خواص درمانی خرما: آب ستون فقرات را می افزاید، خستگی را از میان می برد، درمان زهر، بلغم زدا، پشت را قوی می کند؛ بر توان آمیزش می افزاید؛ بینایی و شنوایی را افزون می سازد؛ انسان را به خدا نزدیک می کند؛ انسان را از شیطان، دور می سازد؛ غذا را هضم می کند؛ درد را می برد؛ و دهان را خوش بو می نماید، انرژی زا،بردباریو زیبایی فرزند، بهترین غذا برای پس از زایمان،گشودن کام نوزاد


پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
جبرئیل گفت: خرمای برنی(برنی، نوعی از خرمای مرغوب است که به شکل دایره و به رنگ سرخ مایل به زرد است (المعجم الوسیط: ج 1 ص 52) آب ستون فقرات را می افزاید.( المحاسن: ج 2 ص 345 ح 2189.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
بر شما باد برنی؛ چرا که خستگی را از میان می برد، در برابر سوز سرما گرمی می دهد، در برابر گرسنگی سیر می کند و در آن، هفتاد و دو باب شفاست.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 365 ج 1203.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
عجوه(عجوه، نوعی از خرمای مدینه است، بزرگ تر از خرمایی به نام صیحانی، و رنگ آن، سرخ تیره مایل به سیاه و از کاشته های پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است (النهایة: ج 3 ص 188).) از بهشت است و درمان زهر، در آن است.( المحاسن: ج 2 ص 342 ح 2178.)
امام علی (علیه السلام):
خرما بخورید؛ چرا که شفای دردها در آن است.( الخصال: ص 615 ح 10.)
الکافی:
به نقل از ابو عمرو، از مردی، از امام صادق (علیه السلام) -: بهترین خرمای شما، خرمای برنی است. دردها را می برد و خود، بیماری نمی زاید، خستگی را می زداید و زیانی در بر ندارد، بلغم را از میان می برد و با هر خرمایی، سازگار است.
در روایتی دیگر است که فرمود: (غذا را) گوارا و سبک می کند، خستگی را می برد، و سیر می کند.( الکافی: ج 6 ص 345 ح 5.)
امام صادق (علیه السلام):
هیئت بنی عبد القیس بر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شدند. پس، ظرف خرمایی یافته از شاخه های خرما پیش روی ایشان نهادند.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید: صدقه است، یا هدیه؟.
گفتند هدیه است.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: این خرماها از کدام نوع است؟.
گفتند: ای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! از خرمای برنی است.
فرمود: این، جبرئیل است. به من خبر می دهد که در این خرمایتان، نه ویژگی است: شیطان را به دیوانگی می افکند؛ پشت را قوی می کند؛ بر توان آمیزش می افزاید؛ بینایی و شنوایی را افزون می سازد؛ انسان را به خدا نزدیک می کند؛ انسان را از شیطان، دور می سازد؛ غذا را هضم می کند؛ درد را می برد؛ و دهان را خوش بو می نماید.( المحاسن: ج 1 ص 76 ح 37 و ج 344 ح 2188، الخصال: ص 416 ح 8.)
دعائم الاسلام:
درباره امام صادق (علیه السلام) نقل شده که یکی از یارانش نزد ایشان غذایی خورد. چون سفره غذا را برچیدند، امام (علیه السلام) گفت: ای کنیزک! آنچه داری، بیاور. او نیز خرما آورد.
آن مرد گفت: قربانت شوم! اکنون، هنگام میوه (ی سردرختی) و انگور است! و آن هنگام، تابستان بود.
فرمود: بخور، که این از خوی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: در عجوه، نه بیماری ای هست و نه عارضه ای))( دعائم الاسلام: ج 2 ص 111 ح 364.)
امام صادق (علیه السلام):
صرفان،( صرفان، نوعی خرماست. به سان خرمای برنی، سرخ رنگ است، با این تفاوت که جویدن آن، قدری سخت تر است و حالتی سقز مانند دارد (لسان العرب: ج ص 193).) نیکو خرمایی است، نه در آن بیماری ای هست و نه عارضه ای.( المحاسن: ج 2 ص 349 ح 2203.)
ر. ک: ص 219 (آنچه برای درمان بوی بد دهان، سودمند است).

بهترین افطاری و سحری

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
خرما، چه خوش سحری ای است(در طب النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): پس از واگه سحری ای، برای مومن آمده است.)!( المعجم الکبیر: ج 7 ص 159 ح 6689، طب النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): ص 7.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
اگر کسی از شما روزه بود، با خرما روزه بگشاید و اگر خرما ندید، با آب؛ چرا که آب، پاک کننده است.( سنن أبی داوود: ج 2 ص 305 ح 2355.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
خداوند – تبارک و تعالی – و فرشتگان او، بر استغفار کنندگان و سحری خوران در سحرگاهان، درود می فرستند. پس، بایسته است هر کدامتان سحری بخورید، هر چند به جرعه ای آب باشد. اما بهترین سحری ها، سویق و خرماست.( کتاب من لا یحضره الفقیه: ج 2 ص 136 ح 1961.)
امام صادق (علیه السلام):
بهترین سحری های شما، سویق و خرماست.( تهذیب الاحکام: ج 4 ص 198 ح 567.)

خواص خرما برای زن باردار و تازه زا

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
به زن، در ماهی که فرزند به دنیا می آورد، خرمای تازه بدهید؛ چرا که در این صورت، کودک وی بردبار و پاک خواهد بود.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 365 ح 1202.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
به زنان زائوی خود، خرمای تازه بدهید و اگر خرمای تازه نبود، خرمای دیگر. نزد خداوند، هیچ درختی عزیزتر از آن درخت که مریم (دختر عمران) در زیر آن فرود آمد، نیست.( مسند أبی یعلی: ج 1 ص 241 ح 451.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
چون زن فرزند به دنیا آورد، باید نخستین چیزی که می خورد، خرمای تازه باشد و اگر خرمای تازه در اختیار نبود، خرمایی دیگر؛ چرا که اگر چیزی برتر از آن وجود می داشت، خداوند آن را به مریم، هنگامی که عیسی (علیه السلام) را زاد، می خوراند.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 508 ح 1764.)
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
به زنان خود در دوره نزدیک زایمان، خرما بدهید؛ زیرا هر کس که در دوره نزدیک زایمان غذایش خرما باشد، فرزندش بردبار زاده خواهد شد. خوراک مریم، هنگامی که عیسی را زاد، همین بود، در حالی که اگر خدا غذایی بهتر از خرما برای او سراغ داشت، همان را به وی می خوراند.( تاریخ بغداد: ج 8 ص 366 رقم 4465.)
امام علی (علیه السلام):
باردار، هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد. خداوند (عزوجل) به مریم فرموده است: وهزی الیک بجذع النخلة تسقط علیک رطبا جنیا فکلی واشربی وقری عینا؛( مریم، آیه 25 و 26.) و تنه درخت خرما را به سوی خود تکان بده تا بر تو خرمای تازه فرو ریزد پس، بخور و بیاشام و دیده روشن دار).( الخصال: ص 637 ح 10.)
امام علی (علیه السلام):
برنی، بهترین خرمای شماست. آن را در دوره نزدیک زایمان، به زنان خویش بدهید تا فرزندانتان پاک و بردبار (به دنیا) آیند.( الکافی: ج 6 ص 22 ح 3. پ)
امام صادق (علیه السلام):
به زنان خود در دوران زایمان، خرمای برنی بدهید تا فرزندان خویش را زیبا سازید.( مکارم الاخلاق: ج 1 ص 366 ح 1206.)
امام صادق (علیه السلام):
به زنان خود در دوران زایمان، خرمای برنی بدهید تا فرزندانتان بردبار شوند.( الکافی: ج 6 ص 22 ح 5.)
ر. ک: ص 351 (جنین / غذای تازه زا).

خوردن خرما با خربزه و خیار

امام صادق (علیه السلام):
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، خرمای تازه همراه با خربزه(ظاهراً این کار، به دلیل شیرین نبودن خربزه های آن سامان بوده است.) می خورد.( الکافی: ج 6 ص 361 ح 2.)
سنن ابن ماجة:
به نقل از سهل بن سعد -: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، خرمای تازه با خربزه می خورد.( سنن ابن ماجة: ج 2 ص 1104 ح 3326.)
صحیح البخاری:
به نقل از عبدالله بن جعفر بن ابی طالب -: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را دیدم که خرمای تازه را همراه با خیار چنبر می خورد.( صحیح البخاری: ج 5 ص 2073 ح 5124.)

گشودن کام نوزاد با خرما

امام علی (علیه السلام):
کام کودکان خویش را با خرما بگشایید. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با حسن و حسین، چنین کرد.( الکافی: ج 6 ص 24 ح 5.)

جستجو