اوقات نمازهاى روزانه

دزدترين دزدها كسى است كه از نمازش بدزد

«اَسْرَقَ السُّرَّاقِ مِن سَوقِ، مِن صَلَاتِهِ يَعنِى لاَيَتَهَمَّهَا(1)» دزدترين دزدها كسى است كه از نمازش بدزدد، يعنى آن را بطور تام و كامل بجا نياورد.

نمازهاى واجب را محافظت كنيد

يكى از خصوصيات افراد شايسته اين است كه نماز خود را محافظت مى‏كنند: مقصود از نماز در آيه مباركه «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ يُحَافِظُونَ(2)» نماز واجب است، كه بايد آداب، شرايط، اركان و خصوصيات آن حفظ شود و صفات كامل آن، رعايت گردد و آنطور كه شرع مقدس دستور داده، نماز بگذارد.

بعضى از مفسرين گفته‏اند: محافظت بر نماز غير مداومت بر آن است، چون دوام مربوط به خود نماز و نفس عمل است و اما محافظت مربوط به كيفيت آن است(3).

عن فضل بن يسار قال:

سَألْتُ اَبَاجَعْفَرمِن قَوْلِ اللَّهِ عزَّوجَلَّ «اَلّذَيِنَ هُمْ عَلَى صَلوتِهِمْ يُحَافِظُونَ» قال: هِى الْفَرِيضَةُ فَقُلْتَ: «اَلَّذِينَ هُمْ عَلى صَلوتِهِم دَائِمُونَ» قَالَ هِى النَّافِلَةُ(4)».

از فضل بن يسار نقل شده كه گفت: از امام باقردر مورد آيه شريفه «كسانى كه بر نمازشان محافظت مى‏كنند» سؤال كردم كه منظور كدام نمازهاست؟ حضرت فرمود: نمازهاى


1- بحارالانوار، ج 84، ص 263.

2- سوره معارج آيه 34.

3- تفسير كبير، ج 30، ص 29.

4- ميزان الحكمه، ج 5، ص 400.

(72)


واجب و در مورد آيه شريفه «وَ الَّذِينَ هُمْ عِلى صَلَوتِهِم دَائِمُونَ» پرسيدم، حضرت فرمود: آنها نافله‏ها و نمازهاى مستحبى مى‏باشند.

مواظبت بر اوقات نمازهاى يوميه

«اَقِمِ الصَّلوةِ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ اِلى غِسَقِ الْلَيْلِ وَ قُرآنَ الْفَجْرِ اِنَّ قُرآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشهُودا(1)» نماز را از زوال خورشيد تا نهايت تاريكى شب (نيمه شب) بر پا داريد و نماز صبح را چرا كه نماز صبح، مورد مشاهده فرشتگان شب و روز است.

آيه مذكور از آياتى است كه اشاره اجمالى به وقت نمازهاى پنجگانه دارد و با انضمام به ساير آيات قرآن و روايات، كه در اين زمينه آمده وقت نمازهاى پنجگانه، دقيقا مشخص مى‏شود، از اين آيات استفاده مى‏شود، كه بهترين موقع براى نماز صبح همان لحظات آغاز طلوع فجر است.

در آيه كريمه «لِدُلُوكِ الشَّمْسِ اِلَى غَسَقِ الْلَيلِ» اشاره به نمازهاى ظهر، عصر، مغرب و عشاء دارد و «قرآن الفجر» اشاره به نماز صبح، زيرا دلوك شمس به معنى زوال آفتاب از دائره نصف النهار است، كه وقت ظهر مى‏باشد و غسق اليل با توجه به اينكه شدت ظلمت و تاريكى شب را مى‏رساند، نماز عشاء است و نماز عصر و مغرب نيز بين ظهر و عشاء واقع شده است.

ابوبصير مى‏گويد:

از امام باقر شنيدم كه مى‏فرمود:

«سهوهائى كه در نماز رخ مى‏دهد، از نماز محسوب نمى‏شود، ولى خداوند آنرا با نافله‏ها كامل مى‏كند.


1- سوره اسراء آيه 78.

(73)


نخستين چيزى كه بنده را در رابطه با آن مورد محاسبه قرار مى‏دهند، نماز است، اگر پذيرفته شود، اعمال ديگر نيز پذيرفته مى‏گردد و هر گاه نماز در اول وقت بالا برود، سفيد و درخشان به سوى صاحبش باز مى‏گردد و به او خطاب مى‏كند، از من مواظبت نمودى خدا تو را حفظ كند و هر گاه در غير وقت خود و بدون شرايط بالا رود سياه و تاريك به سوى صاحبش باز مى‏گردد و به او مى‏گويد: مرا تباه كردى خدا تو را نابود كند(1)».

از رسول خدا روايت شده كه فرمود «أَحَبُّ اْلاَعمَالِ الىَ اللَّهِ اَلصَّلاَةُ لِوَقْتِها(2)».

بهترين كارها نزد خدا نماز اول وقت است.

و از آن حضرت روايت شده كه فرمود: «لاَيَزُالُ الْعَبْدَ فِى الصَّلَوةِ مَا اْنتَظَرُ الصَّلوةَ(3)».

بنده مادام كه منتظر نماز است در حال نماز است.

از امام صادق نقل شده كه فرمود: پيامبر خدا فرموده است: «فرداى قيامت شفاعت من به كسى كه نماز واجب را تا پس از وقت آن به تأخير اندازد، نخواهد رسيد(4)» و فرمود:

«حَافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ الخَمسْ فَاِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اِذَا كانَ يَوْمَ القِيمَةِ يَدعُوا بِالْعَبْدِ فَأَوّلُ شَى‏ءِ يَسْأَلْ عَنْهُ الصَّلاةِ فِانَّ جَاءَ بِهَا تَامّا وَ اِلّا رُخْ فِى‏النَّارِ(5)».

 


1- الحكم الزاهره ص 285.

2- نهج‏الفصاحه حديث 75.

3- نهج الفصاحه حديث 2538.

4- امالى صدوق ص 365.

5- ميزان الحكمه، ج 5، ص 374.

(74)


بر نمازهاى پنجگانه مواظبت كنيد، پس بدرستيكه خداوند تبارك و تعالى هنگامى كه قيامت بيايد، مى‏خواند بنده‏اش را، پس اولين چيزى كه از او سؤال مى‏شود، نماز است، اگر آن را بطور كامل با رعايت آداب و شرايط و حدود و ثغور آن به جا آورده، رستگار مى‏شود و گرنه به سوى جهنم رانده مى‏شود.

اوقات نماز

«فَاصْبِرْ عَلىَ مَا يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ مِنَ الْلَيْلِ فَسَبِّحْهُ و اِدْبَارَ السُّجُودِ(1)» در برابر آنچه آنها مى‏گويند، شكيبا باش و تسبيح و حمد پروردگارت را قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب به جا آور و در بخشى از شب او را تسبيح كن و بعد از سجده.

«قبل طلوع الشمس» اشاره به نماز صبح دارد، زيرا آخر وقت آن طلوع آفتاب مى‏باشد و «قبل غروب الشمس» اشاره به نماز ظهر و عصر است چرا كه آخر وقت هر دو غروب آفتاب است و «من الليل» نماز مغرب و عشاء را بيان مى‏كند و «ادبار السجود» نظر به نافله‏هاى مغرب دارد، ولى علامه طباطبايى عليه الرحمه مى‏فرمايد:

«مراد تسبيح و تعقيبات بعد از همه نمازهاست چون هر نمازى با سجده ختم مى‏شود و قهرا با تعقيبات نمازهاى پنجگانه منطبق مى‏شود(2)».

شيح طوسى در تهذيب با ذكر سند از زراره نقل كرده‏كه گفت: شنيدم، كه حضرت باقر فرمود: رسول خدا، تا هنگام ظهر نمازى نمى‏خواند، چون ظهر


1- سوره ق آيه 39.

2- الميزان، ج 18، ص 540.

(75)


داخل مى‏شد و به قدر نصف انگشت از سايه شاخص مى‏گذشت، هشت ركعت ـ نافله ظهر ـ مى‏خواند و چون سايه به اندازه يك ذراع مى‏شد، به خواندن نماز ظهر مى‏پرداخت، سپس دو ركعت از نافله عصر مى‏خواند و باز دو ركعت قبل از رسيدن وقت نماز عصر، تا آن‏كه سايه به قدر دو ذراع مى‏شد، آن وقت نماز عصر را به جا مى‏آورد و وقتى آفتاب غروب مى‏كرد، نماز مغرب را مى‏خواند و بعد از زوال شفق از طرف مغرب، به خواندن نماز عشاء مى‏پرداخت و مى‏فرمود: وقت عشاء تا ثلث شب امتداد دارد، بعد از آن نماز ديگرى نمى‏خواند، تاشب به نصب مى‏رسيد، آنگاه برخاسته و سيزده ركعت نماز مى‏خواند، كه نماز «وتر» و دو ركعت نافله صبح از آن سيزده ركعت بود و چون سپيده صبح طلوع مى‏كرد و هوا روشن مى‏شد، به خواندن نماز صبح مشغول مى‏گرديد(1).

امام علىدر نامه‏اى كه به فرماندارن خود در شهرهاى مختلف مى‏نويسند، اوقات نمازهاى يوميه را چنين بيان مى‏كند: «فَصَلُّوا بِالنَّاسِ الظُّهْرَ حَتَّى تَضِى‏ءَ الشَّمْسُ مِن مِرْبَضِ العَنْزِ» نماز ظهر را با مردم وقتى بخوانيد، كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سايه آن به اندازه دويال آغل بز گسترده شود «وَصَلَّوا بِهِمُ الْعَصْرَ وَ الشَّمْسُ بَيْضَاءِ حَبَّةٌ فِى عُضْوٍ مِنَ النَّهَارِ حِينَ يَسَارَ فِيها فُرْسَخَانِ» و نماز عصر را با مردم زمانى بخوانيد، كه خورشيد سفيد است و جلوه دارد و پاره‏اى روز مانده كه تا غروب مى‏توان دو فرسخ راه را پيمود. «و صَلَّو بِهِمُ الْمَغْرِبَ حِينَ يُفطِرُ الصَّائمُ وَ يَرفَعُ الْحَاجُّ اِلى مِنى» و نماز مغرب را با مردم هنگامى بخوانيد، كه روزه‏دار افطار و حاجى از عرفات منى كوچ مى‏كند. «وَصَلُّو ابِهِمُ الْعِشَاءَ حِيَن يَتَوَارِى الشَّفَقَ اِلىَ ثُلُثِ الْلَيْلِ» و نماز عشاء را با مردم وقتى


1- تهذيب، ج 2، ص 262.

(76)


بخوانيد كه شفق پنهان، و يك سوم از شب بگذرد.

«وَصَلُّو بِهمُ الغَدَاةِ وَالرَّجُلُ يَعرِفُ وَجْهِ صَاحِبِهِ» و نماز صبح را با مردم هنگامى بخوانيد كه شخص چهره همراه خويش را بشناسد(1).

رهبر فرزانه انقلاب اسلامى در توصيه به جوانان مى‏فرمايند «توصيه مؤكد اينجانب به همه و به ويژه جوانان آن است كه خود را با نماز مأنوس و از آن بهره‏مند سازند، يعنى اينكه، نماز را بايد با معنى و احساس حضور در محضر پروردگار متعال جلت عظمته به جاى آورند و اين كار را با تمرين بر خود، هموار و آسان سازند و تا بتوانند نو افل، مخصوصا نافله نمازهاى صبح و مغرب نيز ادا كنند، و اگر هنوز در ميان كسان و نزديكان و دوستان آنان كسى هست كه خود را از فيض نماز محروم كرده باشد، او را از اين گناه بزرگ و خسارت عظيم باز دارند و اين كار را با زبان خوش و رفتار حيكمانه انجام دهند(2).


جستجو