خواص درمانی هزار سپند:پیشگیری از جذام،نشاط اور،دوری شیطان،مقابله با ترس،شجاعت


پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
هر کس به مدت چهل روز، هر صبح، یک مثقال هزار اسپند(هزار اسپند: حرمل، اسفند، سفند، اسپند و سپند سوختنی. چیزی است که سوزند دفع چشم زخم را. حمد الله مستوفی گویند: حرمل: سپند و در دفع چشم بد، سپند سوختن، مجرب است و صاحب الاختیارات گوید: ابن سمحون گوید: دو نوع است: سرخ و سفید؛ و نوع سپید، که حرمل عربی خوانند و به یونان مولی و در پارسی، صندل وانج، و ورق آن، مانند ورق بید بود و کوچک تر، و گل وی، مانند یاسمن، مطلق و سپید و خوش بوی بود و به سریانی بسباسا خوانند. و نوع دیگر، سرخ که حرمل عامی خوانند و در پارسی، اسپند گویند و به شیرازی نیوند و هزار اسپند نیز گویند (ر. ک: لغت نامه دهخدا: ج 6 ص 7790)) حل شده در آب بخورد، نور حکمت در دلش روشن می شود و از هفتاد و دو بیماری که کمترین آنها جذام است، ایمنی می یابد.( بحارالانوار: ج 62 ص 235 ح 5.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
هزار اسپند، هیچ بوته و برگ و میوه ای نمی رویاند، مگر این که فرشته ای بر آن (بوته و برگ و میوه) گماشته شده است، تا زمانی که بدان کس که می رسد، برسد یا خرد شود.
در تنه و ریشه های آن، رازی نهفته است و در دانه آن، درمان هفتاد و دو درد است. با این و با کندر، درمان کنید.( طب الائمة (علیهم السلام): ص 67.)
امام علی (علیه السلام):
هیچ بوته ای از بوته های هزار اسپند نمی روید، مگرای که فرشتگانی با آن هستند و آن را تا هنگامی که بدان کس که می رسد، برسد، حفاظت می کنند. ریشه هزار اسپند، نشاط آور و شاخه آن، درمان هفتاد و دو درد است.( دعائم الاسلام: ج 2 ص 150 ح 535.)
امام صادق (علیه السلام):
در پاسخ پرسشی درباره اسپند و کندر -: اما هزار اسپند، هیچ ریشه ای از آن در زمین فرو نمی رود و هیچ شاخه ای از آن به آسمان بلند نمی شود، مگر این که خداوند (عزوجل) فرشته ای را بر آن می گمارد، تا آن هنگام که خشک می شود یا به سرنوشتی دیگر در می آید.
شیطان نیز از خانه ای که در آن، هزار اسپند است، هفتاد خانه دور می شود. و آن، شفای هفتاد بیماری است که کمترین آنها، جذام است. پس، از آن غفلت نورزید.( طب الائمة (علیهم السلام): ص 68.)
مکارم الاخلاق:
به نقل از محمد بن حکم -: یکی از پیامبران الهی از ترسو بودن امت خود، به درگاه خداوند (عزوجل) نالید. خداوند (عزوجل) به او چنین وحی فرستاد: به امت فرمان بده که هزار اسپند بخورند.
در روایتی دیگر است: به آنان بفرما که هزار اسپند برگیرند و بخورند؛ چرا که مرد را شجاعت می افزاید.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 404 ح 1376.)
ر. ک: ص 311 (آنچه برای درمان ریزش قطره قطره پیشاب، سودمند است).


جستجو