خواص درمانی سیر:ضد باد،درمان گزیدگی،حفظ سلامت سرد طبعان وپیران،حرارت بخش،رفع تیرگی رنگ خون،مصرف زیاد مضر برای چشم وسردرد


پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
سیر(علامه مجلسی می گوید: سیر، بر دو گونه است: بیابانی و باغی. جالینوس می گوید: گرم و خشک و در زمره طبع سوم است و برخی هم گفته اند از چهارم. برای رفع تیرگی رنگ خون، سودمند است. شپش و تخم شپش را می کشد و از آن روی که حل کنندگی خشک کنندگی قوی ای دارد، چنانچه بیش از اندازه پیاز مصرف شود، سردرد می آورد و به چشم زیان می رساند. برای درد پشت و سرین، سودمند است و در برابر گاز گرفتن درندگان، برای افرادی که دارای طبع سرد هستند، کار تریاک را می کند. در کل، برای حفظ سلامت سرد طبعان و پیران، بسیار مفید است؛ حرارت غریزی آنان را تقویت می کند، بادهای سخت را از بدن می برد و برای بهبود ریزش قطره قطره ای پیشاب پیران، سودمند است. بهترین روش آماده کردن آن، این است که در آب و نمک جوشانده، سپس از آب، بیرون آورده و با روغن بادام پخته و آن گاه خورده شود و پس از آن هم انار و سیب، مکیده شود. اگر هم آن را بسوزانند و بسایند و با عسل، خمیر کنند و بر روی محل مارگزیدگی بگذارند، بهبود می بخشد. سیر، در کشتن کرم کدو هم منفعت شگفت آوری دارد (بحارالانوار: ج 66 ص 251).) بخورید و بدان درمان کنید؛ چرا که درمان هفتاد درد در آن هست.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 394 ح 1335.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
از سفارش های ایشان امام علی (علیه السلام): -: ای علی! سیر بخور. اگر نبود که من با فرشته هم سخن می شوم، سیر می خوردم.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 394 ح 1336.)
امام صادق (علیه السلام):
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس این سبزی را خورد، به مسجد ما نزدیک نشود؛ اما نفرمود: این، حرام است.( علل الشرائع: ص 520 ح 3.)
امام رضا (علیه السلام):
هر کس می خواهد بادی دامنگیر او نشود، در هر هفت روز، (یک بار) سیر بخورد.( طب الامام الرضا (علیه السلام): ص 41.)

جستجو