خواص درمانی انار:خشم شیطان،نورانیت قلب،حیات قلب،فروغ وروشنی نفس،مقابله با وسواس، اعتدال طبع،گواراشدن غذا،فرو نشاندن تلخه قبل وبعد حجامت،

مهتر میوه ها

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
انار، مهتر همه میوه هاست و هر کس یک انار بخورد، چهل روز، شیطان خویش را به خشم می آورد.( المحاسن: ج 2 ص 359 ح 2249.)
امام صادق (علیه السلام):
میوه، صد و بیست گونه است و مهتر همه آنها، انار است.( الکافی: ج 6 ص 352 ح 2.)

خواص انار

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
هر کس اناری را کامل بخورد، خداوند قلب او را چهل شب، نورانی می دارد.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 371 ح 1224.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
انار بخورید؛ زیرا هیچ دانه ای از آن در معده جای نمی گیرد، مگر این که چهل روز، قلب را نورانی می سازد و شیطان را برون می راند.( عیون أخبار الرضا (علیه السلام): ج 2 ص 35 ح 80.)
امام علی (علیه السلام):
در هر دانه انار، چون در معده جای می گیرد، حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد، چهل شب، بیمار (زمینگیر) می کند.( الخصال: ص 636 ح 10.)
امام صادق (علیه السلام):
چهار چیز، طبع را اعتدال می بخشد: انار سورانی،( سورانی، منسوب است به سورا: جایی در عراق در سرزمین بابل و نزدیک حله. ابراهیم بن نصر سورانی به همین جا نسبت داده می شود (معجم البلدان: ج 3 ص 278).) خرمای نارس پخته شده، بنفشه، و کاسنی.( الخصال: ص 249 ح 113.)
امام صادق (علیه السلام):
هر کس در هنگام خفتن، یک انار بخورد، تا صبح، جانش در امان می سازد.( طب الائمة (علیهم السلام): ص 134.)
امام صادق (علیه السلام):
بر شما باد انار؛ چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد، مگر این که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی خورد، مگر این که غذا را بر وی گوارا می سازد.( الکافی: ج 6 ص 352 ح 1.)
امام صادق (علیه السلام):
هر کس انار بخورد، انار، شیطان وسوسه را از او دور می سازد.( المحاسن: ج 2 ص 359 ح 2247.)
امام صادق (علیه السلام):
هر کس یک دانه از انار بخورد، آن یک دانه، شیطان وسوسه را تا چهل روز، بیمار (زمینگیر) می سازد.( الکافی: ج 6 ص 353 ح 8.)
مکارم الاخلاق:
به نقل از زید شحام -: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که حجامتگری را طلبید. پس به او گفت: ابزارهای حجامت خود را بشوی و بیاویز و آن گاه، اناری طلبید و خورد.
چون حجامت را نیز به پایان برد، اناری دیگر طلبید و خورد و فرمود: این کار، تلخه را فرو می نشاند.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 170 ح 494.)
الکافی:
به نقل از یزید بن عبدالملک نوفلی -: بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم، در حالی که اناری در دست داشت. فرمود: ای معتب! یک انار هم به این مرد بده؛ چرا که در (خوردن) هیچ چیز، کسی با من شریک نشده است که برایم ناخوشایندتر از شریک شدن در (خوردن) انار باشد.
سپس، حجامت کرد و به من فرمود که حجامت کنم. من هم حجامت کردم. آن گاه، اناری دیگر خواست و پس از آن فرمود: ای یزید! هر مومنی که انار بخورد و آن را تمام کند، خداوند (عزوجل) تا چهل پگاه، شیطان را از (آسیب رسانی به) فروغ دل او دور می سازد؛( علامه مجلسی در این باره می گوید: از فروغ دل او (عین انارة قلبه، یعنی آن که (خداوند، شیطان را) از زیان رساندن به روشنگری دل (یا از باز داشتن دل از روشنگری و اخلال رساندن به آن (دور می سازد) هم گفته شده است: مقصود، آن است که دور شدن شیطان تحاصل فروغ دل است؛ یعنی خداوند، دل او را روشن می کند تا شیطان از آن برون رود. این وجه را نمی توان بعید ندانست. در بیشتر نسخه های مکارم الاخلاق، این عبارت با اثاره (با ثاء) نقل شده که به معنای برانگیختن است و خود، به وسوسه باز می گردد (بحارالانوار: ج 66 ص 162).) و هر کس سه انار بخورد، خداوند (عزوجل) تا صد روز، شیطان را از (آسیب رسانی به) فروغ دل او دور می سازد و هر کس سه انار بخورد، خداوند (عزوجل) تا یک سال، شیطان را از (آسیب رساندن به) فروغ دل او دور می سازد و هر کس خداوند، شیطان را برای یک سال از (آسیب رساندن به) فروغ دل او دور سازد، گناه نمی کند و هر کس گناه نکند، به بهشت در می آید.( الکافی: ج 6 ص 353 ح، مکارم الاخلاق: ج 1 ص 370 ح 1220.)
امام کاظم (علیه السلام):
هر کس روز جمعه یک انار بخورد، آن انار، دل او را تا چهل پگاه، نورانی می دارد؛ اگر دو انار بخورد، تا هشتاد روز؛ و اگر سه انار بخورد، تا صد و بیست روز؛ و نیز وسوسه شیطان از او دور می شود و هر کس وسوسه شیطان از او دور شود، خداوند (عزوجل) را نافرمانی نمی کند و هر کس خداوند را نافرمانی نکند، خدای او را به بهشت در می آورد.( الکافی: ج 6 ص 355 ح 16.)
امام کاظم (علیه السلام):
از جمله چیزهایی که آدم به (فرزندش) هبةالله سفارش کرد، این بود که به وی فرمود: بر تو باد انار؛ چرا که اگر گرسنه باشی و آن را بخوری، بسنده ات کند، و اگر در حالی که سیری، آن را بخوری، غذا را بر تو گوارا می سازد.( الکافی: ج 6 ص 352 ح 4.)

جستجو