چرا بايد غسل كرد

چرا براى جنابت بايد غسل كرد

خروج منى اثرش بر روى تمام بدن آشكار مى‏گردد و تمام سلولهاى بدن به دنبال خروج آن در يك حالت سستى مخصوص، فرو مى‏رود.

در بدن دو دسته اعصاب «سمپاتيك و پاراسمپاتيك» فعاليت دارند كه اعصاب سمپاتيك دستگاههاى مختلف بدن را به فعاليت وا مى‏دارند و پاراسمپاتيك فعاليت آنها را كند مى‏كنند، در واقع موجب كار متعادل دستگاههاى بدن مى‏شوند، مسئله «ارگاسم» كه اوج لذت جنسى است و مقارن با خروج منى صورت مى‏گيرد، تعادل بدن را بهم مى‏زند و تماس آب با بدن، مجددا سيستم سمپاتيك را به فعاليت وا مى‏دارد.

علاوه بر بحث علمى، غسل عبادت است و اثرات روحى و روانى و اخلاقى ديگرى نيز دارد و شايد حكمت ديگرى هم داشته باشد كه علم بشرى به آن دست نيافته است.

(108)


حكم طهارتهاى سه گانه غسل، وضو و تيميم در آيه 34 سوره نساء نيز آمده است، ولى اين آيه حكم را روشن‏تر و گوياتر بيان مى‏كند.

مسواك زدن براى نماز

از رسول خداروايت شده كه فرمود: «لَولاَ اَنْ اَشَقَّ عَلَى أمَّتِى لَاَمَرْتَهُمْ بِالسَّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلوةٍ» اگر مايه رنج امتم نبود، دستورشان مى‏دادم كه هنگام هر نماز، مسواك كنند(1).

همچنين از آن حضرت روايت شده كه فرمود: «رِكْعَتَانِ بِسِّوَاكِ اَفْضَلُ مِنْ سَبْعيِنَ رَكْعَةً بِغَيْرِ سِوَاكٍ» دو ركعت نماز با مسواك بهتر از هفتاد ركعت نماز، بدون مسواك است(2).

رضايت خداوند در دعوت به نماز

«وَاذْكُرْ فِى الْكِتَابِ أسْمَعيلَ اِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدْ وَ كَانَ رَسُولاً نَبِيّا وَ كَانَ يَأمُرُ أهْلَهُ بِالَّصَلوةِ وَ الزَّكَوةِ وَ كَانَ عَنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيّا(3)» و در كتاب آسمانى خود، از اسماعيل ياد كن كه او در وعده‏هايش صادق و رسول و پيامبر بزرگى بود، او همواره خانواده خود را به نماز و زكوة دعوت مى‏كرد و همواره مورد رضايت پروردگارش بود، در اينجا مراد از «اهل» خواص از عترت و عشيره و قوم حضرت اسماعيلاست.


1- نهج الفصاحه، حديث 2357

2- نهج الفصاحه حديث 1669.

3- سوره مريم آيه 55.

(109)

 


جستجو