كيفيت اقامه نماز خوف

كيفيت اقامه نماز خوف

آيه‏ اى كه ذكر شد كيفيت نماز خوف را در مثال بيان كرده و چگونگى آن را به شرح ذيل بيان مى‏كند، ركعت اول نماز جماعت كه تمام شده، امام در جاى خود توقف مى‏كند و مجاهدان با سرعت ركعت دوم نماز را تمام كرده و به ميدان نبرد باز مى‏گردند و در برابر دشمن مى‏ايستند و گروه دوم كه نماز نخوانده‏اند، جاى گروه اول را مى‏گيرند و با امام به نماز مى‏پردازند.

قرآن كريم مى‏فرمايد: شما اين دستورات را بكار بنديد و مطئمن باشيد پيروزى با شماست، زيرا خداوند براى كافران عذاب خواركننده‏اى مهيا كرده است، در واقع اطاعت از فرامين الهى نصرت و پيروزى براى مؤمنان و خذلان و نابودى براى كفار، به همراه دارد.

نماز وظيفه دائمى و معين مؤمنين است

از آنجا كه نياز انسان به خداى متعال دائمى است و اين نياز در نماز ظهور مى‏يابد، نماز وظيفه‏اى دائمى و هميشگى براى مؤمنين به شمار مى‏رود. قرآن كريم در اين زمينه مى‏فرمايد:

«فَاِذِا قَضَيْتُمُ الصَّلوةَ فَاذْكُرُواللّهَ قِياما وَ قُعُودا وَ عَلَى جُنُوبِكُمْ فَاِذَا اَطْمَأنَنْتُمْ

(38)


فَأقِيمُوا الصَّلَوةَ اِنَّ الصَّلَوةَ كَانَتْ عَلَى الُمُؤمِنيِنَ كِتَابا مَوْقُوتا(1)» هنگامى كه نماز را به پايان رسانيديد، خدا را در حال ايستاده و نشسته ياد كنيد و به هنگامى كه به پهلو خوابيده‏ايد و هر گاه آرامش يافتيد، نماز را به صورت معمول انجام دهيد، زيرا نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤمنان است.

خواندن نماز در اوقات معين دليل بر اين نمى‏شود كه انسان در ديگر اوقات از ياد خدا غافل بماند، خواه در ميدان جنگ باشد و يا در حال استراحت، در سنگر و يا در حالات مختلف رزمى چه ايستاده باشد چه خوابيده (در حالت درازكش) و چه نشسته باشد.

«اگر حالت خوف در جبهه برطرف شد، بايد نماز به صورت عادى گزارده و يا اگر از سفر جنگ به وطن باز گشتيد، نماز بايد بطور كامل خوانده شود و اين نماز بر مؤمنين نوشته شده و واجب است و داراى وقت معين مى‏باشد. يعنى فريضه‏اى است، ثابت ولايتغير و در هيچ حالى نماز ساقط نمى‏شود(2).

نمازى كه انسان بجاى مى‏آورد، نتيجه آن به خود او باز مى‏گردد، زيرا ذات غنى خداوند متعال هيچ نيازى به اعمال عبادى ما ندارد و لذا انسان بايد در هر شرايطى نماز را اقامه كند و ديگران را نيز به انجام اين فرضيه الهى امرنمايد. «وَأُمَرْ اَهْلَكَ بِالصَّلوةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لانَسْئَلُكَ رِزْقا نَحْنُ يَرزُقُكَ وُ الْعَاقِبَةُ للتَّقْوى(3)» و خانواده خود را به نماز دستور ده و بر انجام آن شكيبا باش و از تو روزى نمى‏خواهيم ما روزى تو را مى‏رسانيم و عاقبت نيك براى پرهيزكاران است.

خانواده را به نماز امر كن و خود نيز بر آن استقامت نما، چرا كه نماز براى تو و خاندانت مايه


1- سوره نساء آيه 103.

2- الميزان، ج 5، ص 101.

3- سوره طه آيه 132.

(39)


پاكى و صفاى قلب تو و تقويت روح و دوام ياد خداست.

در سخت‏ترين شرايط سرما و گرما و در بدترين شرايط اجتماعى ـ كه افراد نمازگزار را تمسخر مى‏كنند ـ انسان بايد بر اقامه نماز صبور باشد، مانند نمازى كه پيامبربا على و خديجه عليهماالسلام در مكه بجاى مى‏آورد و كفار و مشركين دور ايشان را مى‏گرفتند و به اذيت و آزار ايشان مى‏پرداختند، ولى آنها دست از نماز نمى‏كشيدند. اميرمؤمنان علىمى‏فرمايد:

«عَلَّمُوا صِبْياَنَكُمُ الصَّلوةَ خُذُوهُمْ اِذا بَلَغُوا اْلحُلُمَ(1)» نماز را به فرزندانتان بياموزيد و هنگامى كه بالغ شدند و نشانه‏هاى بلوغ در آنها آشكار شد، اقامه نماز را از آنها بخواهيد.

فردى كه به عنوان پدر مسئوليت خانه‏اى را به عهده مى‏گيرد و يا مسئوليت جمعى را تحت عنوان فرمانده و غيره تقبل مى‏كند، بايد زيردستان خود را امر به نماز نمايد، خواه همسر و فرزندان باشند و خواه افراد ديگر.

قرآن كريم خطاب به همسران پيامبر مى‏فرمايد: «اَقِمْنَ الصَّلوةَ ؤَاَتِينَ الزَّكَوةَ وَ اَطَعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ(2)» و نماز را بر پا داريد و زكوة را ادا كنيد و خدا و رسولش را اطاعت نمائيد.

البته آيه شريفه اختصاص به آنان نداشته و دستور همگانى است هر چند در مورد آنان تأكيد بيشترى دارد.


1- تصنيف غررالحكم و دررالكلم حديت 3345.

2- سوره احزاب، آيه 33.

(40)



جستجو