نماز شب:

 


حضرت آيت‏الله العظمى  امام خامنه‏ اى دعوت به نماز توسط مؤمنين را يكى از وظايف آنها دانسته و مى‏فرمائيد: «نماز همين بر زبان راندن كلمات و گزاردن حركاتى معين نيست، آن همه فيض و بركت بر پديد آوردن امواج صوتى و اعمال بدنى، بى آنكه روح ذكر و توبه در سراسر اين كالبد دميده باشد، مترتب نمى‏گردد، اگر چه حداقل تكليف با آن ساقط مى‏گردد، روح نماز ياد خدا و خشوع و حضور در برابر اوست و اين اعمالى كه با تعليم الهى بر مكلف واجب گشته است، بهترين قالب براى آن روح و نزديكترين راه به آن سر منزل مقصود است.

اينك نماز موهبتى بى‏بديل و سرچشمه فيض لايزال در اختيار ماست، كه با آن نخست از خويش و سپس از هر آنكه به او مهر مى‏ورزيم، انسان صالح بسازيم، اين دروازه‏اى است، گشاده به عرصه پهناور و مصفا، دريغ است كه آدمى عمرى در جوار بهشت مصفائى بگذراند و سرى به آن نكشد و عزيزان خود را بدان سوق ندهد(1)».

نماز شب انسان را به مقام محمود مى‏رساند

«وَ مِنَ الْلَيْلِ فَتَهَجَّدَ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسَى اَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاما مَحْمُودا»(2) پاسى از شب را از خواب برخيز و قرآن و نماز بخوان، اين يك وظيفه براى توست تا پروردگارت تو را به مقامى در خور ستايش برانگيزد.

نماز شب بر پيامبرواجب بوده و مقام محمود همان مقام شفاعت كبرى است، كه آن حضرت از بزرگترين شفيعان در عالم ديگر است و آنها كه شايسته شفاعت باشند، مشمول اين شفاعت بزرگ خواهند بود.


1- از پيام مقام معظم رهبرى به سومين اجلاسيه سراسرى نماز.

2- سوره اسراء آيه 79.

(110)


قرآن كريم يكى از نشانه‏ هاى اهل بهشت را سحرخيزى دانسته و مى‏فرمايد: «اَلصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقَانِتيِنَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمَسْتَغْفِرينَ بِالْأَسْحَارِ(1)» آنان صابران و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرگاهانند و همين متقين را اهل بهشت دانسته و يكى از نشانه‏هاى تقوى را استغفار در سحر مى‏داند و در اين زمينه مى‏فرمايد:

«اِنَّ لِلْمُتَّقيِنَ فِى‏جَنّاتٍ وَ عُيُونٍ اخِذِينَ مَا اتهُمُ رَبُّهُمْ اِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنيِنَ كَانُوا قَلِيلاً مِن الْلَيْلِ مَا يَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرونَ(2)» آن روز با تقوايان همه در بهشت بر لب چشمه‏هاى آب غنوده‏اند، همان نعمتها كه خدا به آنها عطا كند، فراگيرند، چرا كه در دنيا مردمى نيكوكار بودند و از شب اندكى را به خواب رفته و سحرگاهان از درگاه خدا طلب آمرزش و مغفرت مى‏كنند و در مورد مؤمنين واقعى مى‏فرمايد:

«تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رِبَّهُمْ خَوْفا وَ طَمَعا وَ مِمَّارَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِمَا كَانُوا يُعْمَلوُنَ(3)» شبها پهلو از بستر خواب حركت دهند و در دل شب با بيم و اميد و ناله و اشتياق در نماز شب خداى خود را بخوانند و از آنچه روزى، آنها كرديم به مسكينان انفاق كنند.

خداى متعال رسولش را امر به نماز شب مى‏كند، بدينگونه كه نماز شب را به نماز صبح متصل سازد. «وَ مِنَ الْلَيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ اِدْبَارَ النَّجُومِ(4)» اى رسول! شبانگاه را پاره‏اى به تسبيح خدا بپرداز و هنگام فرو رفتن ستارگان هنگام نماز صبح، تسبيح خداگو.


1- سوره آل عمران آيه 17.

2- الذاريات آيه 18-14.

3- سوره سجده آيه 16.

4- سوره طور آيه 49.

(111)


چرا اينقدر روى نماز شب تأكيد شده

قرآن كريم در اين زمينه مى‏فرمايد: «اِنَّ نَاشِئَةَ الْلَّيْلِ هِىَّ اَشَدُّ وَطْا وَ أَقْوُمُ قِيلاً(1)» نماز شب بهترين شاهد اخلاص و دعوى صدق ايمان است.

در كلام معصومين عليهم السلام آمده است، كه: «ناشِئَة الْلِّيلِ، هِىَ الْقِيامُ فِى آخَرِ الْلَيْلِ(2)».

سحرخيزى و اقامه نماز شب در آخر شب مى‏باشد و اين نماز شب است كه به انسان شرافت مى‏بخشد «شَرَفُ الْمُؤمِنِ صَلاتُهُ بِالْلَيْلِ(3)» شرافت مؤمن در نماز شب است و همچنين در حديث ديگرى رسول خدابه جبرئيل فرمود: موعظه كن مرا:

گفت: اى محمد عيش كن هر چه مى‏خواهى زيرا تو مردنى هستى و دوست داشته باش هر چه را مى‏خواهى، زيرا كه از آن جدا خواهى شد و عمل كن آنچه خواهى، زيرا كه ملاقات كنى آن را و بدان شرف مؤمن ايستادن اوست در شب و عزت او نگهدارى خويش از اعراض مردم است(4).

امام صادقفرمود:

«مال و اولاد زينت زندگانى دنياست و هشت ركعت آخر شب با وتر [سه ركعت آخر نماز شب [زينت آخرت است(5). و گاهى خداى تعالى جمع فرمايد براى طايفه‏اى و شيخ مفيد رضوان الله عليه نقل نموده كه رسول خدافرمود: وقتى كه بنده از


1- سوره مزمل آيه 6.

2- ميزان الحكمه، ج 5، ص 418.

3- بحارالانوار، ج 3، ص 488 ـ وسائل الشيعه، ج 5، ص 27.

4- وسائل الشيعه، ج 5، ص 275.

5- وسائل‏الشيعه، ج 5، ص 276.

(112)


خوابگاه، لذيذش مى‏ايستد تا راضى كند حق را به نماز شب، در صورتى كه چرت مى‏زند، مباحات مى‏فرمايد، خداى تعالى بواسطه او بر ملائكه و مى‏فرمايد: شاهد باشيد كه آمرزيدم او را.

روايت شده كه رسول خدا، سه ركعت آخر نماز شب «شفعو وتر» را با نه سوره بجا مى‏آورد: ركعت اول سوره «الهكم التكاثر»، «اناانزلناه» و «اذا زلزلت» و در ركعت دوم سوره، «الحمد» و «والعصر» و «اذاجاءنصرالله» و در يك ركعت وتر «قل يا ايها الكافرون» و «تبت» و «قل هوالله احد» را مى‏خواند(1).

از رسول خداروايت شده كه فرمود: «شَرَفُ المُؤمِنِ قِيَامُهُ بِالْلَيْلِ» شرف مؤمن در شب زنده‏دارى است(2).

و فرمود: «مَنْ كَثُرَتْ صَلوتُهُ بِالْلَيْلِ حَسُنَ وَجْهَهُ بِالنِّهَارِ» هر كس در شب نماز بسيار به جا آورد، در روز چهره‏اش نيكو شود.

رسول خدادر جنگ تبوك به معاذبن جبل فرمود: «مى‏خواهى درهاى خير و سعادت را به تو معرفى كنم؟ او گفت: آرى اى رسول خدا، پيامبرفرمود: روزه كه سپر از آتش است، صدقه كه خطا را مى‏پوشاند و بيدارى انسان در دل شب كه به خاطر رضاى خدا باشد، سپس اين آيه را خوانده «تَتَجَا فَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ(3)».


1- مصباح المتهجد، ص 106.

2- نهج الفصاحه، حديث 1815.

3- بحارالانوار، ج 78، ص 123.

(113)


كيفيت نماز شب

نماز شب يازده ركعت است، ابتدا چهار نماز دو ركعتى كه مى‏شود هشت ركعت، مانند: نماز صبح، در ركعت اول بهتر است حمد و سوره توحيد را بخوانى و در ركعت دوم بعد از حمد سوره كافرون بخوانى و در شش ركعت بقيه حمد و هر سوره كه خواهى و بعد از فارغ شدن از هشت ركعت نماز شب، بجا مى‏آورى دو ركعت نماز به نيت نماز «شفع» و يك ركعت نماز به نيت نماز «وتر» و در اين سه ركعت بعد از حمد بهتر است كه توحيد بخوانى تا به منزله‏ى يك ختم قرآن باشد زيرا كه سوره‏ى توحيد ثلث قرآن است. يا آنكه در نماز شفع بخوانى در ركعت اول حمد و سوره‏ى توحيد سه بار و بهتر است كه سوره‏هاى ناس و فلق نيز بخوانى و سپس قنوت مى‏خوانى و مستحب است كه در قنوت گريه كنى و به حالت زارى براى برداران دينى و دعانمائى و مستحب است كه ذكر كنى حمد مؤمن را، مثلاً بگويى (اَللَّهُمَّ اغْفِرْ …) و مستحب است كه هفتاد مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللَّهَ رَبِّى وَ اَتُوبُ اِلَيهِ» بگوئى و بهتر است كه دست چپ را به دعا بلند كرده و استغفار را به دست راست بشمارى و روايت شده كه امام سجاد(ع) در قنوت «وتر» 300 مرتبه «الَعفَو» مى‏گفت و بعد از آن هفت مرتبه مى‏گويى: «هذَا مَقْامٌ عائِذُبِكَ مِنَ النَّارِ» و بهتر است كه طول بدهى قنوت را و بعد به ركوع و سجده بروى و نماز را تمام كنى و بعد از سلام، تسبيح حضرت زهرا سلام‏الله‏عليها را بخوانى و سپس بخوانى: «اَلْحَمْدُلِرَبِّ الصَّباحِ اَلْحَمدُ الْفالِقِ الْاَصْباحِ و بگويى سُبْحانَ رَبّىِ الْمَلِكُ الْقُدُوسِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ».

(114)


وقت نماز شب

وقت خواندن نماز شب از نيمه شب به بعد مى‏باشد و هر چه به اذان صبح نزديكتر باشد، بهتر است.

تذكر:

اگر قبل از اذان صبح بيدار نمى‏شوى، مى‏توانى قبل از خواب نماز شب را بخوانى يا بعد از نماز صبح قبل از طلوع آفتاب بخوانى، حتى اگر در حال حركت نيز باشى مى‏توان نماز شب را بجا آورد و چنانچه روى هم از قبله برگردد، اشكال ندارد.

(115)


جستجو