامعه نماز به پا داشته و زكوة داده مى‏شود و امر به معروف و نهى از منكر انجام مى‏گيرد.

نماز با خشوع نشانه رستگارى

«قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ الَّذِينَهُمْ فِى صَلواتِهِمْ خَاشِعُونَ(2)» مؤمنان رستگار شوند، آنها كه در نمازشان خشوع دارند.

خشوع به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است، كه در برابر شخص بزرگ يا حقيقت مهمى در انسان پيدا شده و آثارش در بدن ظاهر مى‏گردد و آنچنان حالت توجه به پروردگار در ايشان پيدا مى‏شود كه از غير او جدا گشته و به او مى‏پيوندند، چنان غرق حالت تفكر و حضور و راز و نياز با پروردگار مى‏شوند كه بر تمام ذرات وجودشان اثر مى‏گذارد.

خداوند متعال خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده است، پس هر كس در نماز


1- سوره حج آيه، 41.

2- سوره مؤمنون آيه 2.

(53)


خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدس حق از زمره اهل ايمان خارج است.

خشوع به معناى تأثير خاصى است كه به افراد مقهور دست مى‏دهد، افرادى كه در برابر سلطانى قاهر قرار گرفته‏اند، به طورى كه تمام توجه آنان به او معطوف گشته و از جاى ديگر قطع مى‏شود و ظاهرا حالتى است درونى كه با نوعى عنايت به اعضاء و جوارح نيز نسبت داده مى‏شود. مانند كلام رسول خدا صلى‏الله عليه واله وسلم در مورد شخصى كه در نماز با ريش خود بازى مى‏كرد. حضرت فرمود: اگر دلش داراى خشوع مى‏شد(1)[چنين نمى‏كرد]

نماز توجه كسى است كه جز فقر و ذلّت به درگاه عظمت و كبريائى و منبع عزّت الهى چيزى ندارد و لازمه چنين توجهى اين است كه نمازگزار، متوجه به چنين مقامى، مستغرق در ذلّت و خوارى گشته و دلش را از هر چيزى كه او را از قصد و هدفش باز مى‏دارد، جدا كند، پس اگر ايمان نمازگزار، ايمان صادقى باشد، او را از هر كار ديگرى باز مى‏دارد.

نماز نشانه خلوص در شريعت

قرآن كريم مى‏فرمايد: «وَ مَا أُمِرُوا اِلاَّلِيَعْبُدُ وااللَّهَ مُخْلِصيِنَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ و يُقيِمُوا الصَّلوةَ وَ يُؤتُوا الزَّكوةَ وَ ذَالِكَ دِينُ القَيِمَةِ(2)».

به اهل كتاب و مشركان دستورى داده نشده بود، جز اينكه خدا را با كمال اخلاص پرستش كنند و از شرك به توحيد باز گردند، نماز بر پا دارند و زكوة را پرداخت كنند و اين است آئين مستقيم و صحيح و پايدار.

توحيد خالص و نماز و زكوة از اصول ثابت و پا بر جاى همه اديان است، بلكه مى‏توان گفت اينها در متن فطرت آدمى قرار دارد. «ذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» در آيه شريفه اشاره به همين معنا دارد.


1- مجمع البيان، ج 7، ص 99.

2- سوره بيّنه آيه 5

(54)


جستجو