مالک اشتر در خطبه ای می گوید : خداوند…

مالک اشتر در خطبه ای می گوید : خداوند محمد صلی الله علیه و آله و سلم   را به عنوان بشارت و بیم دهنده برانگیخت … ثـُمّ استخلـَفَ علیَ الناسِ أبا بـَکرٍ فسارَ بسیرَتهِ ، وَاستـَنّ بسـُنتهِ ، و استخلفَ أبو بکر عـُمر فـَاستنّ بِمثلِ تلکَ السنـّه» یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم   ابوبکر را خلیفه خود ساخت و ابوبکر به شیوه ی پیامبر رفتار کرد و ابوبکر عمر را به خلافت برگزید و او به شیوه ی پیشین عمل کرد. مالک اشتر ابوبکر را می ستاید ولی شیعیان از او انتقاد می کنند؟!
پاسخ:
روشن ترین گواه بر ساختگی بودن این خطبه آن است که : هیچ کس نگفته است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم   ابوبکر را خلیفه کرد، زیرا شیعیان می گویند پیامبر علی را به خلافت برگزید و اهل سنت می گویند: پیامبر پس از خود، کسی را تعیین نکرد. پس جناب مالک اشتر چگونه در انظار عمومی چنین اندیشه ی دروغی را که از احدی نقل نشده، مطرح می کند! گذشته از این ، اگر این خطبه را بپذیریم ، یکی از اصول اهل سنت فرو می ریزد که می گویند خلافت بر اساس انتخاب اهل حل و عقد است . در حالی که ابوبکر به وسیله ی پیامبر و عمر به وسیله ی ابوبکر انتخاب شدند.
ضمن آنکه اگر واقعاً ابوبکر و عمر طبق سنت پیامبر خدا رفتار کرده اند چرا امام علی پیشنهاد عبدالرحمان بن عوف را در شورای شش نفره برای خلافت نپذیرفت، آن جا که گفت : اگر طبق کتاب خدا و سنت رسول و سیره ابوبکر و عمر عمل کنی خلافت از آن توست. و فرمود تنها طبق کتاب خدا و سنت رسول عمل خواهم کرد؟ !  و اگر سیره ی آنان طبق سیره ی پیامبر بود، چرا عبدالرحمان چنین شرطی را افزود.


جستجو